printlogo


کد خبر: 211089تاریخ: 1398/4/12 00:00
حسن دانایی‌فر، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه در گفت‌وگو با «وطن‌‌امروز»: مدیریت بندر لاذقیه در غرب سوریه امسال به ایران واگذار می‌شود
در ساحل مدیترانه

گروه سیاسی: از سال گذشته از سوی برخی مقامات کشورمان و همچنین در رسانه‌ها موضوع توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای میان کشورهای ایران، عراق و سوریه مطرح و گفته شد با تکمیل این خطوط، خلیج‌فارس و حتی چابهار نیز به بندر لاذقیه در سواحل مدیترانه وصل می‌شود. روز دوشنبه هم نخستین نشست سه‌جانبه همکاری حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه با تمرکز بر فعال‌سازی کریدور حمل‌ونقل چندوجهی بین 3 کشور در قالب طرح جاده ابریشم و تسریع طرح‌ها و پروژه‌های مشترک که موجب اتصال حمل‌ونقلی 3 کشور در شقوق مختلف می‌شود در تهران برگزار شد. در همین راستا جزئیات طرح‌ها و اقدامات انجام شده
برای احیای خطوط ریلی و جاده‌ای میان ایران، عراق و سوریه را از حسن دانایی‌فر، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه جویا شدیم. دانایی‌فر همچنین چند سال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بوده است.
***
  مهم‌ترین طرح‌های ریلی و جاده‌ای در دستور کار میان ایران، عراق و سوریه کدامند و با چه اهدافی دنبال می‌شود؟
آنچه برای ما به عنوان هماهنگ‌کننده و مجری موضوعات مرتبط با ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه مهم است ارتباط زمینی، هوایی و دریایی و تسهیلات لازم برای افزایش سطح روابط اقتصادی بین این 3 کشور است. ما روابط اقتصادی خوبی با عراق داریم. خوشبختانه مرزهای زمینی ما با این کشور نیز متنوع و متعدد است. پروازهای هوایی نیز برقرار است اما در زمینه ریلی ما از گذشته‌های نسبتا دور دنبال این بودیم که خط آهن جمهوری اسلامی ایران به عراق وصل شود. در یک مرحله خط خرمشهر به شلمچه مطرح شد و مذاکرات جدی میان 2 طرف صورت گرفت اما حوادثی مانند داعش و موضوعاتی مانند آن باعث شد این موضوع در عراق از اولویت خارج شود. پس از تشکیل دولت جدید یا به تعبیری مرحله پساداعش در عراق موضوع اتصال راه‌آهن ایران از منطقه شلمچه به بصره به طور جدی در دستور کار قرار گرفت. در این راستا در سفرهایی که زمستان سال گذشته و بهار امسال توسط مقامات عالی 2 کشور به بغداد و تهران انجام شد، این موضوع از جمله موضوعاتی بود که مورد تاکید 2طرف قرار گرفت و در حال حاضر در هیات دولت عراق هم مصوب شده است. همچنین سازمانی که می‌خواهد عهده‌دار اجرای این پروژه شود معین شده است. نیروهای کارشناسی در وزارتخانه های مربوط در 2 کشور در حال هماهنگی‌های لازم هستند. امیدواریم قبل از پاییز امسال مقدمات اتصال ریلی ایران به عراق انجام شود، البته مسافت راه‌آهن شلمچه به بصره کمتر از 30 کیلومتر است. بر همین مبنا راه‌آهن عراق هم می‌تواند به سوریه متصل شود، چون آنجا هم مسافت محدودی وجود دارد که از عراق به سوریه باید متصل شود. بزودی نشست سه‌جانبه‌ای میان طرف‌های ایرانی، عراقی و سوری برگزار می‌شود تا راه‌آهن عراق به سوریه متصل شود که طبیعتا این اتفاق بر ترانزیت و انتقال کالا از جمهوری اسلامی ایران به عراق و از عراق به سوریه و بالعکس بسیار موثر خواهد بود، البته هر سه کشور به اهمیت این موضوع واقف هستند و هماهنگی‌های نهایی در حال انجام است.
  ایجاد این خطوط ریلی و جاده‌ای چه تاثیری بر تحکیم بیشتر ارتباط میان کشورهای جبهه مقاومت خواهد داشت؟
