printlogo


کد خبر: 214000تاریخ: 1398/9/26 00:00
با وجود انتقادات بی‌شمار، نمایندگان مجلس از استیضاح بیژن زنگنه عقب‌نشینی کردند
پاییز بهارستان

در نهایت یک ماه پس از طرح استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت، با وقت‌کشی و طولانی شدن روند بررسی استیضاح در کمیسیون انرژی، نمایندگان متقاضی استیضاح با وجود 2 بار قانع نشدن در برابر پاسخ‌های زنگنه و کارنامه سیاه او، امضای خود را برای این موضوع پس گرفتند.
اظهارات روز گذشته نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه مبنی بر «اقدام خلاف قانون رئیس کمیسیون انرژی در ممانعت از ارسال استیضاح وزیر نفت به هیأت‌رئیسه مجلس» جنجال‌برانگیز شد. 
عضو کمیسیون صنایع مجلس دیروز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: رئیس کمیسیون انرژی مجلس برخلاف قانون، استیضاح وزیر نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام وصول نکرده و به هیأت‌رئیسه مجلس ارسال نمی‌کند. وی افزود: دیروز صبح با لاریجانی، رئیس مجلس این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در میان گذاشتیم و رئیس مجلس اعلام کرد این موضوع باید اعلام وصول شود اما همچنان رئیس کمیسیون انرژی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی نمی‌کند.
قاضی‌پور در پاسخ به این سوال که احتمال دارد رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل تعلل رئیس کمیسیون انرژی در اعلام وصول، خود شخصا استیضاح وزیر نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام و اعلام وصول کند، گفت: باید ابتدا رئیس کمیسیون انرژی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام و سپس رئیس مجلس شورای اسلامی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام وصول کند اما رئیس مجلس و رئیس کمیسیون انرژی مجلس نظرشان این است که اعلام وصول استیضاح وزیر نفت انجام نشود، البته باز هم تاکید نمایندگانی که استیضاح وزیر نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امضا کرده‌اند این است که استیضاح اعلام وصول شود. سخنان قاضی‌پور در کنار اخبار دیگری که تا پیش از این از تلاش هیأت‌رئیسه بویژه فریدون حسنوند، رئیس این کمیسیون برای بستن پرونده استیضاح زنگنه منتشر شده بود، اعتبار مجلس و آیین‌نامه داخلی آن را بشدت زیر سوال برده است. 
اظهارات قاضی‌پور مبنی بر مانع‌تراشی حسنوند در ارسال استیضاح به هیأت‌رئیسه در حالی است که طی روزهای گذشته تصویر نامه حسنوند به زنگنه برای یک استخدام خاص در فضای خبری دست‌به‌دست شد. در این نامه حسنوند سفارش استخدام یک فرد خاص با تحصیلات فوق‌لیسانس حقوق را به زنگنه می‌کند و وزیر نفت هم خطاب به یکی از مدیران زیرمجموعه می‌نویسد: راهی پیدا کنید که مشکل ایشان حل شود. همزمانی این اخبار با این سند، شائبه‌های زیادی مبنی بر ممانعت حسنوند از استیضاح زنگنه را ایجاد کرده است.
در همین رابطه، هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره استیضاح زنگنه گفت: زمانی که استیضاح یک وزیر از طرف هیأت‌رئیسه به کمیسیون مربوط ارجاع می‌شود، کمیسیون طبق آیین‌نامه 7 روز فرصت دارد جواب آن را بدهد. این جواب هم به 2 گونه است؛ یا باید گفته شود نمایندگان به کلی انصراف دادند یا اینکه بگویند از استیضاح منصرف نشدند که باید رئیس کمیسیون، استیضاح را به هیأت‌رئیسه تقدیم کند و در صحن علنی اعلام وصول شود. وی افزود: متاسفانه اتفاق عجیب و غریبی رخ داد، الان نزدیک به یک ماه است که استیضاح وزیر نفت به کمیسیون آمده و همین طور در حال چرخش است. 2 بار وزیر به کمیسیون آمد و نمایندگان استیضاح‌کننده پاسخ‌های او را شنیدند اما قانع نشدند و جمع‌بندی این بود که استیضاح به صحن علنی برود اما نرفته و همین‌طور مانده است.
خادمی درباره همکاری نکردن برخی اعضای کمیسیون انرژی در رابطه با تعیین تکلیف استیضاح وزیر نفت، گفت:‌ فضایی ایجاد شده که برخی نمایندگان می‌گویند «از بیرون دستور آمده استیضاح به صلاح نیست!» البته نمی‌گویند دقیقا چه کسی چنین گرایی می‌دهد؟ ترسی هم در برخی نمایندگان است که در آستانه تایید صلاحیت برای انتخابات پیش روی مجلس، مشکلی برای آنها رخ دهد. عضو کمیسیون انرژی اظهار داشت: این وقفه یک‌ماهه برای کمیسیون انرژی مطلوب نیست، البته تفسیر از قانون این است که کمیسیون برای اظهار نظر، یک هفته کاری زمان دارد که در آن صورت هم زمان گذشته و باید اتفاقی روی دهد. وی گفت: حرف و حدیث‌هایی در رابطه با اینکه نمایندگان لابی کرده‌اند یا کمیته‌ای تحت عنوان «دلالان منصرف‌کننده از استیضاح» تشکیل شده، زیبنده نمایندگان نیست و باید در این باره شفاف‌سازی شود. نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک در مجلس در پایان گفت: جمع‌بندی کمیسیون این است که باید استیضاح انجام شود اما خب! این اتفاق رخ نمی‌دهد. دیروز به آقای پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس هم این موضوع را گفتیم که گفتند: چه کار کنیم؟ منتظر کمیسیون هستیم.

Page Generated in 0/0058 sec