printlogo


کد خبر: 214020تاریخ: 1398/9/27 00:00
دبیرکل ناتو با مقامات امنیتی کشورهای عربی دیدار کرد
تمایل ناتو به دخالت در خلیج فارس

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در دیدار با مقامات امنیتی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تاکید کرد امنیت خلیج‌فارس، امنیت ناتو است.  به گزارش «وطن امروز»، روزنامه کویتی «الجریده» در مطلبی با اشاره به حضور استولتنبرگ در نشست پانزدهمین سالگرد آغاز «طرح همکاری استانبول» در کویت نوشت: دبیرکل ناتو خواستار همکاری عربستان و عمان در این طرح شده و آن را به نفع امنیت منطقه و کشورهای عضو ناتو برشمرده است.
«طرح همکاری استانبول» مربوط به نشست ۲۰۰۴ اعضای ناتو است که کشورهای امارات، قطر، کویت و بحرین را شامل می‌شود و هدف از آن تقویت همکاری امنیتی بین ناتو و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است. اعضای ناتو در نشستی در استانبول که ژوئن ۲۰۰۴ برگزار شد تصمیم گرفتند با 4 کشور مذکور همکاری‌هایی داشته باشند. دبیرکل ناتو همچنین گفت: ناتو با مشکلات امنیتی پیچیده‌ای مواجه است که از زمان تأسیس این سازمان در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه است. او همچنین خواستار آمادگی برای مقابله با تهدیدات از هر جهت و طرفی اعم از زمینی، هوایی، دریایی، فضایی و خارجی و از ناحیه کشورها و گروه‌ها به منظور حفظ امنیت شد. در این نشست علاوه بر کشورهای عضو این طرح مقاماتی از عربستان سعودی، عمان و دبیرخانه شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت داشتند. ثامر الصباح، رئیس دستگاه امنیت ملی کویت هم در این باره گفت: «ما برای تقویت روابط بین کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و ناتو تلاش می‌کنیم». در همین حال فرمانده نیروی دریایی انگلیس از افزایش حضور نظامی در خلیج‌فارس خبر داد. فرمانده نیروی دریایی بریتانیا همچنین تاکید کرد انگلیس به مشارکت خود در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس ادامه خواهد داد. وی درباره حضور انگلیس در ائتلاف دریایی اروپایی به رهبری فرانسه نیز گفت: اگر چه ما از این ابتکار استقبال می‌کنیم اما دلایل عملی وجود دارد که ما در ائتلاف دریایی به رهبری واشنگتن باقی خواهیم ماند.  در مقابل این اقدامات، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در دیدار سفیران کشورهای عربی و نمایندگانی از هیأت اتحادیه عرب در مسکو، درباره موضوع صلح و امنیت در غرب آسیا گفت‌وگو کرده است. همچنین طرفین مجددا بر تعهد خود درباره مذاکرات سیاسی پیرامون تمام موضوعات مرتبط با صلح و امنیت در غرب آسیا و شمال آفریقا تاکید کردند. 
به گفته وزارت خارجه روسیه، «آنها (روسیه و کشورهای عربی) تاکید کردند تلاش‌ها جهت پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای مشکلات این منطقه باید به طور دقیق از قوانین بین‌المللی پیروی کند و از طریق گفت‌وگوهای فراگیر و احترام متقابل انجام شود. تحرکات نظامی در خلیج‌فارس و غرب آسیا از زمان حمله انصارالله یمن به آرامکو و کاهش نزدیک به 50 درصدی تولید نفت عربستان، از سوی ائتلاف غربی به رهبری آمریکا شدت گرفت اما به دنبال حمله افسر نیروی هوایی عربستان به سربازان آمریکایی در فلوریدا، آمریکا قصد دارد این حضور را در قالب همکاری‌های لجستیکی و اطلاعاتی ناتو با کشورهای عربی منطقه ادامه دهد. 

Page Generated in 0/0053 sec