printlogo


کد خبر: 214022تاریخ: 1398/9/27 00:00
باشگاه اتمام حجت کرد اما باز هم استراماچونی نیامد
بلاتکلیفی محض!

فاصله دیروز استقلال با استراماچونی تنها یک چک بانکی بود؛ چکی که تصویرش را باشگاه استقلال ساعت 7 صبح روز سه‌شنبه منتشر کرد و مدعی شد اگر استراماچونی آن را بگیرد همه مشکلات حل می‌شود اما تا پایان روز گذشته (سه‌شنبه) هیچ خبری از حضور این مربی ایتالیایی برای دریافت چکش در بانک نشد. همین موضوع سبب شد باشگاه آبی‌ پایتخت بعد از 11 روز مماشات و کوتاه آمدن، بیانیه‌ای را روی خروجی سایتش قرار دهد و بگوید: اگر تا پایان سه‌شنبه او تصمیمش را برای حضور در ایران  به ما نگوید، به فکر جانشینش خواهیم بود! اتمام حجتی که برای خیلی از هواداران استقلال به منزله پایان همکاری طرفین بود. دیروز یکی از سخت‌ترین روزها برای هواداران استقلال بود. آنها مرتب سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها را چک می‌کردند تا ببینند تکلیف این چک چه می‌شود.
 
* چک بود یا سفته؟
باشگاه استقلال بامداد دیروز در اطلاعیه‌ای درباره نحوه پرداخت مطالبات استراماچونی، سرمربی ایتالیایی این تیم توضیح داد. در این اطلاعیه تصویر چکی که قرار است به استراماچونی داده شود، منتشر شده و در توضیح آن آمده است: «صبح روز دوشنبه مطالبات ایشان (استراماچونی) طی یک فقره چک (بانک مرکزی ایتالیا) در وجه سرمربی تیم استقلال صادر و به شخص استراماچونی اعلام شد برای دریافت چک به شعبه بانک یا محل سفارت مراجعه نماید. صدور این چک که کلیه مراحل قانونی را طی کرده، سریع‌ترین راه ممکن در شرایط کنونی برای پرداخت مطالبات ایشان از طریق مکانیزم بانکی است. این اقدام در جهت اعلام حسن‌نیت برای حل‌و‌فصل مشکل سرمربی محترم استقلال از طرق قانونی انجام شد و اکنون انتظار می‌رود ایشان با مراجعه به بانک، چک مطالبات خود را دریافت و امروز (سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸) با بازگشت به ایران هدایت تیم استقلال را در دست بگیرند». ساعتی پس از انتشار این اطلاعیه از سوی باشگاه استقلال، شائبه‌ای به وجود آمد که تصویر منتشر شده، سفته است نه چک اما یک کارشناس بانکی در گفت‌وگویی تایید کرد تصویر منتشر شده از سوی استقلالی‌ها، یک فقره چک است. طبق اطلاعات به دست آمده، با توجه به اینکه پای بانک مرکزی ایتالیا به ماجرای پرداخت مطالبات استراماچونی باز شده و چک استقلالی‌ها هم به تایید این بانک رسیده، در نتیجه مشکلی از بابت پرداخت مطالبات سرمربی ایتالیایی استقلال وجود ندارد و این فقره چک بدون اینکه باعث ایجاد مشکل برای استراماچونی شود، پاس خواهد شد. تنها سوالی که در این ماجرا مطرح می شود این است که چرا استقلالی‌ها در حالی که استراماچونی بارها به باشگاه گفته بود حقوقش را از طریق صرافی‌ها پرداخت نکنند، باز هم اقدام به این کار کردند و زودتر سراغ راه‌های قانونی که در حال حاضر در پیش گرفتند، نرفتند. این کم‌کاری باعث شد استقلالی‌ها مجبور شوند دوباره بر سر میز مذاکره با استراماچونی بنشینند و احتمالا مدت قرارداد او را از 2 سال به یک سال کاهش دهند؛ موضوعی که اما و اگر هم در آن وجود دارد و تنها در صورتی اتفاق خواهد افتاد که استراماچونی خواهان ادامه همکاری با استقلال باشد.
 
