printlogo


کد خبر: 212914تاریخ: 1398/8/30 00:00
دستپاچگی اعضای ناتو در قبال فرانسه
دبیرکل ناتو با مکرون دیدار خواهد کرد

دبیرکل ناتو در حالی قرار است با رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس دیدار کند که اخیراً امانوئل مکرون اعلام کرده بود ناتو در حال «مرگ مغزی» است.
انتقاد تند رئیس‌جمهوری فرانسه باعث نگرانی کشورهای اروپایی و دولت آمریکا قبل از نشست اوایل دسامبر رهبران ناتو در لندن شده است.
ینس استولتنبرگ اعلام کرد: بهترین راه برای بررسی و از میان بردن اختلافات این است که بر سر میز مذاکره بنشینیم و به بررسی موضوعات بپردازیم و پیام‌ها و انگیزه‌های مربوط به این مساله را به طور کامل درک کنیم.
این اظهارنظر از سوی دبیرکل ناتو پس از آن مطرح شد که رئیس‌جمهوری فرانسه به مجله اکونومیست گفته بود: «آنچه ما اکنون در حال تجربه آن هستیم یک مرگ مغزی برای ائتلاف ناتو است. شما شرکایی در سطح جهان دارید و هیچ همکاری‌ای در زمینه تصمیم‌گیری‌های استراتژیک بین آمریکا و متحدان ناتو وجود ندارد. از نظر سیاسی و استراتژیک ما نیاز به تشخیص این مشکل داریم».
اظهارنظرهای رئیس‌جمهوری فرانسه پس از آن مطرح شد که ایالات متحده نیروهای خود را به صورت ناگهانی از شمال شرق سوریه خارج کرد و به ترکیه اجازه داد حملات خود را علیه کردها در شمال شرق سوریه افزایش دهد.
در همین حال اظهارنظرهای مکرون از سوی دیگر کشورهای عضو ناتو با واکنش‌های مختلفی همراه شد. کشورهای شرق اروپایی عضو ناتو نگرانی خود را نسبت به اظهارنظرهای رئیس‌جمهوری فرانسه ابراز داشته و گفتند رویکرد مکرون شبیه مسکو است.
اگرچه بیشتر مقامات کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپایی اظهارات مکرون را مبالغه‌آمیز عنوان کردند اما نگرانی صدراعظم آلمان از شکاف در ناتو نشان داد این اظهارنظر چندان مبالغه‌آمیز نیست. 
آنگلا مرکل در سی‌امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین ضمن بیان این موضوع که آلمان به تعهدات مالی خود در قبال ناتو متعهد خواهد بود، گفت: ما نیاز داریم به عنوان یک کشور مستقل به تجهیزات و تسلیحات جدید نظامی مسلح شویم. 
همچنین «اورسولا فون در لاین» رئیس آینده کمیسیون اروپا در سخنانی گفت: اتحادیه اروپایی دیگر نباید بر قدرت نرم تکیه کند و باید زبان قدرت را یاد بگیرد.
دبیرکل ناتو قبلا در اظهارنظری هشدار‌آمیز خطاب به رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود: «اتحادیه اروپایی نمی‌تواند جایگزین ائتلاف نظامی ناتو شود، چرا که ما به هر دوی آنها احتیاج داریم. پس از برگزیت، اتحادیه اروپایی نمی‌تواند از اروپا دفاع کند. باید یادآور شوم که بیش از ۸۰ درصد از هزینه‌های نظامی ناتو از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپایی حاصل می‌شود». 

 

اختلاف بین ناتو و اتحادیه اروپایی جدا از مسائل مربوط به هماهنگی، ناشی از فشارهای ایالات متحده به این کشورها مبنی بر افزایش بودجه نظامی آنها تا 2 درصد تولید ناخالص داخلی است.

Page Generated in 0/0053 sec