printlogo


کد خبر: 213482تاریخ: 1398/9/14 00:00
آخرین رایزنی‌ها برای انتخاب نخست‌وزیر لبنان در دقیقه 90

گروه بین‌الملل: فرصت نمایندگان پارلمان لبنان برای تعیین نخست‌وزیر این کشور در حالی امروز به پایان می‌رسد که آخرین اخبار از افزایش احتمال معرفی یک چهره جدید به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور حکایت دارد. 
سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی این کشور با وجود تلاش جریان‌های مختلف حاضر به پذیرش پست نخست‌وزیری نشد و دیروز از حمایت خود از سمیر خطیب خبر داد. 
هنوز مشخص نیست با وجود حمایت تمام‌عیار سعد حریری از وی، شخص رئیس‌جمهور لبنان یا دیگر گروه‌های لبنانی هم نگاه مثبتی به سمیرخطیب داشته باشند. هرچه باشد تا ظهر دیروز رسانه‌هایی چون شبکه تلویزیونی المیادین از نظر مساعد عربستان و امارات روی سمیرخطیب خبر داده بودند؛ الاخبار نیز این موضوع را تایید کرده است.  خطیب در میان نمایندگان و جریانات سیاسی لبنان از مقبولیت بالایی برخوردار است و انتخاب وی به احتمال زیاد امروز نهایی می‌شود. 
نام سمیر خطیب بعد از آن جدی شد که سعد حریری سه‌شنبه‌شب بعد از دیدار با ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال پیشرو به همراه وائل ابوفاعور، وزیر صنعت در دولت موقت و غطاس خوری، وزیر سابق گفت هرگز در دولت آینده لبنان مشارکت نمی‌کند و در عوض از نامزدی سمیرخطیب، تاجر معروف لبنانی و مدیرکل شرکت مهندسی و ساختمانی «خطیب و علمی» لبنان برای پست نخست‌وزیری حمایت می‌کند. این چند نفر به دیدار حریری رفته بودند.  از فحوای کلام حریری اینطور مشخص است که وی کار نخست‌وزیری لبنان یعنی انتخاب سمیر خطیب را تمام‌شده می‌داند و گفته فقط جزئیاتی در این زمینه وجود دارد. حریری البته گفته برای حمایت از سمیر خطیب شرط و شروطی نگذاشته اما با توجه به پیچیدگی سیاسی لبنان این سخن وی را نمی‌توان چندان جدی تلقی کرد. 
 
آیا سمیر خطیب گزینه میشل عون هم هست؟
در میان اخبار لبنانی‌ها درباره انتخاب سمیر خطیب یک روایت دومی هم وجود دارد و آن بی‌تفاوتی- اگر نگوییم مخالفت- میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان نسبت به انتخاب سمیر خطیب است. درباره این فرضیه چیزی مطرح نشده جز اینکه بعد آنکه سعد حریری گفت میشل عون را برای تعیین نامزد نخست وزیری جدید ترغیب کرده است، کاخ ریاست‌جمهوری لبنان بلافاصله هرگونه دیدار سمیرخطیب با رئیس‌جمهوری لبنان را تکذیب کرد. 
فرد دیگری که دیروز اشاره ضمنی به سمیر خطیب داشت، جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان بود که ضمن امیدواری به «ختم به خیر» شدن موضوع انتخاب نخست‌وزیر آینده لبنان، از توافقی بر سر تشکیل دولت آتی به ریاست شخصیتی قابل اعتماد نزد حریری و معرفی او پرده برداشت و گفت:‌ او باید فردی متخصص و کاردان باشد. این وزیر نزدیک به میشل عون گفت: دولت باید با مشارکت همه گروه‌ها شکل بگیرد. باسیل گفت: ما اتهامات بسیاری را تحمل و سکوت کردیم و از خواسته‌ها و شروط مشکل‌آفرین اجتناب کردیم تا وضعیت بحرانی نشود، زیرا منطق درگیری داخلی و رفتن به سمت این گزینه در لبنان ممنوع است.
 
گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برای ترکیب دولت بعدی
الجمهوریه نیز پا را از این فراتر گذاشته و ضمن تمام‌شده تلقی کردن کار انتخاب نخست‌وزیر آتی لبنان، به توافقات انجام شده بر سر شکل و شمایل دولت آتی لبنان اشاره کرده است. این خبر با اظهارات سعد حریری که حمایت خود از سمیرخطیب را بی‌چون و چرا و بدون هیچ‌گونه درخواست اعلام کرده بود، در تناقض است. الجمهوریه به نقل از منابع آگاه نوشته که دولت آتی لبنان شامل ۲۴ وزیر خواهد بود و وزارت دارایی همچنان سهم شیعیان و بویژه نبیه بری، رئیس پارلمان خواهد بود. این رسانه به نقل از منابع آگاه مدعی شد که جبران باسیل، رئیس جنبش آزاد میهنی، از سمیر خطیب مهم‌ترین گزینه نخست‌وزیری خواسته است کابینه‌ای با ۲۴ وزیر تشکیل دهد.
وی همچنین از خطیب خواسته کابینه با ۶ وزیر سیاسی و ۱۸ وزیر تکنوکرات کامل شود؛ افراد سیاسی مدنظر باسیل در کابینه عبارتند از سلیم جریصاتی، محمد فنیش، علی حسن خلیل، سعد حریری و 2 نفر دیگر.
 
اعتراض لبنانی‌ها به گزینه حریری
سمیر خطیب نیامده معترضان لبنانی خیابان‌ها را بسته و تظاهرات گسترده‌ای را در بیروت برگزار کردند. درگیری‌های پراکنده‌ای هم میان تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی لبنان رخ داد. پس از اینکه معترضان در لبنان در اعتراض به نامزدی سمیر خطیب برای سمت نخست‌وزیری، مسیرها را بسته و روی پل الرینغ در بیروت تظاهرات کردند، نیروهای ضدشورش وارد عمل شده و کنترل این پل را به دست گرفتند. به دنبال پرتاب گاز اشک‌آور به سمت تظاهرات‌کنندگان حاضر روی این پل، درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان رخ داد که منجر به ایجاد حالات خفگی میان تظاهرات‌کنندگان شد. تظاهرات‌کنندگان در اعتراض به نامزدی سمیر خطیب، تاجر لبنانی برای سمت نخست‌وزیری و سایر مطالبات خود از جمله کناره‌گیری سیاستمداران فعلی روی پل الرینغ دست به تظاهرات زدند. درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان در اطراف این پل به اوج رسید و نیروهای ضدشورش از گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کردند که این مساله خشم و نارضایتی تظاهرات‌کنندگان را به دنبال داشت. این تحولات همزمان با بستن مسیری در طرابلس، تعدادی از مسیرها در شمال لبنان و برخی مسیرهای مناطق اصلی در شرق کشور توسط معترضان رخ داد. در همین راستا، فعالان در مقابل منزل خطیب دست به تظاهرات زده و شعارهایی مبنی بر مخالفت با نخست‌وزیری وی سر دادند.
 

Page Generated in 0/0059 sec