printlogo


کد خبر: 212391تاریخ: 1398/8/18 00:00
مکرون: ناتو دچار مرگ مغزی شده است

گروه بین‌الملل: سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه درباره مرگ مغزی ناتو سبب شد برخی رهبران اروپایی به سخنان وی اعتراض کنند.  به گزارش رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از فقدان هماهنگی در سازمان ناتو و همچنین پیش‌بینی‌ناپذیری رفتارهای آمریکا انتقاد کرده است. مکرون همچنین در مصاحبه با اکونومیست، نسبت به تداوم سیاست دفاع جمعی ناتو به رهبری آمریکا ابراز تردید کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: آنچه ما در حال حاضر تجربه می‌کنیم مرگ مغزی ناتو است. امانوئل مکرون در پاسخ به این پرسش که آیا او همچنان به ماده ۵ پیمان ناتو مبنی بر ضمانت دفاع جمعی اعتقاد دارد، گفته است: نمی‌دانم! رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرده است ما شاهد فقدان هماهنگی استراتژیک بین متحدان اروپایی و همچنین ایالات متحده و ترکیه هستیم. تردید مکرون درباره اثربخشی ناتو و پیشنهاد او مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی عضو این ائتلاف باید درباره وضعیت موجود به ارزیابی‌های مجدد بپردازند، در شرایطی مطرح شده که نمایندگان این ائتلاف قرار است اوایل ماه آینده میلادی در انگلیس نشستی برگزار کنند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیش‌تر از کشورهای عضو ناتو خواسته بود بودجه دفاعی خود را 2 برابر کنند. رئیس‌جمهوری آمریکا همواره اعضای ناتو را مورد انتقاد قرار داده که به اندازه ۲ درصد تولید ناخالص ملی خود در ناتو هزینه نمی‌کنند و این آمریکاست که باید هزینه دفاعی سایر اعضا را بپردازد.
 
واکنش پمپئو و مرکل
این سخنان مکرون از سوی آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها بی‌پاسخ نماند و پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان بر تداوم وجود یک شراکت و ائتلاف راهبردی مبتنی بر ناتو تاکید کرده و دیدگاه اخیر رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر ابتلای این ائتلاف نظامی به مرگ مغزی را رد کردند. مرکل، صدراعظم آلمان گفت: ائتلاف نظامی ناتو همچنان خیلی با ابتلا به چنین وضعیتی و نیاز پیدا کردن به پشتیبانی‌های حیاتی فاصله دارد. او ناتو را سنگ‌بنای امنیت آلمان خواند.
مرکل همچنین گفت: مکرون برای این صحبت‌هایش کلماتی «افراطی» استفاده کرده است و من این نظر را درباره همکاری‌ها در داخل ناتو ندارم. در همین حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در شهر لایپزیگ آلمان به همراه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت: من فکر می‌کنم ناتو همچنان مهم و با اهمیت حیاتی باقی مانده و این نهاد را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین شراکت‌های راهبردی بسیار مهم در کل تاریخ ثبت شده بشریت دانست. هایکو ماس هم گفت: من فکر نمی‌کنم ناتو مبتلا به مرگ مغزی باشد. این در حالی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو هم پنجشنبه گذشته در صحبت‌هایی بعد از نشستش با مرکل در شهر برلین گفت: آلمان قلب ناتو است. 
 
استقبال روسیه از سخنان مکرون
در همین حال ماریو زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با تلویزیون GTRK Samara گفت: ناتو به مرگ مغزی دچار شده است. این مسأله تعجب‌آوری نیست اما آنچه تعجب‌آور است اینکه یکی از سران ناتو آن را بر زبان آورده است. این مقام روسیه تصریح کرد مسکو هم از مدت‌ها پیش همین واقعیت را البته به زبانی دیپلماتیک‌تر به زبان آورده است.  وی گفت: جدا از اشاره به وقوع بحران در ائتلاف ناتو ما این را هم گفتیم که روسیه‌هراسی به عنوان ایده‌ای آبرومندانه برای ایدئولوژیست‌های ناتو، نشانه‌های وقوع همین بحران بود. زاخارووا در این مصاحبه تصریح کرد ناتو و اتحادیه اروپایی با بحران هویت، بحران وجودی، نداشتن چشم‌اندازی برای آینده و بحران نداشتن راهبرد مواجه هستند.

 


Page Generated in 0/0044 sec