ابطال کارت سوخت خودروها و موتوسیکلتهای فرسوده
سخنگوی شرکت ملی نفت و فرآوردههای نفتی گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت به خودروهای بالای ۲۵سال و موتوسیکلتهای بالای ۱۰ سال کارت سوخت تعلق نمیگیرد.
فاطمه کاهی با بیان اینکه بر اساس آییننامه هیات دولت کارت سوخت خودروهای دارای شرایط فرسودگی ابطال میشود، اظهار کرد: برای این مساله کارگروهی تشکیل شده بود که در نهایت هیات دولت درباره آن تصمیمگیری کرد. به گزارش ایسنا، بر اساس آییننامه هیات دولت خودروهای سواری شخصی با عمر ۲۵ سال، سواری دولتی با عمر ۱۵ سال، تاکسی با عمر ۱۰ سال، مینیبوس با عمر ۱۵ سال، اتوبوس درونشهری با عمر ۱۰ سال، اتوبوس برونشهری با ۱۵ سال، کامیون و کشنده با ۱۵ سال عمر، وانت با ۱۵ سال، موتوسیکلت با ۱۰ سال و سایر وسایل نقلیه با گذشت ۲۵ سال از تاریخ ساخت به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج محسوب میشوند. بر اساس این تصمیم که از سال ۱۳۸۸ تاکنون جاری است تمام وسایط نقلیهای که شامل این قانون میشوند امکان برخورداری از کارت سوخت را ندارند و باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند.
ضرر هنگفت حذف کارت سوخت
با اجرای طرح سهمیهبندی بنزین و راه افتادن کارت سوخت برای خودروها، از تیرماه سال 86 روند فزاینده مصرف این فرآورده نفتی متوقف و قاچاق سوخت نیز تقریبا صفر شد. مصرف بنزین هم کاهش چشمگیری داشت به گونهای که مصرف از 6/73 میلیون لیتر در سال 85 به 2/66 میلیون لیتر در سال 86 کاهش یافت.
با اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها در آذرماه 89، روند کاهش مصرف بنزین تشدید شد بهگونهای که مصرف آن در سال 90 به 9/59 میلیون لیتر در روز رسید. توقف اجرای طرح هدفمندی یارانهها در اواخر دولت دهم و تصمیم دولت یازدهم مبنی بر حذف سهمیهبندی بنزین و کارت سوخت از خردادماه 94، روند فزاینده مصرف این فرآورده نفتی را بویژه در سال 97 به همراه داشت.
در همان ماههای نخست سال 94 که این اقدام صورت گرفت رئیسجمهور توئیت کرد «بنزین دو نرخی ایجاد فساد میکرد به همین دلیل آن را تک نرخی کردیم. حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری در پرداخت یارانهها در سال داریم». فارغ از این استدلال، آمارها گویای این واقعیت است که مصرف بنزین از حدود 71 میلیون لیتر در سال 94 به 7/91 میلیون لیتر در سال 97 رسید که براساس نمودارها رشد غیرطبیعی را طی کرده است. آمارها گویای این واقعیت است که عوامل مختلفی از جمله سهمیهبندی و کارت سوخت باعث شد روند مصرف بنزین حتی با وجود نوسانات ارزی سالهای 90 و 91 سیر منطقی داشته باشد. سال 84 مصرف بنزین 67 میلیون لیتر بوده و 10 سال بعد نیز با وجود افزایش خودروها و در نظر گرفتن متغیرهای دیگر حداکثر 4 میلیون لیتر به مصرف افزوده شده است. اما با حذف کارت سوخت روند صعودی بدون هیچ محدودیتی آغاز شد و در نهایت دولت برای جبران این تصمیم اشتباه خود، در حال حاضر به 3 برابر کردن قیمت این فرآورده نفتی روی آورده است.
کار به جایی رسیده که مسؤولان نیز در شرایط تحریمی احساس خطر میکنند، چرا که ادامه یافتن این شیوه مصرف، ما را در آینده نزدیک به واردکننده این سوخت تبدیل میکند. یکی از دلایل افزایش قیمت بنزین نیز همین عامل دانسته شد. علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در این رابطه گفته است: اگر روند مصرف بنزین با شرایط قبل ادامه مییافت سال 1400 با وجود سرمایهگذاری 2/4 میلیارد دلاری روی پالایشگاه ستاره خلیجفارس به واردکننده بنزین تبدیل میشدیم.