printlogo


کد خبر: 213983تاریخ: 1398/9/26 00:00
«وطن امروز» از آخرین تحولات مربوط به انتخاب نخست‌وزیر لبنان گزارش می‌دهد
برخورد سرد میشل عون با حریری

جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر جدید باز هم به تعویق افتاد. این دومین بار در هفته جاری است که جلسه رایزنی پارلمان برای انتخاب نخست‌وزیر به تعویق می‌افتد. سعد حریری صبح دیروز و ساعاتی قبل از تشکیل جلسه پارلمان، از میشل عون خواست این جلسه با 3 روز تاخیر در روز پنجشنبه برگزار شود. برخی رسانه‌ها مدعی شدند این درخواست پس از آن مطرح شد که حریری نتوانست عون را مجاب کند که اعضای حزبش در پارلمان به حریری رای دهند. رسانه‌های لبنانی این دیدار را سرد توصیف کرده‌اند.
در این دیدار حریری تلاش کرد عون را قانع کند با مداخله نزد فراکسیون «لبنان القوی» به ریاست جبران باسیل، آرای این فراکسیون را کسب کند اما عون مطمئن بود این فراکسیون به حریری رأی نخواهد داد. رئیس‌جمهور لبنان همچنین پاسخ واضحی درباره مشارکت در دولت با یک یا چند وزیر نداد.
درخواست تعویق جلسه انتخاب نخست‌وزیر از سوی حریری در حالی مطرح شده است که وضعیت معیشتی مردم لبنان و نظم و امنیت در شهرهای این کشور بغرنج است. طی 2 شب گذشته خیابان‌های بیروت، بویژه میدان النجمه این شهر (نزدیک‌ترین میدان به ساختمان پارلمان لبنان) صحنه درگیری‌های شدیدی بین معترضان و پلیس لبنان بود. بر اساس گزارش‌های غیر‌رسمی حدود 130 نفر از 2 طرف در این درگیری‌ها زخمی شدند. صلیب سرخ نیز در گزارشی تعداد زخمی‌ها را بیش از 100 نفر اعلام کرد. 
نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان روز گذشته ضمن هشدار نسبت به بروز خطر گرسنگی در این کشور گفت: تشکیل کابینه اولین گام در راه نجات لبنان است. اگر کابینه تشکیل نشود، لغزشگاه‌های خطرناکی پیش روی ما خواهد بود که احتمالا با توجه به شرایط مالی و اقتصادی خطرناک لبنان، امکان مقابله با آنها وجود ندارد. 
اظهارنظر بری در حالی است که او صبح دوشنبه انتخاب حریری به نخست‌وزیری را از سوی پارلمان قطعی دانسته‌ بود و او را مسؤول تشکیل کابینه می‌دانست. 
لبنان از 2 ماه پیش پس از استعفای حریری از سمت نخست‌وزیری در پی اعتراضات مردم به فساد و مشکلات معیشتی، در وضعیت بی‌دولتی به سر می‌برد و حریری در حال حاضر رئیس دولت پیشبرد امور با اختیارات محدود است. در پی این تحولات، کمک‌های خارجی به لبنان متوقف و اقتصاد این کشور با وضعیت ناگواری مواجه شده است. ضمن اینکه بستن محورهای مواصلاتی شهرها از سوی معترضان نیز تاثیر بسزایی در مسائل معیشتی مردم داشته است. 
این در حالی است که اکثر گروه‌ها و احزاب در لبنان از جمله حزب‌الله مخالف استعفای حریری بودند، دلیل این مخالفت هم آگاهی جریان 8 مارس از جمله حزب‌الله از تبعات بی‌دولتی در لبنان و فرار حریری از مسؤولیت عملکردش بود. علاوه بر این برای همه روشن بود که حریری قصد دارد با این استعفا پارلمان را تحت فشار بگذارد و رویه غیر‌قانونی را در عرصه سیاسی لبنان باز کند. مطابق قانون، نخست‌وزیر با رای اکثریت پارلمان انتخاب خواهد شد و احزاب در ترکیب کابینه بر اساس میزان آرا و کرسی‌های پارلمانی نقش دارند. بر این اساس دولتی تشکیل خواهد شد که از همه جناح‌ها در آن نماینده‌ای حضور خواهد داشت اما حریری قصد دارد با گروگان گرفتن مسائل معیشتی مردم، پارلمان و احزاب را تحت فشار قرار دهد تا از این طریق کابینه‌ای در جهت منافع جریان سیاسی خود (14 مارس) تشکیل دهد. 
