printlogo


کد خبر: 214019تاریخ: 1398/9/27 00:00
دور دنیا

دیدار فرستاده سازمان ملل با رهبر انصارالله
محمد عبدالسلام، رئیس هیأت ملی یمن اظهار کرد عبدالملک الحوثی،‌ رهبر انصارالله یمن در دیدار «مارتین گریفیث» فرستاده سازمان ملل به یمن بار دیگر بر موضع ثابت و اصرار دائمی خود مبنی بر صلح و تعامل جدی و مسؤولانه با تمام تلاش‌ها در این زمینه تاکید کرد. وی همچنین بر اهمیت تحکیم و تقویت گام‌های بشردوستانه در زمینه پرونده اسیران و بازداشت‌شدگان بویژه برخوردهای غیرانسانی که در حق آنها در زندان‌های کشورهای متخاصم و مزدوران‌شان می‌شود، تاکید کرد. در این دیدار همچنین وضعیت انسانی نامناسبی که  محاصره و تداوم تعطیلی فرودگاه صنعا و محاصره شهر الدریهمی به بار آورده، بررسی شد. عبدالملک الحوثی در پایان این ملاقات نیز به وجود جنبه‌های مهم توافقنامه سوئد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از سوی سازمان ملل اجرایی شود، اشاره کرد.
***
حکم اعدام برای پرویز مشرف
دادگاه مقابله با تروریسم پاکستان روز سه‌شنبه حکم اعدام پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را به جرم «خیانت بزرگ» صادر کرد. حکم اعدام او از سوی دادگاه ویژه پیشاور صادر شد. مشرف که اکنون در دوبی به سر می‌برد،‌ بابت تعلیق قانون اساسی و اعمال وضعیت اضطراری در سال ۲۰۰۷ به خیانت متهم شد. مشرف ۷۶ ساله که برای درمان به دوبی رفته هنوز به پاکستان بازنگشته است. 3 قاضی این دادگاه حکم خود را ماه پیش صادر کرده بودند اما دادگاه عالی اسلام‌آباد آنها را از اعلام صدور رای منع کرده بود.
***
احتمال تعلیق مذاکرات هسته‌ای کره‌شمالی با آمریکا
یک مقام وزارت اتحاد کره‌جنوبی گفت: اگر تا پایان سال جاری میلادی هیچ پیشرفتی در مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی حاصل نشود، رهبر این کشور احتمالا در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال نوی میلادی تعلیق مذاکرات هسته‌ای را اعلام می‌کند. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، وی افزود: اگر سیاست آمریکا در قبال کره‌شمالی تغییر کند، پیونگ‌یانگ احتمالا به دنبال فرصت‌هایی تازه برای گفت‌وگو خواهد بود و در عین حال روابط خود را با چین و روسیه تقویت می‌کند. کره‌شمالی اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد اواخر ماه دسامبر نشستی جامع برای تصمیم‌گیری درباره «مسائل حیاتی» برگزار خواهد کرد.
***
تشکیل دولت جدید کویت
دولت جدید کویت به ریاست صباح الخالد الصباح، وزیر سابق خارجه، روز سه‌شنبه مقابل امیر کویت سوگند یاد کرد. دولت جدید کویت شامل 3 عضو زن یعنی رنا الفارس، غدیر اسیری و مریم العقیل است. معرفی دولت جدید کویت یک ماه پس از استعفای دولت جابر المبارک در ۱۴ نوامبر سال جاری انجام شد. دولت قبلی در پی دادخواست‌های 2 نماینده علیه جنان بوشهری، وزیر اشتغال و وزیر مشاور در امور مسکن و نایف الحجرف، وزیر دارایی در زمینه هدر دادن اموال عمومی استعفا کرد. کویت از ابتدای ماه نوامبر گذشته شاهد اعتراضات مردمی برای اصلاحات سیاسی در میان انتقادات تند از سیاست دولت است.
***
اروپا اولویت نخست دیپلماتیک چین است
وانگ یی، وزیر خارجه چین در سفر به اروپا اظهار کرد: ما اروپا را شریکی مهم برای همکاری و اولویت نخست دستور کارمان در روابط دیپلماتیک می‌دانیم. پکن در حال اولویت قرار دادن روابط دیپلماتیکش با اروپاست. وی افزود: چین با تنش‌هایی که در روابط تجاری و سیاسی‌اش با آمریکا به وجود آمده، به دنبال تقویت روابط با اتحادیه اروپایی و کشورهایی از جمله روسیه است. وانگ یی در اظهاراتش در پژوهشکده‌ای در بروکسل گفت: چین یک رقیب اقتصادی برای اتحادیه اروپایی نیست و نباید اینگونه با پکن رفتار شود.
***
محکومیت رابطه با اسرائیل از سوی معارضان بحرینی
معارضان بحرینی با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن، سیاست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد و بار دیگر بر پایبندی خود به موضوع فلسطین تاکید کردند. به گزارش وبگاه خبری شبکه «المیادین»، معارضان بحرینی از جامعه بین‌الملل خواستند با فشار آوردن بر حکومت بحرین به دستگیری‌‌ها و اعدام‌های شهروندان بحرینی پایان دهد. «موشه بن‌عمار» خاخام قدس اشغالی هفته گذشته به بحرین سفر و در جریان این سفر با پادشاه این کشور و تعدادی از علمای «خاورمیانه» دیدار کرد.
***
آمریکا به دنبال سلطه نظامی بر جهان است
«میخائیل گورباچف» آخرین رئیس‌جمهوری اتحاد جماهیر شوروی در مصاحبه‌ای با روزنامه «آساهی» ژاپن گفت: آمریکا با کنار گذاشتن معاهدات کنترل تسلیحات هسته‌ای، به دنبال دستیابی به برتری نظامی مطلق است. به نوشته خبرگزاری «تاس»، گورباچف گفت: «دلیل اصلی خروج آمریکا از این معاهدات، از بین بردن انواع محدودیت‌ها در حوزه نظامی و دستیابی به برتری مطلق نظامی است. به هر حال در دنیای مدرن، هژمونی یک کشور غیرممکن است». وی افزود: «اگر هرگونه ناپایداری در حوزه امنیتی وجود داشته باشد تمام سیاست‌های جهانی در نتیجه یک مسابقه تسلیحاتی جدید، دچار هرج‌و‌مرج و بی‌ثباتی خواهد شد. این موضوع، امنیت تمام ملل جهان از جمله آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد».

Page Generated in 0/0059 sec