* اولتیماتوم رسمی باشگاه
درست اواسط روز گذشته بود که سرپرست باشگاه استقلال اعلام کرد این باشگاه فقط تا پایان روز سه‌شنبه منتظر بازگشت آندره‌آ استراماچونی می‌ماند. خلیل‌زاده درباره آخرین وضعیت استراماچونی گفت: بعد از سفر استراماچونی به ایتالیا، جلسات متعددی در سفارت ایران در ایتالیا با این مربی برگزار شد. یکی از نمایندگان بنده هم آنجا حضور داشت. درخواست مالی ایشان را به سفارت ایتالیا رساندیم و کار در بانک سپه انجام شد. درخواست شماره حساب کردیم که آخر وقت روز جمعه شماره حساب اعلام شد. شنبه و یکشنبه بانک‌ها تعطیل بود. استراماچونی اصرار داشت حتما این اقدام باید از طریق بانک ایتالیایی انجام شود. ساعت ۱۳ روز گذشته (دوشنبه) چکی را به مبلغ ۱۶۰ هزار یورو در وجه ایشان صادر کردند. با استراماچونی هم تماس گرفته شد که چک را بگیرد ولی متاسفانه نه استراماچونی و نه وکیلش پاسخ ندادند. سرپرست باشگاه استقلال درباره دیدار این هفته این تیم و اینکه آیا استقلال بازهم بدون سرمربی به میدان می‌رود؟ تاکید کرد: ایمیلی به استراماچونی فرستادیم و تا آخر امشب (سه‌شنبه) منتظر وی می‌مانیم، در غیر ‌این صورت برای تیم تصمیم خواهیم گرفت. خلیل‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت عدم بازگشت استراماچونی دنبال جانشین وی خواهید بود؟ گفت: به احتمال زیاد.
 
* توضیحات فتح‌الله‌زاده
اما علی فتح‌الله‌زاده که روز گذشته برای آرام کردن هواداران معترض استقلال مقابل وزارت ورزش به جمع آنها رفته بود، در همان جمع به خبرنگاران گفت: ما همه کارهای لازم را کردیم و تنها مانده تصمیم آقای استراماچونی. فتح‌الله‌زاده درباره حضورش مقابل وزارت ورزش در جمع هواداران تیم فوتبال استقلال اظهار داشت: من رفته بودم با هواداران صحبت کنم و آنها را دعوت به آرامش کنم. وقتی آنجا بودم به من پیغام دادند به داخل وزارتخانه بروم تا با برخی معاونان وزیر صحبت کنم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا مدیرعامل استقلال می‌شود؟ ‌گفت: من هیچ حرفی نمی‌توانم بزنم. متاسفانه یک عده بی‌اخلاق هستند و هر چه می‌گویم برداشت خودشان را می‌کنند. در این شرایط سکوت می‌کنم تا همه چیز حالت عادی و طبیعی داشته باشد. گزینه مدیریت در استقلال در پاسخ به این سؤال که دیدگاهش پیرامون اتفاقات رخ داده برای پرداخت طلب استراماچونی چیست، گفت: چند دقیقه پیش با آقای خلیل‌زاده صحبت کردم و حرف‌هایی که می‌زنم به نقل از ایشان است. دوستان بعدا دوباره نگویند فتح‌الله‌زاده این صحبت‌ها را کرده است. ظاهرا مسؤولان فعلی باشگاه 4 بسته را به استراماچونی پیشنهاد داده‌اند و قرار است این مربی به مسؤولان استقلال خبر دهد. قرار شده استراماچونی با وکلایش صحبت و مشورت کند و در نهایت اگر به جمع‌بندی رسید، برود و چک نهایی‌اش را بگیرد. اگر این اتفاق نیفتد کار واقعا سخت می‌شود، چون من خودم حس می‌کنم نباید هوادار را بازی داد و باید با آنها روراست بود.
اما حرف‌های پایانی او اینگونه بود: شرایط واریز پول بسیار سخت است و او هم باید تا حدودی با شرایط ما کنار بیاید. تصور من این است که می‌شود 10 هزار دلار- 10 هزار دلار به این مربی پول داد تا با خود به کشورش ببرد. مسؤولان باشگاه هم به او گفته‌اند ما می‌توانیم در ترکیه یا دوبی برایش حساب باز کنیم و همه این پیشنهادات ارائه شده است. دیگر خودش باید این درخواست‌ها را بپذیرد.
 
