printlogo


کد خبر: 213996تاریخ: 1398/9/26 00:00
هشدار رئیس قوه‌قضائیه به مدیران محیط‌‌زیست:
مسؤولان در قبال آلودگی هوا پاسخگو باشند

گروه اجتماعی: رئیس قوه‌قضائیه خواهان پاسخگویی مسؤولان در قبال آلودگی هوا و تبعات زیست‌محیطی آن شد.
به گزارش «وطن امروز»، آلودگی هوا در چند هفته گذشته زندگی عادی ساکنان کلانشهرها را مختل کرده و مشکلات زیست‌محیطی فراوانی را به وجود آورده است. مسؤولان شهری و دولتی همواره وعده حل معضل آلودگی هوا را داده‌اند اما فقط وقتی باد و باران می‌آید آسمان کلانشهرها آبی می‌شود و عملا طرح‌های مسؤولان نتوانسته گرهی از این مشکل باز کند. با توجه به اینکه برای کاهش آلودگی هوا بودجه قابل‌توجهی در نظر گرفته شده، باید مسؤولانی که مستقیما وظیفه حل این مشکل را دارند پاسخگوی عملکرد خود باشند. موضوعی که رئیس قوه‌قضائیه دیروز در جلسه مسؤولان عالی قضایی به آن اشاره کرد.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه دیروز گفت: یکی از حقوق مهم برای مردم حق زیستن در یک محیط سالم با هوای سالم است. مسأله هوای ناسالم که در چند روز اخیر پیش آمده، پیگیری جدی مسؤولان مربوطه را می‌طلبد. سخن از مچ‌گیری نیست، بلکه سخن از ضرورت پاسخگویی است.
رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: هر کس در هر بخشی مسؤولیت دارد باید نسبت به وضعیت هوای ناسالم پاسخگو باشد. فقط هم موضوع هوا نیست؛ محیط‌زیست و شهرداری باید پاسخگو باشند و دستگاه‌های نظارتی و دادستان‌ها باید کار را پیگیری کنند.
رئیسی به موضوع فاضلاب و مشکل زیست‌محیطی به‌وجود آمده در شهر «کوت عبدالله» در نزدیکی اهواز هم اشاره کرد. این شهر بعد از بارش‌های اخیر دچار آبگرفتگی شد و سرریز شدن فاضلاب مشکلات بسیاری برای اهالی آن به ‌وجود آورد. رئیس قوه‌قضائیه در این‌باره گفت: وضعیت بد زیست‌محیطی برای مردم منطقه کوت عبدالله در خوزستان به وجود آمده که حتما باید پیگیری شود. حقوق عامه، مسأله‌ای مهم و محوری است. هم مسؤولان باید نسبت به حقوق مردم همت داشته باشند و هم دستگاه‌های مسؤول مانند دادستانی کل و سازمان بازرسی باید پیگیری کنند و باز هم تاکید می‌کنم که مسأله، ضرورت پاسخگویی در این میدان است.
 
* ادامه آلودگی‌ها
شاخص کیفیت هوا دیروز روی عدد 144 قرار گرفت تا همچنان هوای پایتخت آلوده گزارش شود. تهران از ابتدای سال 25 روز هوای پاک، 192 روز هوای سالم، 51 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 2 روز هوای ناسالم برای همه  افراد داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش تهران 15 روز هوای پاک، 216 روز هوای سالم و 39 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته است. 
 
* برای تعطیلی ادارات در روزهای آلوده مقاومت‌هایی وجود دارد
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: زمانی که وضعیت هوا در شرایط اضطرار و بحرانی است باید برای رسیدن به شرایط متعادل، ادارات هم تعطیل شود، در حالی که برای تعطیلی ادارات مقاومت‌هایی وجود دارد. 
 زهرا صدراعظم‌نوری با اشاره به نقش دستگاه‌ها در آلودگی هوا با بیان اینکه هر سازمانی دارای وظایف و تکالیفی است که باید آن را انجام دهد، گفت: اگر این وظایف بخوبی انجام نمی‌شود، دستگاه ناظر باید موضوع را مورد بررسی قرار دهد. مفهوم این نظارت و بررسی این نیست که وظیفه یک دستگاه به دستگاه دیگر تحویل داده شود. به گفته وی دولت در راستای کاهش آلودگی هوای پایتخت و کلانشهرهای دیگر کمیته اضطرار آلودگی هوا را تشکیل داده است که دستگاه‌های مختلف در این کمیته عضو هستند. زمانی که شاخص آلودگی هوا از ناسالم رد می‌شود، کمیته شرایط را بررسی می‌کند و اگر میزان آلایندگی شهر از حد مجاز بیشتر باشد، مدارس و دانشگاه‌ها و در صورت خطرناک بودن وضعیت شهر را تعطیل می‌کنند. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یک کمیته دیگر تحت عنوان کمیته ملی کاهش آلودگی هوا نیز وجود دارد که ریاست آن برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است، افزود: همیشه ملاحظاتی وجود دارد که این ملاحظات مانع اجرای اقدامات پیشگیرانه در زمان مناسب می‌شود. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه زمانی که آلودگی هوا به حد ناسالم می‌رسد، باید دستگاه‌ها با هم هماهنگ عمل کنند، تصریح کرد: زمانی که وضعیت اضطرار و بحرانی است باید برای رسیدن به شرایط متعادل‌کننده، ادارات هم تعطیل شوند. برای تعطیلی ادارات مقاومت‌هایی وجود دارد که این افراد دلیل عدم تعطیلی را خسارات مالی بیان می‌کنند اما حفظ سلامت و جان مردم باید در اولویت باشد.
 
