بازار بلاروس، زمینه ورود ایران به اتحادیه اوراسیا
نمایندگان بخش خصوصی ایران و بلاروس که بهواسطه سفر هیات تجاری اتاق تهران به مینسک در حال گفتوگو و مذاکره برای توسعه روابط تجاری هستند، از فرصت الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بهعنوان ابزاری برای توسعه روابط یاد کردند. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، اعضای هیات تجاری اتاق تهران در بلاروس با نمایندگان بیش از 70 شرکت بزرگ بلاروسی برای تنوعبخشی به تجارت
2 کشور به گفتوگو و تبادلنظر پرداختند. در این نشست فعالان اقتصادی 2 کشور از حوزههایی چون مواد غذایی، مصنوعات فلزی، محصولات دارویی، وسایل نقلیه و حوزه بانکی گرد هم آمدند. در افتتاحیه این گردهمایی، «ولادیمیر اولاخوویچ» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس با اشاره به اقبال شرکتهای بلاروسی به این نشست، عنوان کرد این شرکتها همه فعالیتهای تجاری، صنعتی و خدماتی این کشور را نمایندگی میکنند و از توانایی لازم برای توسعه روابط برخوردارند. اولاخوویچ با بیان اینکه همکاریهای دوجانبه میتواند در همه حوزهها از فناوری ارتباطات گرفته تا ساخت و تولید ماشینآلات صنعتی و معدنی، داروسازی تا حوزه هوا و فضا توسعه یابد، ادامه داد: اراده سیاسی روسایجمهور 2 کشور این است که حجم مبادلات تا یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند. وی یادآور شد ورود ایران به بازار بلاروس، زمینهساز ورود آن به بازار اتحادیه اوراسیا خواهد بود. در ادامه این همایش مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران نبود مکانیزم نقل و انتقال پولی و بانکی را مانعی برای تجارت 2 کشور توصیف کرد و گفت: در هیات تجاری اتاق تهران، روسا و مدیران 2 بانک خصوصی ایرانی حضور دارند که امیدوارم در مذاکره با همتایان خود بتوانند این مسائل را بررسی و در راه توسعه و تسهیل مراودات گامهای خوبی بردارند. خوانساری در ادامه از تمایل شرکتهای ایرانی برای سرمایهگذاری در بلاروس و خرید ماشینآلات از این کشور سخن گفت و اینکه در صورت اقدام به این سرمایهگذاری یا خرید کالا از بلاروس، مشخص نیست مبادلات بانکی چگونه باید انجام بگیرد؟ وی همچنین توقف پرواز مستقیم ایران و بلاروس از حدود 3 سال گذشته را نیز به عنوان یکی از چالشهای گسترش ارتباطات تجاری عنوان کرد. مصطفی اویسی، سفیر ایران در بلاروس هم در این نشست با اشاره به اینکه رابطه تجاری ایران و بلاروس در 2 تا 3 سال گذشته رکوردهایی را به ثبت رسانده، ادامه داد: حجم مبادلات تجاری 2 کشور در سال 2017 به حدود 150 الی 160 میلیون دلار رسید و در سال 2018 به دلیل برخی مشکلات به نصف تقلیل یافت. در سال جاری نیز ارزش مراودات تاکنون به حدود 50 میلیون دلار رسیده که تلاش میکنیم این رقم به سطح بالاتری برسد.
گرانی لبنیات در پی افزایش 50 درصدی قیمت سبوس
قائممقام اتحادیه خوراک دام با بیان اینکه وزارت صنعت بدون دریافت نظر کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی قیمت سبوس را ۵۰ درصد افزایش داد، گفت: ۳۰ درصد انواع جیره دامی سبوس است و این امر منجر به افزایش قیمت دوباره فرآوردههای لبنی و گوشت میشود. مهدی مسعودی در گفتوگو با تسنیم اظهار کرد: اخیرا کارخانجات آردسازی کشور موج افزایشی نرخ فروش سبوس گندم بهعنوان یکی از نهادههای پرمصرف در بخش دامپروری را به راه انداخته و شاهد آن هستیم که متاسفانه مسؤولان وزارت صمت نیز در این امر بدون کارشناسی همت مضاعف مینمایند. وی ادامه داد: سبوس گندم در اسفندماه سال 97 با فشار کارخانجات آردسازی بر دولت با افزایش نرخ 60 درصدی مواجه شد و از مبلغ 5200 ریال به 8400 ریال افزایش قیمت داشته است و اینک جای تامل است که چگونه وزارت صمت بدون بررسی کارشناسی و دریافت نظرات متولی این امر یعنی وزارت جهاد کشاورزی، افزایش دوباره
50 درصدی نرخ را از 8400 به 12500 ریال در دستور کار قرار داده است. وی اظهار داشت: اینک با توجه به اینکه سبوس گندم به طور میانگین 30 درصد انواع جیرههای دامی را تامین میکند افزایش نرخ آن میتواند موجب افزایش سایر هزینههای بخش دامپروری شود و به تبع آن افزایش نرخ محصولات و فرآوردههای دامی و پروتئینی و فشار اقتصادی بیشتری بر جامعه را در پی داشته باشد.