از این رو بود که در 2 ماه گذشته بارها تاکید کرده ‌بود هرگز نخست‌وزیر نخواهد شد اما از انتخاب نخست‌وزیر جدید هم جلوگیری می‌کرد. در این مدت محمد صفدی و سمیر خطیب در توافق با حریری به عنوان کاندیدای پست نخست‌وزیری معرفی شدند اما جریان‌های حامی حریری از جمله دارالفتوای لبنان صراحتا بر حمایت از حریری و رد هر گزینه دیگری تاکید داشتند. همین موضوع نیز سبب شد هر دوی این کاندیداها پیش از جلسه رای اعتماد پارلمان از قبول این پست کناره‌گیری کنند. از این جهت بود که این فشارها منجر به معرفی مجدد حریری به عنوان کاندیدای اصلی برای احراز نخست‌وزیری شد. 
به نظر می‌رسد حتی در صورت اینکه حریری بتواند رای پارلمان برای انتخاب شدن به عنوان نخست‌وزیر را جلب کند، باز هم در تشکیل کابینه به مشکل خواهد خورد، مگر اینکه بخواهد از طریق سازوکاری متفاوت و وزن‌کشی خیابانی ساختار قانون اساسی و پارلمان را زیر سوال ببرد که در این صورت آینده سیاسی خود را به خطر انداخته است. 
با توجه به این موضوعات، پیش‌بینی می‌شود در صورت انتخاب حریری، چنانچه توافق سریع برای تشکیل دولت در چند هفته آینده شکل نگیرد، روند تشکیل کابینه تا چند ماه به طول خواهد انجامید و لبنان شاهد دولت بدون کابینه خواهد بود. 
***
[آمریکا درصدد فراری‌دادن جاسوس دانه‌درشت رژیم صهیونیستی از لبنان]
به نوشته روزنامه «الاخبار» سفارت آمریکا در بیروت بشدت و به شکلی محرمانه تلاش می‌کند «عامر الفاخوری» معروف به قصاب الخیام، جاسوس دانه‌درشت رژیم صهیونیستی را از لبنان فراری دهد. آمریکایی‌ها الفاخوری را به بهانه اینکه به سرطان مبتلا شده به بیمارستان «اوتیل دیو» منتقل کردند و می‌گویند او باید برای ادامه درمان به خارج منتقل شود. به گفته منابع الاخبار و بر اساس داده‌های پزشکی، الفاخوری اصلا به سرطان مبتلا نیست و بستری‌شدن او در بیمارستان به منظور مقدمه‌چینی برای فراری‌دادن قریب‌الوقوع او از لبنان با سوء‌استفاده از شرایط ناآرام کنونی در این کشور است.
***
[حریری در خط آمریکا]
در میانه تحولات سیاسی و رایزنی‌ها درباره انتخاب نخست‌وزیر لبنان، رئیس پارلمان این کشور درباره اهداف دیوید هیل، دیپلمات آمریکایی از سفر به بیروت گفت: هیل در تلاش برای ایجاد و تثبیت دولتی تحت عنوان تکنوکرات در لبنان است. نبیه بری همچنین اشاره کرد که این نماینده آمریکایی به موضوع ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی و نیز بلوک شماره 9 هم اشاره کرده است. موضع حریری در قبال دولت آینده لبنان نیز تشکیل یک دولت تکنو‌کرات است. وی پس از دیدار روز گذشته خود با میشل عون، بر لزوم تشکیل این دولت تأکید کرد. حریری در این باره به رسانه‌ها گفت: دولت تکنوکرات بهترین فرصت برای ایجاد یک تغییر چشمگیر در عملکرد دولت و پیامی برای جامعه جهانی است مبنی بر اینکه لبنان در انجام اصلاحات جدی است. این در حالی است که عون و احزاب شیعه لبنان بر تشکیل دولت تکنوسیاسی اصرار دارند. به زعم این جریان‌ها اصرار حریری بر تشکیل دولت تکنو‌کرات با این هدف است که وی قصد دارد به بهانه تخصص، افراد مستقل و قوی را از دولت دور کند. 

Page Generated in 0/0062 sec