printlogo


کد خبر: 213087تاریخ: 1398/9/5 00:00
بی‌توجهی به توئیت ترامپ دلیل عزل اسپنسر اعلام شده است
عزل جنجالی وزیر نیروی دریایی آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پی اخراج ریچارد اسپنسر، عالی‌ترین مقام ارشد غیرنظامی نیروی دریایی این کشور در توئیتی اعلام کرد، کنت برَتوِیت، فرستاده فعلی آمریکا به نروژ و از دریاداران بازنشسته نیروی دریایی را به‌عنوان جانشین اسپنسر در این سمت معرفی می‌کند. ترامپ در این توئیت نوشت:«کنت وظیفه‌اش را به شکلی برجسته انجام خواهد داد». کنت برَتوِیت از نظامیان بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و از فرماندهان جنگ عراق در سال 2003 بوده است. وی همچنین سابقه حضور در سفارت آمریکا در اسلام‌آباد را دارد.  مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده نیز چند ساعت قبل از  توئیت ترامپ از معرفی کنت برتویت به‌عنوان مقام ارشد غیرنظامی جدید نیروی دریایی به جای اسپنسر خبر داده بود.
اخراج ریچارد اسپنسر از سوی وزیر دفاع آمریکا به دلیل خودداری وی از اجرای دستوری توئیتری ترامپ درباره جلوگیری از روند تحقیقات در ارتباط با پرونده ادوارد گلگر، کماندوی نیروی دریایی ارتش آمریکا انجام شد که در سال 2017 به جرم ارتکاب جرائم جنگی در عراق تنزل درجه داده شد و بعدا از سوی دونالد ترامپ مورد عفو قرار گرفت.  
به دنبال مداخله ترامپ در روند قضایی این پرونده، ریچارد اسپنسر اعلام کرده ‌بود توئیت رئیس‌جمهور را به منزله یک دستور نمی‌بیند و منتظر یک دستور رسمی برای متوقف کردن روند محاکمه این عضو نیروی دریایی است. یک سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، اسپنسر به‌صورت خصوصی و بدون آنکه به مارک اسپر از قبل خبر داده باشد، به کاخ سفید پیشنهاد داده بود گلگر اجازه بازنشسته شدن با درجه فعلی‌اش و بدون از دست دادن جایگاه خود به‌عنوان یک کماندوی ویژه نیروی دریایی را پیدا کند. اسپر و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا چند روز پیش بعد از آنکه دونالد ترامپ پیشنهاد خصوصی اسپنسر به کاخ سفید را افشا کرد، از مطرح شدن این پیشنهاد مطلع شدند. اسپنسر در بیانیه‌ خود برای اعلام استعفایش، اشاره‌ای به پرونده گلگر به عنوان دلیل استعفای خود نکرد اما صرفا گفت: «دیگر تفاهمی با فرمانده کل قوا ندارد». ترامپ چند وقت پیش در پرونده‌های چند نظامی آمریکایی محکوم‌شده به اتهام جنایات جنگی مداخله کرده و آنها را مورد عفو قرار داد. ترامپ ابتدا متیو گلستاین را که سال آینده میلادی قرار بود به اتهام قتل محاکمه شود به همراه کلینت لورنس که سال 2013 به دلیل قتل 2 مرد غیرمسلح در افغانستان محکوم شناخته شده بود مورد عفو قرار داد و در ادامه ادوارد گلگر را بعد از تبرئه شدن بابت اتهام قتل و پس از آنکه تنزل درجه یافته بود به درجه قبلی خود به‌عنوان کماندوی نیروی ویژه بازگرداند.
گلگر بعد از آن درگیر این پرونده شد که با جسد یک شبه‌نظامی کشته‌شده در جریان ماموریت استقرارش در سال 2017 در عراق عکس انداخت و در این پرونده به علت اینکه این اسیر دست بسته را با چاقو به قتل رسانده بود، با اتهام قتل روبه‌رو اما بعدا از این اتهام تبرئه شد.

Page Generated in 0/0068 sec