printlogo


کد خبر: 213088تاریخ: 1398/9/5 00:00
دور دنیا

احتمال سفر مقامات اسرائیل به کشورهای عربی
ایوب قرا، وزیر سابق اسرائیلی در گفت‌وگو با شبکه  «i۲۴NEWS» مدعی شد همه شهروندان اسرائیلی‌ از سال آتی میلادی می‌توانند با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس منافع سیاسی و اقتصادی داشته باشند و به آن کشورها سفر کنند. وی گفت سفر اخیرش به امارات «تاریخی و بزرگ» بوده و عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس پس از طرح صلح آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» علنی خواهد شد.
***
تعلیق فعالیت ۱۳ شبکه ماهواره‌ا‌ی و رادیویی در عراق
هیأت ارتباطات و رسانه عراق با صدور بیانیه‌ای از بسته شدن دفاتر 8 شبکه ماهواره‌ای از جمله «الدجله»، «الشرقیه»، شبکه کردی «NRT» که از شهر سلیمانیه اقلیم کردستان عراق پخش می‌شود، «الفلوجه»، «الرشید»، «هنا بغداد»، «ANB» لبنان و «العربی الحدث» به مدت 3 ماه به خاطر نقض اصول حرفه‌ای و مخالفت با مفاد بخشنامه‌های شورای امنیت ملی عراق خبر داد. بر اساس این دستور، دفاتر 5 شبکه رادیویی از جمله «الحره العراق»، «رادیو سوا»، «رادیو الناس»، «اذاعه الیوم» و «نوا» نیز بسته می‌شوند.
***
بازسازی زندان‌های عراق
یک منبع آگاه در دولت عراق اعلام کرد دولت این کشور در نظر دارد با هدف جای دادن زندانیان داعشی عراقی و خارجی موجود در سوریه، زندان «ابوغریب» را بازسازی کرده و زندان‌های «التاجی»، «الحوت» و «بابل» را توسعه دهد. این منبع افزود: دولت عراق تصمیم گرفته است برنامه‌های سابق خود برای تخریب زندان ابوغریب را لغو کند و ضمن بازسازی این زندان معروف، دست به توسعه و مستحکم‌سازی آن بزند. همچنین همزمان با تسریع روند فعالیت‌ها برای توسعه زندان استان بابل در جنوب شهر حله، پروژه‌هایی برای توسعه زندان التاجی و الحوت در استان ذی قار در دست اقدام است.
***
مورالس: به‌خاطر صلح نامزد نشدم
اوو مورالس، رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی دیروز گفت، جهت جلوگیری از گسترش نا‌آرامی‌ها در این کشور، از شرکت در انتخابات آینده صرف‌نظر کرده است. مورالس در مصاحبه با روزنامه «گاردین» گفت:‌ این چیزی است که از آن می‌ترسم و باید از آن اجتناب کنیم. به نام صلح باید دست به فداکاری زد و من کاندیداتوری خودم را قربانی می‌کنم؛ به‌رغم اینکه از تمام حقوق لازم برای انجام آن (شرکت در انتخابات) برخوردار هستم. او علت نا‌آرامی‌ها را برخی نخبگان پیر «نژادپرست و کینه‌توز» بولیوی دانست که با همدستی «امپراتوری شمال» (آمریکا) علیه او کودتا کردند. مورالس با این حال گفت اولویت او کمک به کنار زدن «دولت خودخوانده» به وسیله برگزاری انتخابات است.
***
پیروزی یوهانیس در انتخابات رومانی
«کلوز یوهانیس» رئیس‌جمهور کنونی رومانی روز یکشنبه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شد. به نوشته دویچه‌وله، انتخاب مجدد وی در انتخابات به‌عنوان تأیید خط سیر این کشور در حمایت از اتحادیه اروپایی تفسیر شده است. بر اساس نتایج اولیه، کلوز یوهانیس توانسته 5/66 درصد آرای مردم رومانی را به دست آورد، این در حالی است که رقیب وی از حزب سوسیالیست توانسته 5/33 درصد آرا را به دست بیاورد. میزان مشارکت مردم رومانی در این انتخابات ۵۰ درصد اعلام شده که کمترین میزان مشارکت مردم این کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ۳۰ سال پیش به شمار می‌آید.
***
بازداشت ۲۳ فلسطینی در کرانه باختری
نظامیان رژیم صهیونیستی با یورش به مناطق مختلف کرانه باختری، 23 شهروند از جمله چند کودک را بازداشت کردند.
***
آمار بالای خودکشی در زندان‌های آلمان
بر اساس آمارهای اعلام شده، آلمان در اتحادیه اروپایی یکی از بیشترین آمار خودکشی در زندان‌ها را دارد. بر اساس این گزارش، موارد خودکشی در زندان‌های آلمان افزایش پیدا کرده است. روزنامه تاگس اشپیگل این خبر را با استناد به پاسخ دولت آلمان به درخواست فراکسیون حزب چپ در پارلمان این کشور منتشر کرده است. بر این اساس در سال 2017، 173  نفر در زندان‌های آلمان جان خود را از دست دادند که 82 نفر از آنها خودکشی کرده بودند. تا به حال این میزان خودکشی در زندان‌های آلمان از سال 2005 سابقه نداشته است. افزایش میزان خودکشی‌ها از سال 2005 با توجه به تعداد بازداشت‌شدگان کاملاً مشخص است.
 

Page Generated in 0/0075 sec