فاطمه باقری: تعدادی از مسافران فرودگاه، زن و مرد و پیر و جوان دور هم جمع شدهاند و ترانهای را یکصدا میخوانند. صدای هیجانزده مردی روی تصویر شنیده میشود: «باورکردنی نیست! فرودگاه مهرآباد ترمینال یک، امروز دهم بهمن ساعت 12 ظهر، موسیقی و مردم وسط میدون! عین برنامهای که تو دوبی بود؛ باورکردنی نیست».
مرد همین ویدئو را احتمالا با عنوان «شورش هنرمندانه مردم علیه حکومت ایران» برای شبکه «من و تو» میفرستد و این شبکه هم آن را به عنوان یک ویدئوی مردمی «دیده نشده» پخش میکند. این سوءتفاهم بامزه حالا حدود 5 ماه بعد از زمان انتشار این ویدئو، یعنی بهمن سال 97، روز گذشته در صفحه «شهره آغداشلو» تکرار شد. او در تلویزیون صفحه اینستاگرامش این موزیکویدئو را آپلود میکند و مینویسد با دیدن و شنیدن آن اشک شوق ریخته است. «شهره آغداشلو» بازیگر ایرانی فیلمهای ضدایرانی «خانهای از شن و مه» و «سنگسار ثریا» است. فروردین 95 او از میهمانان ویژه کاخ سفید بود و دیماه همان سال از جمله ایرانیهایی بود که پای نامه به ترامپ را امضا کردند؛ نامهای که در آن گفتند با تصمیمات مقامات ایرانی مخالف هستند اما از ترامپ میخواهند در برجام بماند. جالبتر آن است که در مسیر اشتباه آغداشلو، همان شب هم یاسمین پهلوی، همسر علیرضا پهلوی، این ویدئوی آغداشلو را در صفحهاش استوری میکند! اما اشتباه من و تو، آغداشلو و عروس محمدرضاشاه کجاست؟ اینکه این ویدئوی مثبت و پرانرژی دقیقا به بهانه میمنت و مبارکی 40 سالگی انقلاب اسلامی ساخته شده است! فلشماب «سلام به آینده» بهمن سال پیش با صدای «حسین حقیقی» در ترمینال یک فرودگاه مهرآباد تهران اجرا شد؛ ویدئویی که محصول «خانه موسیقی بسیج» بود.
فلشماب یک پدیده اجتماعی و یک گونه نمایشی است که در کل دنیا مرسوم است. در جاهای عمومی مثل فرودگاه، ترمینال و مترو اجرا میشود و براساس حرکت، موسیقی و تصویر است. اجرای فلشماب 2 قسمت دارد: اجرای میدانی که بین مردم با فن غافلگیری اجرا میشود و قسمتی هم با دوربینها به صورت مخفی؛ و آدمها متوجه نمیشوند که از آنها فیلمبرداری میشود. این ویدئو با 16 دوربین مخفی ضبط شده است. «سلام به آینده» حاصل یک تیم هنرور، بازیگر و فیلمبردار با جمعیت نزدیک به 70 نفر است. حالا کسی با دیدن ویدئو نمیتواند تشخیص دهد کدام یک از این آدمها بازیگر هستند و کدام از مسافران عادی. اساس فلشماب هم همین است که بازیگرها بین مردم ناشناس بمانند و ریاکشنها کاملا واقعی باشد. فلشماب باید بهصورت خودجوش به نظر بیاید، انگار که افراد به شکل کاملا اتفاقی گرد هم جمع شدهاند و جالب است که این ویدئوی خودجوش هم بارها در گوشیهای مردم دست به دست شده است. نکته اینجاست که در ترانه این ویدئو که شاعر آن محمدجواد پرئی است، به 40 سالگی انقلاب اشاره نمیشود اما هنرمندانه میگوید: «اول چلچلی ایرانه/ کی میگه صورت ما پیر شده/ بعد انقلاب مردم تازه/ گربه نقشه ما شیر شده». شاید اگر آغداشلو به همین بیت دقت میکرد یا به بازیگری که با شمایل یک مامور حراست فرودگاه، بیسیم به دست با بقیه مردم همخوانی میکند، هیچوقت این ویدئو را به اشتراک نمیگذاشت!
مخاطبان صفحه شهره آغداشلو اما واکنشهای جالبی داشتهاند: «خانم آغداشلو آن کلیپ از انقلاب دفاع میکند، واقعا متوجه هستید؟»، «به نظر میرسد پرفورمنس فرمایشی باشد، به شعرها دقت کنید»، «لطفا آن کلیپ را پاک کنید». او در یک مورد به نظری اینطور تهاجمی جواب میدهد که چرا متوجه نیستید، دوستان هنرمند ما راه دیگری برای رساندن پیغامشان به ما ندارند؟ «خسته نشو طاقت بیار که عمر این سختیها کوتاهه». آن هم در جایی که موسیقی حرام است. میخواهید خودشان را به کشتن دهند تا راضی شوید؟! اما در بقیه کامنتها تشویق و تحسین مخاطبان او پیداست. حتی یک نفر نوشته: «در این مورد حتی اگر کار رژیم هم بوده ما باید به نفع خود بهرهبرداری کنیم!» در روزهای 40 سالگی انقلاب که دست ما بیشتر از هر زمانی از موسیقی اجتماعی، دغدغهمند، پرشور و انقلابی خالی است و هنرمندی را در میدان باقی نگذاشتهایم، کاش باز هم سوءتفاهم شیرینی اتفاق بیفتد. سوءتفاهمی از جنس همین ایدههای امیدبخش و موسیقیهای مثبت و تصاویر خلاق؛ همین کارهایی که برای دوست و دشمن چارهای جز تحسین نمیگذارد.