* تذکر قوه‌قضائیه به وزارت ورزش
در همین حال غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری روز گذشته خود دقایقی درباره فوتبال صحبت کرد. او از وزارت ورزش و جوانان خواست روی انعقاد قرارداد مربیان تیم ملی و 2 باشگاه پرطرفدار نظارت‌های ویژه شود. اسماعیلی درباره فوتبال حرف‌هایش را اینگونه شروع کرد: اینکه یک مربی می‌آید و می‌رود، بویژه در تیم ملی و 2 باشگاه پرطرفدار، از مسؤولان وزارت ورزش انتظار داریم در این زمینه دقت لازم شود. امروز حوزه فوتبال از حوزه‌های پرطرفدار قشر جوان است و اقتضا می‌کند متولیان به گونه‌ای عمل کنند که از اموال بیت‌المال چیزی به هدر نرود و با علاقه و احساسات جوانان نیز بازی نشود. سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: تقاضا داریم دقت لازم در این زمینه شود و هم در انعقاد و هم فسخ قرارداد به گونه‌ای عمل شود که با احساسات مردم و حقوق بیت‌المال بازی نشود؛ در زمینه حقوق بیت‌المال، سازمان بازرسی قطعا نظارت می‌کند.
***
[استراماچونی رسماً پیشنهاد دریافت چک را رد کرد]
هواداران استقلال طی 2 روز گذشته 48 ساعت جهنمی را سپری کردند؛ جهنمی از شایعه، از انتظار، از آخرین خبر و از دروغ‌ها. دیروز همان روز سرنوشت بود، بعد از 11 روز ماحصل همه تلاش‌های وزارت ورزش در شکل یک «چک» از بانک مرکزی ایتالیا خودنمایی کرد. چکی در کشوی رئیس ایرانی بانک سپه در شعبه رم جاخوش کرده بود و پیرو آن حمید معصومی‌نژاد سر همان خیابان بانک سپه با دوربینش بسان شکارچی‌ای که مترصد حضور صید است. دیروز میلیون‌ها ایرانی «آبی‌پسند» هر کدام یک حمید معصوم‌نژاد بودند برای خودشان. او در خیابانی در رم، مردم در شاهراه مجازی. اتمام‌حجت خلیل‌زاده از یک طرف، چشم‌های نگران به گوشی‌های موبایل از سوی دیگر. بانک بسته شد و استراماچونی برای دریافت چک نیامد. از اول هم گفته بود من جایی برای گرفتن پول نمی‌روم، پول باید به حسابم بیاید. همه کلید ماجرا همین بود.
آخرین مصاحبه‌ای که سرمربی ایتالیایی روز گذشته انجام داد همان حرف‌های گذشته بود. او صریحا گفت نمی‌تواند به خاطر قوانین اتحادیه اروپایی «چک» را قبول کند. این یعنی بازگشت به نقطه اول. اگر مسؤولان استقلال بخواهند این بازی بی‌سرانجام را ادامه بدهند احتمالا تا چند ماه آینده وضعیت به همین‌گونه باقی می‌ماند.
نقطه خطرناک قضیه به آنجا مربوط می‌شود که شاید وزارت ورزش برای در امان ماندن خودش از ترکش‌های این خروج، دستور بدهد وضعیت استراماچونی تا چند هفته آینده که لیگ تعطیل است به همین منوال بماند تا هواداران آبی کم‌کم دلسرد شوند! اما این خطرناک‌ترین و بدترین تصمیم ممکن است. از این رو بهتر است مدیریت باشگاه خیلی سریع تصمیم نهایی‌اش را اتخاذ کند. تا آخرین ساعات روز گذشته که روزنامه قرار بود به چاپخانه فرستاده شود، از سوی مسؤولان باشگاه هیچ تصمیم مهمی گرفته نشد تا این ماجرای عجیب و خسته‌کننده کماکان ادامه داشته باشد. اما با توجه به مشکلات بانکی بعید است باشگاه استقلال بتواند پولی را به حساب استراماچونی واریز کند و این به معنای پایان همکاری است، البته اگر سرمربی ایتالیایی ناگهان عقب‌نشینی نکند. شواهد نشان‌دهنده این است تهیه این چک، نهایت تلاش مدیریت ورزش ما است و اگر استراماچونی نخواهد همکاری کند، بعید است او سرمربی استقلال باقی بماند.

Page Generated in 0/0057 sec