printlogo


کد خبر: 212768تاریخ: 1398/8/27 00:00
دور دنیا

5 کشته در حادثه تیراندازی در کالیفرنیای آمریکا
رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند طی تیراندازی در سن‌دیگو در جنوب ایالت کالیفرنیا 5 عضو یک خانواده کشته شدند که در میان کشته‌شدگان 3 کودک دیده می‌شوند. مقامات آمریکایی گفته‌اند کودک چهارم نیز که تنها 11 سال دارد، به دلیل تیر خوردن در این حادثه به بیمارستان منتقل شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است. کودکانی که در این حادثه کشته شدند 3، 5 و 9 ساله بوده‌اند. همچنین جسد یک مرد 31 ساله و زنی 29 ساله نیز در محل پیدا شده است.
***
خط و نشان کره‌شمالی برای آمریکا
کره‌شمالی دیروز اعلام کرد هنگامی که مذاکره با آمریکا از سرگرفته شود، مسائل هسته‌ای مورد بحث قرار نخواهد گرفت، مگر اینکه آمریکا از سیاست خصمانه خود عقب‌نشینی کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت خارجه کره‌شمالی آمده، تصویب قطعنامه‌های اخیر سازمان‌ملل درباره حقوق بشر پیونگ‌یانگ، یک تحریک سیاسی به سرپرستی آمریکا بوده است. کره‌شمالی پیش از این، انتقادات سازمان ملل را به عنوان محصولی از سیاست خصمانه آمریکا توصیف کرده بود.
***
هشدار سازمان ملل ​درباره بولیوی
در پی درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طرفداران «اوو مورالس» رئیس‌جمهور قانونی بولیوی که به کشته شدن دست کم 8 نفر منجر شد، سازمان ملل هشدار داد خشونت‌ها در بولیوی می‌تواند از کنترل خارج شود. مورالس روز یکشنبه هفته پیش و در پی فشار ارتش بولیوی از سمت خود کناره‌گیری کرد و به مکزیک رفت. پس از رفتن مورالس به مکزیک،‌ «جنین آنز» از نمایندگان محافظه‌کار و مخالف دولت، خود را رئیس‌جمهور موقت بولیوی معرفی کرد.
***
پرواز پهپاد جاسوسی آمریکا در نزدیکی پایگاه‌های روسیه
پهپاد جاسوسی آمریکا مأموریت‌هایی را در نزدیکی پایگاه دریایی روسیه در بندر طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم انجام داد. این پروازها در ارتفاع ۱۶ کیلومتری بر فراز آب‌های بین‌المللی در شرق دریای مدیترانه انجام شد و این هواپیما مرزهای دریایی سوریه را نقض نکرد. منابع مطلع اعلام کردند این عملیات بیش از ۱۰ ساعت طول کشید و مسیر آن شامل سواحل اسرائیل و لبنان بود و می‌توانست حومه دمشق را تحت کنترل داشته باشد.
***
رایزنی‌ها برای تشکیل دولت آینده تونس
حبیب الجملی، نخست‌وزیر مکلف تونس در جریان گفت‌وگویی رادیویی تصریح کرد: مذاکرات درباره تشکیل دولت حداکثر طی 2 روز دیگر آغاز خواهد شد و این مذاکرات شامل احزاب حاضر در پارلمان، سازمان‌ها و شخصیت‌های ملی، سیاستمداران با تجربه و خبره و جامعه مدنی خواهد بود. وی در ادامه افزود: من بدون استثنا به تمام احزاب سیاسی و هرکسی که خواهان مشارکت و بهبود شرایط دشوار است، روی باز نشان خواهم داد. 
***
سازمان ملل: جهان در پرونده خاشقجی بزدل است
«اگنس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل که درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حاکمیت عربستان تحقیق می‌کند، در مصاحبه با «بیزینس اینسایدر»  گفت جامعه جهانی به اندازه کافی برای کشف جزئیات قتل روزنامه‌نگار سعودی تلاش نکرده است. کالامار از سران کشورهای «جی ۲۰» انتقاد کرده که بلافاصله پس از ماجرای قتل خاشقجی به جای اینکه ولیعهد عربستان به دادگاه احضار شود، به نشست جی ۲۰ در اوساکا دعوت شده است. نماینده سازمان ملل گفت این امر بشدت بزدلی جامعه جهانی را به اثبات می‌رساند.
***
پترائوس: پول عربستان بتدریج در حال تمام شدن است
دیوید پترائوس، مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» گفت ریاض می‌خواهد عرضه اولیه عمومی سهام شرکت آرامکو موفقیت‌‌آمیز باشد، زیرا نیاز به سرمایه‌گذاران خارجی و به تبع آن پول دارد. وی در این مصاحبه که اخیرا انجام گرفته، تاکید کرد: پول‌های سعودی بتدریج در حال تمام شدن است. آنها اولین کسی خواهند بود که اذعان می‌کنند ذخیره صندوق ثروت حاکمیتی این کشور در حال تمام شدن است و در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارند. ژنرال پترائوس درباره کسری بودجه عربستان نیز گفت: کسری بودجه عربستان که بر نفت خام «برنت» متکی است، به منزله این است که اقتصاد این کشور به طور جزئی به موفقیت آرامکو در تامین مالی طرح تحول اقتصادی موسوم به چشم‌انداز ۲۰۳۰ متکی است.

Page Generated in 0/0126 sec