قطعا یکی از فاکتورهای اساسی در تقویت روابط بین این کشورها موضوع همکاری‌های اقتصادی است و ما شاهد افزایش حجم تجارت با ایران و عراق هستیم. رایزنی‌هایی هم متناسب با روابط سیاسی و امنیتی بین کشورمان با سوریه و عراق در جریان است که موجب افزایش روابط اقتصادی خواهد شد. افزایش روابط اقتصادی از مهم‌ترین فاکتورهای توسعه روابط کشورها از جمله کشورهای خط اول مقاومت است. اتفاقا هر سه کشور ایران، عراق و سوریه نیز بر این موضوع تاکید و اصرار دارند.
  اسفندماه سال گذشته سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفته بود بازگشایی مسیر زمینی ایران به بندر لاذقیه سوریه و دریای مدیترانه قریب‌الوقوع خواهد بود. این موضوع به کجا رسید؟
تا جایی که بنده اطلاع دارم سرلشکر باقری بر برقراری راه زمینی میان ایران، عراق و سوریه تاکید داشتند و مسؤولان ستاد توسعه روابط اقتصادی میان 3 کشور نیز در جلسه‌ای که اسفندماه گذشته برگزار شد بر بازگشایی خط زمینی بوکمال اصرار داشتند و طرف عراقی برای اینکه در آنجا مستقر شود یکسری مشکلات فنی و اجرایی داشت. طبق آخرین اخبار و گزارش‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد تا گمرکات عراق در آن نقطه مستقر شوند و این خط بازگشایی شود. طبعا اگر این خط بازگشایی شود همانطور که در سوال‌تان گفتید اقیانوس هند، خلیج‌فارس و دریای عمان به سواحل مدیترانه وصل خواهد شد. سواحل مدیترانه یعنی شمال آفریقا، یعنی جنوب اروپا و همچنین بخش اعظمی از خاورمیانه را پوشش خواهد داد. این خط مسیر نزدیک و بسیار ارزانی برای توسعه روابط اقتصادی در کل منطقه خواهد بود. موضوع تبادل کالا از مدیترانه به سواحل جنوبی روسیه و انتقال کالاهای مورد نیاز روسیه هم در این باره مدنظر است. این ظرفیت‌ها هم در جمهوری اسلامی ایران و هم در سوریه وجود دارد که علاوه بر مرزهای زمینی و دریایی که در شمال و جنوب کشورمان وجود دارد از آن منفذها هم استفاده شود.
  طی چند ماه اخیر بسیاری از رسانه‌ها از جمله برخی رسانه‌های منطقه درباره بندر لاذقیه و نقش ایران در مدیریت آن مطالب متعددی را مطرح کرده‌اند. درباره این موضوع و اهمیت این بندر توضیح دهید.
بندر لاذقیه در سواحل غربی سوریه از مهم‌ترین مناطق تجاری است که می‌تواند حجم روابط میان کشورهای منطقه را افزایش دهد. اداره بسیاری از شرکت‌ها و بنادر در سوریه از گذشته در اختیار شرکت‌های خارجی بوده است. مذاکرات جدی انجام شد و بزودی این کار اجرایی خواهد شد.
  یعنی تا پایان امسال مدیریت این بندر به ایران واگذار می‌شود؟
بله.
  توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق را با توجه به سفر متقابل روسای جمهور 2 کشور در ماه‌های اخیر چطور ارزیابی می‌کنید؟
روابط اقتصادی 2 کشور خوشبختانه بسیار خوب و رو به گسترش است. اتفاقا بنده اخیراً پیشنهاد دادم سمیناری برگزار و در آن دلایل موفقیت ایران در عراق بررسی شود. سال 2018 جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهایی که به عراق صادرات داشته‌اند رتبه اول را داشته است و این در حالی است که در میان کشورهایی که ایران با آنها مبادله تجاری دارد، بیشترین میزان صادرات به عراق بوده است. این موفقیت به‌رغم فشارهای آمریکایی‌ها علیه روابط میان 2 کشور بویژه طی یک سال و نیم اخیر حاصل شده است، البته علاوه بر عراق، ما موقعیت‌های بسیار خوبی در چند کشور همسایه دیگرمان داریم که باید به آنها هم به‌صورت ویژه پرداخت.
 


Page Generated in 0/0126 sec