printlogo


کد خبر: 213472تاریخ: 1398/9/14 00:00
دوچرخه‌های اشتراکی بدون اطلاع به مشترکان از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند
بیدود دود شد

گروه اجتماعی: دوچرخه‌های بیدود به‌عنوان تابلوترین اقدام تبلیغی- خدماتی شهرداری تهران بدون اطلاع به مشترکان خود از انظار غیب شدند.به گزارش «وطن‌امروز»، دوچرخه‌های نارنجی تهرانی که با تبلیغات فراوان از 2 سال پیش در سطح شهر آفتابی شدند و پول فراوانی از مشترکان خود گرفتند، بعد از گرانی بنزین ناپدید شدند و مشترکان بیدود نمی‌دانند سرانجام این شرکت چه می‌شود.
 
«رضا» یکی از مشترکان بیدود به خبرنگار 
«وطن ‌امروز» می‌گوید: در اپلیکیشن بیدود هنوز محل ایستگاه‌های دوچرخه مشخص است اما دوچرخه‌ای وجود ندارد. این شرکت هم اصلا اطلاع‌رسانی نکرده است.
وی ادامه می‌دهد: مدتی پیش 150 هزار تومان حساب کاربری خود را شارژ کردم اما حدود 20 روز است که این شرکت هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهد. حتی اگر مشکل خاص و موجهی وجود داشته باشد، عدم اطلاع‌رسانی این شرکت هیچ توجیهی ندارد. اگر این شرکت تصمیم بگیرد به فعالیت خود ادامه ندهد تکلیف میلیاردها پول شهروندان چه خواهد شد؟ دود شدن دوچرخه‌های بیدود در حالی رخ داده که با گرانی بنزین و محدودیت‌های ترافیکی فراوان خیلی‌ها می‌خواستند از دوچرخه استفاده کنند اما این شرکت که مدت‌ها با کمک شهرداری فعالیت می‌کرد، توضیح دقیقی درباره چرایی جمع‌آوری دوچرخه‌های خود ارائه نکرده است. حدود 2 سال از عمر دوچرخه‌های نارنجی پایتخت می‌گذرد؛ دوچرخه‌هایی که رشدی قارچ‌گونه داشتند و هر چند روز یکبار سروکله یک ایستگاه‌ جدید از آنها در حاشیه یکی از خیابان‌ها یا میادین پیدا می‌شد.
غیر از ایستگاه‌های ویژه، پای دوچرخه‌های نارنجی حتی به پشت در منازل هم باز شده بود، چرا که شهروندان بر اساس سیستم هوشمند این دوچرخه‌ها امکان پارک آن را در هر جایی از خیابان داشتند؛ از کنار پیاده‌رو گرفته تا جلوی در مغازه‌ها و مراکز خرید و... و همین موضوع از دلایل اصلی استقبال از دوچرخه‌ها بود. استقبال از ارابه‌های نارنجی آنقدر گسترده شد که شهرداری اعلام کرد بزودی این دوچرخه‌ها در جهت توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری با ودیعه رایگان به دانشجویان، اهالی رسانه و حتی کارمندان ارائه می‌شود و تنها افراد باید هزینه سفر را بر اساس مسافت طی کنند. 
رویکرد آقای شهردار هم در استفاده از دوچرخه‌ مشخص بود؛ حناچی از شهرداران علاقه‌مند به استفاده از دوچرخه است و تقریبا همه سه‌شنبه‌ها با دوچرخه از منزل تا محل کار خود در خیابان بهشت را رکاب می‌زند. همچنین خواسته مراسم‌ افتتاح برخی پروژ‌ه‌های شهری در صورت امکان در روزهای سه‌شنبه باشد تا خود را با دوچرخه به محل موردنظر برساند. شهرداری بر اساس همین رویکرد در بوق و کرنا کرد که مردم به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندند. بسیاری از مدیران شهری‌ هم در جهت حمایت از رئیس خود به این کمپین پیوستند و حتی پا در رکاب آقای شهردار، دوچرخه‌سوار شدند.
ماجرا بخوبی پیش می‌رفت تا اینکه دولت 24 آبان به یکباره خبر گرانی بنزین را اعلام کرد. اغتشاشگران  به خیابان ریخته و به بانک‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و اموال مردم رحم نکرده و هر آنچه به دست‌شان رسید آتش زدند. از جمله اموالی که ممکن بود اغتشاشگران به آن آسیب وارد کنند هم همین دوچرخه‌های نارنجی بود. بر همین اساس شرکت «بیدود» یک شبه همه دوچرخه‌هایش را به پارکینگ برد و از سطح شهر جمع‌آوری کرد. اغتشاش و آشوب خیلی زود تمام شد و امنیت به سطح شهر برگشت ولی دوچرخه‌های اشتراکی برنگشتند.
امروز 14 آذر است و حدود 20 روز از رفتن دوچرخه‌های نارنجی از سطح شهر تهران می‌گذرد اما خبری از بازگشت دوچرخه‌ها نیست. شرکت بیدود مشکل را در زمین شهرداری و شهرداری مشکل را در زمین این شرکت انداخته و حالا مردمی مانده‌اند که طی 2 سال شیفته و علاقه‌مند دوچرخه‌ها شدند ولی دیگر ردی از این دوچرخه‌ها نیست، آن هم در شرایطی که هزینه خرید دوچرخه کم نیست و قیمت متوسط آن 3 تا 5 میلیون تومان و برای نوع برقی 13 تا 15 میلیون تومان است.
 
