printlogo


کد خبر: 213099تاریخ: 1398/9/5 00:00
شورای شهر از الان دنبال گرانی سال آینده است!
افزایش کرایه حمل و نقل در سال 99

گروه اجتماعی: مدیران شهری به جای چاره‌اندیشی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و تلاش در راستای خدمات‌رسانی رضایتبخش به شهروندان، از برنامه‌ریزی برای افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل‌ونقل عمومی صحبت می‌کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، پس از افزایش قیمت بنزین نرخ کرایه‌ها توسط خیلی از مسافرکش‌های شخصی افزایش یافت. از طرفی خیل عظیم مسافران در مقابل تعداد کم تاکسی‌ها، مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده است؛ مشکلاتی چون ایجاد صف‌های طولانی برای دسترسی به خودروهای حمل‌ونقل عمومی یا پرداخت کرایه اضافی به خودروهای مسافرکش شخصی. حال در چنین شرایطی که خودروهای مسافرکش شخصی نرخ کرایه‌ها را بالا برده‌اند و از طرفی خدمات‌دهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز برای شهروندان خیلی رضایتبخش نیست، مدیران شهری به جای چاره‌اندیشی برای رفع چنین مشکلاتی، وعده افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی را در سال آینده می‌دهند. رئیس شورای شهر تهران گفته است دولت درباره افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی تاکید دارد امسال نرخی افزایش نیابد اما برنامه‌های دولت برای افزایش نرخ‌ کرایه حمل‌ونقل عمومی سال آینده انجام می‌شود. چنین وعده‌ای از سوی رئیس شورای شهر تهران خارج از تدبیر است، چرا که افزایش قیمت حمل‌ونقل عمومی موجب خواهد شد مردم به سمت استفاده از خودرو‌های شخصی که تبعات آن آلودگی بیشتر هوا و ایجاد ترافیک است روی آورند، علاوه بر این اثربخشی چنین اظهاراتی موجب می‌شود بهانه به‌دست مسافرکش‌های شخصی برای افزایش کرایه‌ها داده شود.
 
* نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی سال آینده افزایش می‌یابد
رئیس شورای شهر تهران گفته است: دولت درباره افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی تاکید دارد امسال نرخی افزایش نیابد اما برنامه‌های دولت برای افزایش نرخ‌ کرایه حمل‌ونقل عمومی مربوط به سال آینده است. به گزارش فارس، رئیس شورای شهر تهران درباره نرخ کرایه‌های تاکسی با توجه به تغییر قیمت بنزین در تهران و اینکه راننده‌های تاکسی معتقد‌ند هزینه‌های آنها با افزایش نرخ سوخت حدود 15 درصد افزایش یافته است،  اظهار داشت: از سوی دولت تاکید شده که امسال هیچ نرخی افزایش نیابد لذا در حال حاضر هیچ نرخی از کرایه حمل و نقل عمومی تغییر نمی‌کند. وی با اشاره به اینکه برنامه‌های دولت برای افزایش نرخ کرایه‌ها مربوط به سال آینده است،‌ خاطرنشان کرد: ما هم بر همین اساس برنامه‌ها را رعایت می‌کنیم. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه برای سال آینده آیا افزایش نرخ کرایه‌ها بیش از 20 درصد است‌ به فارس گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم. وی با اشاره به مشکلات سیستم اتوبوسرانی گفت: به جای آنکه مطابق برنامه ناوگان اتوبوسرانی 30 درصد افزایش یابد تعداد اتوبوس‌ها به کمتر از 6000 دستگاه رسیده که عمر اتوبوس‌ها نیز از 5 سال به 11 سال رسیده است، به نحوی که نیمی از ناوگان فعلی اتوبوسرانی تهران در حال حاضر فرسوده است و روزانه بیش از 300 مورد توقف ناشی از خرابی اتوبوس در تهران رخ می‌دهد که موجب افزایش ترافیک و نارضایتی شهروندان می‌شود.
 
* کرایه و سهمیه بنزین تاکسی‌ها افزایش نمی‌یابد
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به اینکه کرایه تاکسی‌ها افزایش نمی‌یابد، اعلام کرد فعلا برنامه‌ای برای افزایش سهمیه بنزین تاکسی‌ها نداریم. مرتضی ضامنی گفت: میزان سهمیه بنزین تاکسی‌ها در سراسر کشور مشخص شده است و امکان افزایش آن فعلا وجود ندارد. از طرفی سهمیه سوخت بنزین آژانس‌های دوگانه‌سوز 120 لیتر، بنزینی 200 لیتر، تاکسی‌های درون‌شهری دوگانه‌سوز 250 لیتر و تک‌سوز 400 لیتر و همین‌طور تاکسی‌های ون هم 600 لیتر است. البته اکثر تاکسی‌ها در سراسر کشور دوگانه‌سوز هستند و محدودیتی برای استفاده از سوخت CNG ندارند و البته ما در کنار افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی‌ها در حال بررسی ارائه بسته‌های حمایتی به رانندگان تاکسی هستیم. همچنین مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها اظهار داشت:  نرخ کرایه تاکسی‌ها افزایش نیافته و حتی برنامه‌ای هم در این‌باره فعلاً نداریم. وی درباره سهمیه بنزین آژانس‌ها هم گفت: با پیگیری‌های انجام شده جهت تخصیص سهمیه بنزین یا معادل ریالی آن برای آژانس‌های تحت نظارت شهرداری‌ها، لازم است اطلاعات ناوگان فعال این حوزه را در پورتال اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور به نشانی www.irtu.ir ثبت کنند. 
 
* مسافرکش‌های شخصی به‌صورت غیرقانونی نرخ کرایه‌ها را بالا بردند
مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی بعد از اجرای قانون سهمیه‌بندی بنزین کرایه‌ها را افزایش نداده است، گفت: برخی مسافرکش‌های شخصی کرایه‌ها را بالا بردند که به‌دنبال راهکار برای برخورد با آنها هستیم. محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با آنا، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا افزایش قیمت بنزین تأثیری بر افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها داشته است یا خیر؟ گفت: متأسفانه برخی مسافربرهای شخصی کرایه خود را بالا برده‌اند و در این‌باره گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که دنبال راهکاری هستیم تا جلوی فعالیت این افراد گرفته شود، چراکه طبق قانون مسافربرهای شخصی حق مسافرکشی ندارند. البته سازمان تاکسیرانی هیچ‌گونه افزایش قیمتی درباره نرخ کرایه‌ها نداشته است.

Page Generated in 0/0065 sec