ساختار ناقص اکران و پیچیدگی قواعد حضور یک فیلم روی پرده موجب شده است بعضی فیلمهای کودک و نوجوان در گیشه با چالشهای فراوانی مواجه شوند؛ به گونهای که بسیاری از دغدغهمندان این سینما بعد از ساخت چند اثر تصمیم به ورود به حوزههای دیگر میگیرند. بیتا منصوری، تهیهکننده فیلم «پاستاریونی» درباره آینده سینمای کودک در کارنامه کاری خود اظهار داشت: «وقتی فیلمی در چند بخش جشنواره فیلم کودک اصفهان نامزد شد و جایزههای مهمی را هم گرفت، انتظار من بهعنوان سرمایهگذار ۱۰۰ درصدی فیلم که هیچ اسپانسری نداشته، وام نگرفته و از سوی بنیاد سینمایی فارابی هم حمایت نشدهام، این بود که موقع اکران فیلم به طور قانونی عمل شود اما همه چیز طوری پیش رفت که دیگر انگیزهای برای ساخت فیلم کودک نداشته باشم». با این وجود ساختار اکران سینما صرفا در دستان شبکه انحصاری تهیهکنندگان و سینماداران نیست. بلکه ساخت اثری خوب در کنار فعالیت حرفهای تهیهکنندگی میتواند فیلم کودک و نوجوان را در گیشه پرفروش کند. در گیشه سال 97 انیمیشن «فیلشاه» توانست با استقبالی شگفتانگیز به 8 میلیارد تومان فروش در گیشه ایران دست پیدا کند که رکورد فروش انیمیشن را هم جابهجا کرد. همچنین فروش 5/2 میلیارد تومانی «پاستاریونی» و «خالهقورباغه»، فروش 4 میلیاردی «آهوی پیشونی سفید2»، فروش 7/1 میلیاردی «دزد و پری 2» و فروش 7/3 میلیاردی «هشتگ» نیز بیانگر اقبال مخاطبان به فیلمهای کودک و نوجوان در گیشه است.