نشست خبری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد روز گذشته با حضور کورش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیران جشنواره برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در این نشست کورش زارعی در سخنانی با اشاره به اینکه بچههای مسجد شامل نیروهای جوان و نوجوان و مردمی حتی شامل داوران است، گفت: این جشنواره به جوانان فرصت آزمون و خطا میدهد تا آیندهسازان تئاتر باشند. نکته مهم این جشنواره گروهمحوری در آن است و جوایز به گروهها تعلق میگیرد. سال آینده داوری کارها هم تغییر خواهد کرد. در ادامه نشست مجتبی میرزایینسب، دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچههای مسجد» نیز طی سخنانی گفت: 4 مسجد در شهر قزوین برای مقاطع قبل و بعد از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا میزبان نمایشها هستند. مساجد چهارده معصوم، جوادالائمه، توحید و امام حسن عسکری(ع) برای این اجراهای عمومی انتخاب شدهاند. همچنین کورش زارعی در بخش پرسش و پاسخ با رسانهها با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد برای کشف استعدادهای جدید در عرصه هنرهای نمایشی اظهار کرد: شرکتکنندگان این جشنواره جوان و نوجوان هستند و نگاه به کار آنها، حرفهای نیست، زیرا هدف ما استعدادیابی است. ما گروههایی داریم که در مساجد روستاها، تئاتر را به طور جدی دنبال میکنند و با کشف و شناسایی آنها جریان آموزشی بلندمدتی برایشان آغاز میشود تا به تئاتر حرفهای کشور معرفی شوند. این نگاه آیندهنگرانه در حوزه هنری و وزارت ارشاد برای تربیت نسلی جدید برای آینده تئاتر ضروری است تا شعار «تئاتر برای همه» که هنوز فقط در حد یک شعار است(!) محقق شود. این روزها عده کمی میتوانند 120 هزار تومان پول بلیت تئاتر تهیه کنند. تئاتر باید در کنار مردم باشد و دغدغههای آنها را مطرح کند. در این جشنواره سعی کردیم مسائل مبتلا به خانوادهها، جوانان و جامعه را در نمایشنامههایی که در دستور کار سفارش داریم، مطرح کنیم. همچنین درباره داعش، حقوقهای نجومی و... در این جشنواره نمایشنامههایی به اجرا در میآید. زبان نمایشها نیز ساده و امروزی است و سعی میشود در قالبی جذاب برای عموم اجرا شود. این جشنواره میخواهد مردم را تئاتربین کند. یکی از خبرهای عجیب که در نشست جشنواره تئاتر بچههای مسجد اعلام شد، برنامه تقدیر از حسین پارسایی بود. به نظر میرسد مقاصد شخصی و مناسبات رفاقتی در حوزه نمایش برای مسؤولان جشنواره مهم شده است، چرا که تقدیر از حسین پارسایی که مروج و گرداننده تئاترهای لاکچری است، برای هر ناظر مطلعی عجیب مینماید و ارتباطش با تئاتر بچههای مسجد سوالبرانگیز است.