مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی روز دوشنبه در نشست سهجانبه همکاریهای حملونقل جمهوری اسلامی ایران، عراق و سوریه بیان داشت: پروژه اتصال سربندر از بندر امام خمینی(ره) به خرمشهر مدنظر قرار گرفته و فاز اول آن در منطقه آزاد خرمشهر آغاز شده است. سعید رسولی افزود: با تکمیل خط آهن شلمچه- بصره و در امتداد اتصال بندر امام خمینی(ره) به بندر خرمشهر، شاهد اتصال بندر امام خمینی(ره) به بندر لاذقیه سوریه خواهیم بود و اهمیت این کریدور ریلی بسیار بیشتر از سایر کریدورهای ترانزیتی است، چرا که خوزستان قطب بزرگ فولادی و نیز مرکز کشاورزی کشور است. وی خاطرنشان کرد: هر 3 کشور اراده جدی برای توسعه همکاریهای حملونقلی دارند و اتصال ریلی و برقراری کریدورهای ترانزیتی بین ایران، عراق و سوریه خواسته مقامات عالیرتبه هر 3 کشور است.
«وطنامروز» 27 اسفند سال گذشته در گزارشی با عنوان «از چابهار تا لاذقیه» به این موضوع اشاره و درباره بخشی از پروژه بزرگ «جاده ابریشم 2» مطالبی را منتشر کرد. در بخشی از این گزارش توضیح داده شد که یک تیم سوری به ریاست مدیرکل بندر لاذقیه، گفتوگوهای خود را با ایرانیها برای تحویل مدیریت این بندر به جمهوری اسلامی ایران آغاز کردهاند. همچنین در این گزارش نوشته شد: «حیدرالعبادی، نخستوزیر سابق عراق چندی پیش اهالی رسانه در عراق را دور یک میز نشاند و به آنها از پیشنهاد ایران برای کشیدن یک جاده بزرگ از خاک ایران به عراق و سپس به سوریه گفت. به گفته العبادی، پیشنهاد ایران سرمایهگذاری برای ساخت یک آزادراه در شرق عراق و کشیدن جادههایی برای تقویت جادههای قدیم است که از جنوب غرب موصل وارد سوریه شود؛ طرحی که از آن به عنوان «راه ابریشم جدید» یاد میشود و چین (متولی پروژه یک راه- یک کمربند) و روسیه نیز از آن حمایت میکنند. حجم گاز ذخیره شده در شمال و جنوب سوریه ۱۲۳ میلیارد مترمکعب و حجم نفت آن به اندازه ذخایر کشور کویت برآورد شده است. از سوی دیگر با حضور هندیها در بندر چابهار ایران، زمینه برای مشارکت این کشور در بازار افغانستان نیز فراهم شده است. برای این منظور از بندر چابهار جادهای به طول ۸۸۳ کیلومتر تا شهر زرنج در مرز ایران و افغانستان کشیده شده که ساخت شرکت هندی در سال ۲۰۰۹ است و قرار است تا 4 شهر اصلی افغانستان (هرات، قندهار، کابل و مزارشریف) امتداد یابد. به عبارتی، ایران از طریق افغانستان با چین و از طریق بندر چابهار با هند ارتباطات مستحکم اقتصادی ایجاد کرده، آنگاه از نفوذ خود در عراق و سوریه برای اتصال این 2 شاهراه اقتصادی به منابع انرژی سوریه و آبهای مدیترانه استفاده میکند.
سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 27 اسفندماه 97 در سوریه اظهار داشت: بازگشایی مسیر زمینی ایران به بندر لاذقیه سوریه و دریای مدیترانه قریبالوقوع خواهد بود. بازگشایی این مسیر برای ترانزیت تجاری و حرکت زوار و گردشگران 3 کشور ایران، عراق و سوریه ضروری و حیاتی است». همچنین در جریان سفر عادل عبدالمهدی، نخستوزیر عراق به ایران، اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی ضمن ابراز رضایت از نتایج و دستاوردهای توافقات میان ایران و عراق برای اقتصاد کشور، به ماجرای اتصال مسیر جادهای و ریلی از ایران تا سوریه اشاره و اعلام کرد: خلیجفارس را از عراق به سوریه و مدیترانه از طریق ریلی و جادهای وصل خواهیم کرد. جهانگیری در همایش اقتصادی- تجاری ایران و عراق تصریح کرد: خوشبختانه در سفر نخستوزیر عراق اتفاقات بسیار مهم و راهگشایی برای توسعه روابط 2 کشور افتاد و شاهد توافقات مناسبی در این زمینه بودیم. امیدواریم فعالان اقتصادی، بازرگانان و بخش خصوصی 2 کشور برای استحکام روابط تلاش کنند و گامهای مهمی بردارند. وی افزود: حضور چشمگیر بازرگانان و فعالان اقتصادی در این همایش به آن معناست که توجه ویژهای به روابط 2 کشور دارند و احترام خاصی برای هیأت عراقی قائلند.
در همین رابطه روزنامه تایمز لندن در گزارشی نوشت: ایران بندر لاذقیه را به معنای دروازهای به اروپا میداند و از این طریق در حال انتقال کالا به این بندر است.
برقراری مسیر ترانزیتی ریلی از مناطق جنوبی کشور تا سواحل شرقی مدیترانه و بندر استراتژیک لاذقیه که از سال گذشته مطرح شده بود، بهواسطه صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه راهآهن شلمچه- بصره توسط هیأت دولت ایران وارد فاز تازهای شده است. این خط ریلی به تحکیم هرچه بیشتر مراودات تجاری و مذهبی 3 کشور ایران، عراق و سوریه میانجامد.
روز اول خرداد، هیأت دولت مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه راهآهن شلمچه- بصره را صادر کرد. در مجوز دولت آمده است: با توجه به آغاز عملیات اجرایی پروژه راهآهن شلمچه- بصره به طول تقریبی
۳0 کیلومتر و پل بزرگ در مسیر آن در شلمچه و به منظور تأمین مالی هزینههای اجرایی پروژه مذکور، با صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای این پروژه موافقت میشود. این مسیر ریلی دارای یک دستگاه پل به طول ۷۰۰ متر است که یکی از دهانههای این پل برای امکان کشتیرانی در اروندرود و شطالعرب به صورت بازشونده طراحی و اجرا میشود.
با تکمیل ۳۲ کیلومتر خطآهن بین شلمچه و بصره و ساخت یک پل بازشونده روی اروندرود، اتصال ریلی کشور از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه بدون انقطاع برقرار میشود و تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر رخ خواهد داد. همچنین با ساخت این پروژه ریلی و تکمیل مسیر شلمچه-کربلا، راهآهن ایران به عراق، از آنجا به بندر لاذقیه سوریه متصل خواهد شد و پیشبینی میشود حجم مناسبی بار از سوریه به ایران منتقل شود.
همه اینها در حالی است که حضور اقتصادی ایران در بندر لاذقیه سوریه یعنی دسترسی مستقیم ایران به آبهای مدیترانه و این به معنای دست برتر ایران در معادلات اقتصادی و انرژی غرب آسیاست. ایجاد کریدورهای بزرگ و کمهزینه اقتصادی از مسیرهای مواصلاتی دریایی، زمینی و ریلی از خاک ایران و از بنادر جنوب ایران تا بنادر مدیترانه، ظرفیتی است که جز ایران هیچ کشوری در منطقه غرب آسیا در اختیار ندارد. از این رو به نظر میرسد ایران در حال ایجاد و برآورده کردن یک نقشه بسیار بزرگ اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.