printlogo


کد خبر: 213479تاریخ: 1398/9/14 00:00
مأموریت سخت تکواندو در ایستگاه پایانی
راه توکیو از مسکو می‌گذرد

وحید رجبی: مرحله فینال رقابت‌های گرندپری با حضور ۱۶ تکواندوکار برتر رنکینگ، از ۱۵ آذر در مسکو برگزار می‌شود و ۴ نماینده ایران در فینال رقابت‌های گرندپری برای کسب سهمیه‌ المپیک ماموریتی سخت و دشوار پیش‌رو خواهند داشت. آرمین هادی‌پور در وزن ۵۸- کیلوگرم، میرهاشم حسینی و سروش احمدی در وزن ۶۸- کیلوگرم و سجاد مردانی در وزن ۸۰+ کیلوگرم، ۴ نماینده اعزامی ایران به این رقابت‌ها هستند که در پایان دوئل گرندپری برای کسب سهمیه المپیک روی شیاپ‌چانگ خواهند رفت. به نفرات اول تا سوم این رقابت‌ها به ترتیب 80، 48 و 28 امتیاز در راستای افزایش رنکینگ المپیک تعلق می‌گیرد و ۱۶ نفر برتر رنکینگ در هر وزن برای رسیدن به مدال و افزایش امتیاز سهمیه المپیک در ایستگاه پایانی رقابت سخت و جذابی برابر هم خواهند داشت. بر اساس قانون فدراسیون جهانی تکواندو، در هر ۴ وزن المپیکی در نهایت ۱۶ تکواندوکار در توکیو حضور خواهند داشت. از این میان ۵ نفر نخست رنکینگ که در پایان رقابت‌های فینال گرندپری مسکو مشخص می‌شوند جواز حضور در المپیک را به‌دست می‌آورند، یک نفر از طریق رقابت گرنداسلم موفق به کسب سهمیه می‌شود، ۸ نفر از رقابت‌های قاره‌ای کسب سهمیه آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا (دارندگان طلا و نقره در هر وزن المپیکی) جواز حضور در المپیک را به‌دست می‌آورند و نفر نخست رقابت‌های اقیانوسیه نیز به این جمع اضافه خواهد شد. یک نفر باقیمانده در هر وزن نیز(جمعا ۴ نفر)، ۲ نفر سهم میزبان رقابت‌های المپیک است که اوزان آن را خودشان مشخص می‌کنند و ۲ نفر دیگر نیز از طریق وایلدکارت از طریق شورایی در فدراسیون جهانی که معمولا به کشورهای ضعیف می‌دهند، اختصاص داده خواهد شد.
 
شانس بالای هادی‌پور برای حضور در توکیو
آرمین‌ هادی‌پور در میان دیگر نمایندگان ایران بهترین جایگاه را در رنکینگ دارد. هادی‌پور با ۳۳۶ امتیاز در جایگاه چهارم قرار دارد و احتمال المپیکی شدن وی زیاد است. با توجه به حضور ۲ نماینده از کره در صدر جدول که در نهایت یک نفر از آنها انتخاب خواهد شد و همچنین فاصله ۵۰ امتیازی با نفر ششم و ۱۰۲ امتیازی با نفر هفتم این وزن، شانس حضور ورزشکار با آتیه و تکنیکی تکواندوی ایران در المپیک توکیو بالا خواهد بود. هادی‌پور برای قطعی کردن سهمیه خود این‌بار نیز با تمرکز بالا و بدون توجه به وضعیت رقبا درصدد اجرای بهترین نمایش و کسب مدال در مسکو خواهد بود.
 
اوج حساسیت در وزن آخر المپیک 
سجاد مردانی، تکواندوکار باتجربه ایران نیز در وزن 80+ با ۲۶۰ امتیاز در جایگاه هفتم رنکینگ قرار گرفته است. وی اختلاف امتیازی چندان زیادی با نفرات بالاتر از خود ندارد و احتمالا با کسب مدالی خوشرنگ در مسکو می‌تواند سهمیه المپیک ۲۰۲۰ در وزن آخر  را از آن ایران کند. « ماهاما چو» از انگلیس تنها با ۱۱ امتیاز اختلاف هم‌اینک در جایگاه پنجم است و مصاف احتمالی او با مردانی در دور دوم از اهمیت زیادی برای هر دو تکواندوکار برخوردار است. مردانی به شرط درخشش در مسکو و رسیدن به فینال و در بهترین حالت کسب مدال طلا می‌تواند دیگر چهره المپیکی ایران باشد و کار را در مسکو تمام کند. ولادیسلاو لارین روس با ۶۱۷ امتیاز و تکواندوکار کره‌ای با ۴۴۱ امتیاز  در رده‌های اول و دوم رنکینگ دست‌نیافتنی هستند اما مردانی می‌تواند با درخشش در مسکو از دیگر نفرات بالانشین رنکینگ پیشی بگیرد و المپیکی شود. کاپیتان تیم‌ملی بارها شایستگی و توانایی بالای خود را نشان داده و این‌بار نیز در شرایطی بسیار خوب و با انگیزه‌ بالا به‌دنبال کسب سهمیه برای دومین حضور در بازی‌های المپیک در کارزار مسکو است.

Page Generated in 0/0051 sec