عضو سابق شورای شهر تهران در گفتوگو با «وطن امروز»: شهرداری به جای انجام پروژههای ضروری، آدرس غلط میدهد
اسدالله خسروی*: «هفته جاری 2 پروژه بزرگ در مناطق مختلف تهران افتتاح شد که نشان از جرأت مدیران دارد. شرایط اقتصادی سختی را پشت سر میگذاریم که نهایت دشمنی بدخواهان را نشان میدهد و باید با تدبیر، جرأت، درایت و پشتیبانی اعضای شورای شهر مشکلات را پشت سر گذاریم. پروژههای افتتاح نشده با تدبیر مدیران شهری و جرأت آنها بهرهبرداری میشود».
شهردار تهران دیروز در حالی اظهارات بالا را اعلام کرد که ابرپروژههای شهری و طرحهای عمرانی قابل توجه در دورههای پیشین شهرداری در شرایط سخت تحریم اجرا شد و گویا اجرای خردهپروژههای شهری در حال حاضر در چشم شهردار بسیار عظیم به نظر میرسد.
پیروز حناچی دیروز 48 پروژه عمرانی، ترافیکی و اجتماعی را افتتاح کرد که بزرگترین آن فاز نخست تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید لشکری- بلوار کرمانخودرو (دوگاز) بود که ساخت همین طرح نیز در زمان شهرداری قالیباف آغاز شده بود. سایر طرحهای افتتاحی دیروز که شهرداری تهران به عنوان 48 پروژه از آن یاد کرده و آن را نشان از جرأت مدیران میداند شامل یک مجتمع خدمات خودرویی در وردآورد، یک زیرگذر و روگذر در جاده شهریار، لولهگذاری جهت آبیاری فضای سبز منطقه 21، ایجاد نهر و زیرسازی، روسازی و پیادهرو سازی جمعآوری آبهای سطحی، ایجاد و و تامین روشنایی معابر است که در مقیاس پروژههای شهری طرحهای عظیم یا ابرپروژه محسوب نمیشود. انگار شهردار تهران پروژه شهری ندیده که با افتتاح یک پروژه متوسط و چند خردهپروژه ذوق میکند و آن را جرأت مدیران میخواند. ساخت چندین تونل شهری، دو طبقه شدن اتوبان صدر، ساخت بزرگراه امام علی(ع) و صدها ابرپروژه دیگر شهری در دوره شهرداری قالیباف موجب شد تهرانیها انتظار داشته باشند جانشینان وی نیز چنین طرحهایی را اجرا کنند اما در 2 سال و نیم اخیر با مدیریت شهری اصلاحطلبان که نتیجهاش انتصاب 3 شهردار در این بازه زمانی برای تهران بوده، کار به جایی رسیده که شهردار پایتخت افتتاح پروژهها را جرأت میداند.
به گزارش «وطن امروز»، پیروز حناچی دیروز در آیین افتتاح چند پروژه شهری در غرب تهران، گفت: پروژههای افتتاح نشده شهری نیز با تدبیر و جرأت مدیران آماده بهرهبرداری میشود. اظهارات شهردار تهران در راهاندازی پروژههای شهری در حالی مطرح میشود که اکنون نهتنها ناوگان فرسوده حملونقل عمومی نیاز به نوسازی و افزایش بیش از 5 هزار دستگاه اتوبوس دارد، بلکه با وجود اتمام ساخت خیلی از ایستگاههای خطوط متروی تهران نیازمند 2 هزار دستگاه واگن هستیم اما اقدام قابل توجهی از سوی مدیران شهری و دستگاههای ذیربط در این بخش به چشم نمیخورد.
اکنون که شهردار تهران شجاعت و جسارت را در تکمیل پروژههای شهری عنوان میکند، کاش برای حل مشکل آلودگی هوای تهران نیز جرأت به خرج میداد تا دست به دامن «باد» نمیشد، البته حناچی پس از معجزه کارایی باد در حل معضل آلودگی هوای پایتخت، در اظهارنظری جالب علت انتشار بوی بد تهران را نیز وزیدن باد از سمت جنوب به شمال عنوان کرد. حال امیدواریم شهردار تهران در وعده حل مشکلات شهری و افتتاح پروژهها از گزینههای دیگری غیر از باد استفاده کند.
در اینباره اقبال شاکری، عضو پیشین شورای شهر تهران درگفتوگو با «وطن امروز» گفت: هر چند افتتاح پروژههای شهری آنگونه که به رضایتمندی شهروندان منجر شود از سوی شهرداری قابل تحسین است اما به نظر میرسد این نهاد در تصمیمگیریهای خود باید تمرکزش را روی توسعه حملونقل عمومی بگذارد، چرا که با توجه به خطمشی تفکر همسوی اعضای شورای شهر و مدیران شهری با دستگاههای دولتی براحتی میتوان برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی رایزنی کرد و از طرفی نیاز شهروندان به این بخش بیش از سایر بخشهاست.
وی با بیان اینکه مردم از عملکرد شهرداریها و دستگاههای اجرایی در این شرایط سخت اقتصادی رضایت چندانی ندارند، افزود: مطابق گزارشهای موجود، شاخصهای توسعه شهری در چند سال اخیر در مقایسه با گذشته رشد چندانی نداشته است و در حد نیاز و رضایت مردم نیست. بهطور مثال، زیرساختهای قطار شهری تا حدی مهیاست اما توجه جدی به تکمیل آن نمیشود تا مردم براحتی از این بخش استفاده کنند. به طور مثال برنامهریزی برای جابهجایی مسافران با قطار شهری روزانه 7 میلیون سفر در نظر گرفته شده است اما اکنون 5/2 میلیون مسافر در روز از طریق خطوط مترو جابهجا میشوند. از طرفی ناوگان اتوبوسرانی شهری نیز فرسوده بوده و نیازمند 5 هزار دستگاه اتوبوس است اما به این موضوع توجه خاصی نمیشود.
شاکری به انتشار بوی بد در تهران و آلودگی هوای پایتخت اشاره کرد و گفت: مسؤولان به جای یافتن راهکارهای لازم برای حل مشکلات، متاسفانه به شهروندان آدرس غلط میدهند، چرا که در حل مشکلات ناتوانند. به نظر میرسد اعضای شورای شهر و مدیران شهری به جای توجه به رفاه و تصمیمگیری برای حل مشکلات شهروندان، دچار تفکرات حزبی و سیاسی شدهاند. در چنین شرایطی مردم باید هم از عملکرد مدیران شهری ناراضی باشند، چرا که شوراییها به جای طرحهای ضروری و اولویتدار، به نامگذاری محلههای تهران رو آوردهاند.
خبرنگار*