* ناوگان فرسوده باید اسقاط شود
اسقاط ناوگان فرسوده علاوه‌بر تأثیر کاهش 31 درصدی در آلودگی هوا، نه‌تنها ضرر اقتصادی به‌ همراه ندارد، بلکه سود اقتصادی در محل هزینه‌های سلامت عمومی جامعه به‌ همراه خواهد داشت. این روزها که آلودگی هوا گریبان مردم کلانشهرهای کشور را گرفته است، مسؤولان تنها به اجرای طرح‌هایی مثل تعطیلی مدارس و دعا برای باد و باران روی آورده‌اند! این در حالی است که باید بدانیم آلودگی هوا درمان ندارد، بلکه باید پیشگیری کرد. در این راستا هر چند راهکارهایی مطرح شده است اما باز هم مشاهده می‌شود مسؤولان به‌رغم واقف بودن به راهکارهای مؤثر کاهش آلودگی هوا مانند اسقاط ناوگان فرسوده، سراغ راهکارهایی می‌روند که اثبات شده است تأثیر چندانی در کاهش این معضل ندارند. فارس گزارش داده که مسؤولان هرچند طرح کاهش (معاینه فنی) و طرح بیدود را به‌عنوان طرح‌های اصلی خود مطرح کردند اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد طرح کاهش در نهایت می‌تواند منجر به کاهش 5/2 درصدی آلودگی هوا شود و طرح بیدود که فاتحه آن چند روز پیش خوانده شد، تقریباً هیچ تأثیری ندارد. همچنین عده‌ای در تلاش برای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی هستند که با توجه به کیفیت سوخت کشور و نحوه تولید و عملکرد این فیلترها، باید انتظار هزینه زیاد و فایده کم را برای این راهکار داشت. نصب هر فیلتر دوده حدود 100 میلیون تومان هزینه دارد و در عوض با توجه به نصب روی دیزلی‌های غیرفرسوده، تنها تأثیر 7 درصدی روی کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. حال جای سؤال است که چرا مسؤولان سراغ راهکارهایی با هزینه کمتر و فایده بیشتر نمی‌روند؟! ارزیابی هزینه- فایده راهکارهای کاهش آلودگی هوا نشان می‌دهد اسقاط ناوگان فرسوده علاوه‌بر تأثیر کاهش 31 درصدی در آلودگی هوا، نه‌تنها ضرر اقتصادی به ‌همراه ندارد، بلکه سود اقتصادی در محل هزینه‌های سلامت عمومی جامعه به‌همراه خواهد داشت. مسؤولان نیز به این مسأله واقفند اما باید پرسید آیا با اجرای طرح‌های کم‌تأثیر به‌دنبال خودنمایی هستند یا اتفاقاتی در پشت پرده است که قادر به پاسخگویی نیستند؟
***
[خودروهای یورو 4 در سال 99 شماره‌گذاری نمی‌شود]
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه تعویق یک‌ساله ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی به استاندارد یورو 5 باعث ورود 400 تن آلاینده اضافی به هوا شده است،‌ گفت: مجوز شماره‌گذاری خودروهای یورو 4 را برای سال آینده صادر نمی‌کنیم. بهزاد اشجعی در گفت‌وگو با فارس، درباره نقض قانون هوای پاک از سوی ایران‌خودرو با پیش‌فروش خودروها با آلایندگی یورو 4 برای آذرماه سال آینده، اظهار داشت: از ابتدای سال آینده پلاک‌گذاری برای خودروهایی با استاندارد یورو 4 غیرقانونی است. وی با یادآوری این نکته که خودروسازان باید در سال 96 استاندارد خودروهای تولیدی خود را به یورو 5 ارتقا می‌دادند و به بهانه‌های مختلف از زیر بار این مسؤولیت شانه خالی کردند،‌ گفت: مطابق قانون هوای پاک از ابتدای سال 99 باید همه خودروهای تولید داخل کشور مطابق استاندارد یورو 5 به بازار ارائه شود. اشجعی افزود: خودروهای پیش‌فروش شده در سال آینده برای دریافت تاییدیه سازمان محیط زیست به منظور پلاک‌گذاری دچار مشکل می‌شود.

Page Generated in 0/0060 sec