اختلافات داخلی در شرکت بیدود دلیل حذف دوچرخه‌های نارنجی
درباره حذف دوچرخه‌های اشتراکی سراغ سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران رفتیم که «یوسف حجت» مدیرعامل این سازمان خبرهای جدیدی از رفتن دوچرخه‌های اشتراکی داد. وی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: حذف این دوچرخه‌ها در سطح پایتخت به دلیل مشکل و اختلافات داخلی شرکت بیدود و سهامداران آن است و ارتباطی به شهرداری تهران ندارد.
وی درباره اینکه شرکت بیدود اعلام کرده به دلیل عدم حمایت‌های شهرداری دوچرخه‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کرده‌ایم، گفت: بیدود یک شرکت خصوصی بوده و ما هیچ‌گاه وعده حمایت از آنها را نداده بودیم. اگر قرار بود حمایت شوند، باید از اول به ما اعلام می‌کردند ولی با این وجود امیدواریم مشکلات داخلی این شرکت بزودی مرتفع شود.
وی با اشاره به اینکه به هر حال شرکت‌های مختلف خصوصی می‌آیند و می‌روند، گفت: احتمال اینکه شرکت جدیدی جایگزین بیدود شود کم است و ما نیز تصمیمی در شهرداری درباره این دوچرخه‌ها نگرفته‌ایم، چرا که این موضوع به صورت ناگهانی رخ داد و بعد از تغییر قیمت بنزین و اغتشاشات مربوط به آن، یک دفعه شرکت بیدود دوچرخه‌هایش را از سطح شهر جمع کرد و شفاهی به ما اعلام کردند به مشکل مالی برخورد کرده‌ایم.
 
بیدود به سوددهی نرسیده بود
حجت ادامه داد: بیدود حدود 60 تا 70 ایستگاه در سطح شهر دارد و حدود 2500 دوچرخه را تحت پوشش داشت و حداکثر روزانه 4000 سفر از طریق این دوچرخه‌ها انجام می‌گرفت. البته به گفته مسؤولان این شرکت هر یک از این دوچرخه‌ها حداکثر روزانه 2 سفر را داشتند و برای اینکه به سوددهی برسند باید حداقل 6 تا 7 سفر از طریق آنها انجام می‌گرفت.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بسیاری از استارت‌آپ‌ها و حرفه‌های مختلف باید سرمایه‌گذاری و صبر کنند تا پس از مدتی درآمدزایی حاصل شود و این طرح‌ها طبیعتا زودبازده نیست. همچنین معاون شهردار تهران درباره حذف دوچرخه‌های بیدود گفت: دوچرخه‌های نارنجی اول هفته آینده به سطح شهر بازمی‌گردد.
محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با فارس، درباره علت حذف دوچرخه‌های اشتراکی در پایتخت گفت:‌ در حال پیگیری این موضوع هستیم و حتماً اول هفته آینده این دوچرخه‌ها به سطح شهر باز می‌گردد یا اینکه شرکت موظف است ودیعه شهروندان را پرداخت کند و نمی‌گذاریم خسارتی به شهروندان وارد شود، چرا که بر این موضوع نظارت خواهیم کرد.
حمایت‌های ضد و نقیص شهرداری از بیدود
اما نظرها در شهرداری متفاوت است و به‌رغم اینکه یوسف حجت اعلام کرد از ابتدا قرار نبوده از بیدود حمایت کنیم ولی غلامحسین محمدی،‌ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری تهران درباره حذف دوچرخه‌های اشتراکی گفت: دوچرخه‌های بیدود به دلیل جلوگیری از صدمات متصور در ناآرامی‌های اخیر جمع‌آوری شدند و باید در اسرع وقت بازگردند.
وی بیان داشت: این شرکت در برابر ودیعه مشتریان مسؤولیت دارد و باید به تعهدات خود عمل کند. شهرداری نیز کماکان به حمایت‌های خود از این حرکت ادامه خواهد داد.
 

Page Generated in 0/0049 sec