printlogo


کد خبر: 214015تاریخ: 1398/9/27 00:00
شب شعر اعتراضی «صدای مردم» در حوزه هنری برگزار شد
دادخواست شاعرانه از مسؤولان

گروه فرهنگ‌و‌هنر: عصر دوشنبه حوزه هنری محلی برای هنرمندان و شاعران و جوانانی شده بود که می‌خواستند صدای اعتراض‌شان را نسبت به تصمیمات اشتباه دولت در قالب یک حرکت فرهنگی ابراز کنند. مراسم «صدای مردم» در این روز در شرایطی با حضور جمع‌ کثیری از مخاطبان در حوزه هنری برگزار شد که شعرخوانی شاعران بارها حضار را به وجد آورد؛ شعرهایی که واقعا صدای مردم بود. میلاد عرفان‌پور یکی از شاعرانی بود که در این مراسم شعری بلند را خواند. در بخشی از این شعر آمده است: «هنوز مردم مستضعفند پای نظام/ بر این همیشه صبوران سربلند سلام// اگر چه دلنگرانیم از گرانی‌ها/ مباد، دشمن ما گرم شادمانی‌ها// به نان خشک اگر سر کنیم سرنکشیم/ به بام اجنبیان عاجزانه پر نکشیم// کدام آینه بوده‌ست از شکستن شاد/ مبادمان که پریشان شویم و دشمن‌شاد...». عارفه دهقانی شاعر بعدی مراسم بود که روی سن آمد و به شعرخوانی پرداخت که 2 بیت «ما هر چه داریم به نام شهداست/ یک کوچه که چیز قابل عرضی نیست» و «هر کس به طریقی به وطن خدمت کرد/ خون داد یکی و خون دل داد یکی» با استقبال حضار مواجه شد. 
اما اتفاق ویژه این مراسم که هم در زمان برگزاری این مراسم در داخل سالن و هم پس از آن در شبکه‌های اجتماعی با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد، بخشی بود که استاد ولی‌الله کلامی‌زنجانی شعری انتقادی خطاب به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس خواند. شعر بلند او با مصرع تکرار‌شونده «صف ما از صف اشرار جداست» به اندازه‌ای مورد توجه حضار قرار گرفت که دقایقی به‌صورت ایستاده به تشویق او پرداختند. زنجانی در بخشی از شعر عنوان کرده بود: «خنده بس کن دگر ‌ای روحانی/ ناامیدیم ز تو لاریجانی/ دولت و مجلس و روگردانی/ از متانت که مرام عقلاست/ صف ما از صف اشرار جداست».
محمدحسین پویانفر، از ذاکران جوان اهل‌بیت نیز شعری بلند با ردیف جهل قرائت کرد. در بخشی از این شعر آمده است: «آنها که رفته‌اند همیشه به خواب جهل/ سیراب می‌شوند فقط از سراب جهل// مولاست باب علم حبیب در مقابلش/ بابی اگر گشوده شود باب جهل». مهدی جهاندار نیز از جمله شاعرانی بود که در این مراسم به شعرخوانی پرداخت. او پس از قرائت قطعه شعر معروف «سلبریتی»، قطعه شعری با مطلع «نان به دزدان قرض دادند دکاندارها» خواند. همچنین قاسم صرافان، شاعر و ترانه‌سرای کشورمان نیز شعری با مطلع «نه حق این مردم هوای بی‌عدالتی نیست/ عدل علی انگیزه دست سیاست نیست» قرائت کرد. 
حسن ختام این مراسم نیز شعرخوانی میثم مطیعی بود. در بخشی از شعر مطیعی که آن نیز بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد، آمده است: «فتنه رفت و فتنه‌گردان، غرق رسواییش ماند/ انقلاب ما در اوج اقتدار خویش ماند// مردم آرام ما از این تلاطم دلخورند/ دلخوشان بازی برجام! مردم دلخورند// ‌ای که در ظاهر به درد مردمت تن داده‌ای/ وعده را با نیت از یاد بردن داده‌ای؟!// ‌ای نهاده دست خود را باز هم بر روی دست/ شعله‌ این فتنه‌ها از گور بی‌تدبیری است// اعتراض ما به سستی‌های تدبیر شماست/ از گرانی‌ها، از این 6 سال تأخیر شماست// مردم ما از تکبر، از تورم شاکی‌اند/ از لجوجان سیاست‌باز، مردم شاکی‌اند// نسل آدم تا قیامت، ایمن از قابیل نیست/ با فریدونی که خود ضحاک شد تکلیف چیست؟// حاجیان بار بسته جانب میقات غرب!/ چیست جز تحریم و آشوب و بلا سوغات غرب؟// باز گردید آی... ای دلدادگان آمریکا/ راه‌حل اینجاست آری در همین ایران ما// وای بر آنان که دل دارند با دشمن گرو/ حشر آمریکاپرستان با ترامپ و پمپئو!// هر که خاک این وطن خرج قمار خویش کرد/ باخت و یک عمر بدبختی نثار خویش کرد// هر که با خوبان خیانت کرد سیلی می‌خورد/ فاسد اینجا بی برو برگرد سیلی می‌خورد// گردنه در گردنه این راه هم طی می‌شود/ آخر هر فتنه‌ای اینجا نه دی می‌شود».
اجرای سرود توسط گروه احسان و تجلیل از خانواده شهید شیخی، از شهدای اغتشاشات اخیر تهران و نیز اجرای ترانه «سلام به آینده» با صدای حسین حقیقی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

Page Generated in 0/0051 sec