printlogo


کد خبر: 214035تاریخ: 1398/9/27 00:00
بنیاد برکت متولی ایجاد پالایشگاه سبز در تهران شد
برنامه‌ ستاد اجرایی برای حل معضل آلودگی هوا

گروه اجتماعی: بنیاد برکت با بحرانی‌شدن آلودگی هوا، برنامه‌های بلندمدت صنعتی- زیست‌محیطی تدارک دیده تا بخشی از این معضل حل شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، پالایشگاه و مراکز صنعتی در تهران جزو متهمان اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شوند، از این رو بنیاد برکت قرار است با اصلاح فعالیت پالایشگاه تهران از آلودگی هوا بکاهد. محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) دیروز در حاشیه بهره‌برداری از کارخانه کربن بارد تهران گفت: با تبدیل سالانه 40 هزار تن دی‌اکسید کربن پالایشگاه تهران به کربن صنعتی و خوراکی و تبدیل آن به اولین پالایشگاه سبز، بخشی از آلودگی‌‌های تهران رفع می‌شود. مشارکت بنیاد برکت در این طرح 24 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بوده است. تولید دی‌اکسید کربن پاک برای استفاده خوراکی، دارویی، صنعتی و پزشکی کار پیچیده‌ای است که 40 درصد آن در داخل و 60 درصد دیگر وارداتی است. از طرفی ‌با این اقدام قریب به 18 هزار تن در گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود و این اقدام معادل کاشت درخت در وسعت 200 هکتار در تهران است. از بعد اشتغال‌زایی نیز با این طرح 150 شغل ایجاد شده است. مخبر یادآور شد: ما در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام 2 سال است تمام سعی‌مان را کرده‌ایم که در بحث اشتغال از بنگاه‌های کوچک، متوسط و زودبازده استفاده کنیم. ظرف یک سال گذشته 20 هزار و 500 طرح اشتغال‌زایی را با 4700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و 260 هزار اشتغال ایجاد کرده‌ایم و باید همه دستگاه‌ها کمک کنند از ظرفیت‌های معطل شده در کشور استفاده کنیم. این در حالی است که با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توانیم در مدت 3 سال بخش اعظمی از بیکاری را در کشور حل کنیم و باید مردم را به کار گیریم.  مخبر تاکید کرد: امیدواریم همه کمک کنند از پیچ جنگ اقتصادی با موفقیت عبور کنیم. اقدامات ما در تمام موارد پیوست محیط‌زیستی جدی دارد و تنها دستگاهی هستیم که از 3 سال گذشته شروع کرده‌ایم و 1400 هکتار از اراضی تهران را که700 هکتار در ملارد، 500 هکتار در مسعودیه و 200 هکتار در ده‌سید بوده است، درختکاری کرده‌ایم. 
 
* بنیاد برکت متولی پالایشگاه سبز
مدیرعامل بنیاد برکت هم در این‌باره گفت: یکی از مکان‌هایی که در آلایندگی هوای تهران تأثیر داشت و تولید گاز دی‌اکسید کربن (CO2) می‌کرد، پالایشگاه تهران بود. با اقدامات انجام شده مقرر شد این گاز را تبدیل به گاز پاک کنیم که در یک فرآیند طولانی این گاز CO2 تبدیل به کاربری‌های خوراکی، صنعتی، پزشکی و دارویی می‌شود. امیرحسین مدنی با اشاره به اینکه در فاز دوم 140 هزار تن آلودگی پالایشگاه را از بین می‌بریم، گفت: با افتتاح این کارخانه ضمن صرفه‌جویی در مصرف 18 هزار تن گازوئیل برای تولید گاز دی‌اکسیدکربن پاک، پالایشگاه تهران به نخستین پالایشگاه سبز کشور تبدیل می‌شود. مدیرعامل بنیاد برکت بیان داشت: با توجه به اینکه وزش باد تهران غرب به شرق است، به همین دلیل میزان آلایندگی در مرکز تهران افزایش می‌یابد که با این اقدام در جهت کاهش آلودگی هوای تهران هم گام‌هایی برداشته شده است.

Page Generated in 0/0069 sec