printlogo


کد خبر: 214057تاریخ: 1398/9/27 00:00
آشوبگران مواد انفجاری در مسیر لوله‌های گاز یا مخازن سوخت قرار داده بودند
ناگفته‌های اغتشاشات به روایت معاون دادستان

گروه سیاسی: ماجرای ناآرامی‌های اخیر همچنان در اظهارنظر مسؤولان و مقامات مختلف کشور مورد توجه است. جزئیات این ماجرا اما بنا به دلایل امنیتی کمتر منتشر شده است. با این حال جزئیات جدیدی از ناآرامی‌های اخیر منتشر شد.
معاون دادستان کل کشور صبح روز گذشته در همایش سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران درباره طرح گرانی بنزین و اعتراضات شکل گرفته پس از آن گفت: دولت مکلف بود این قانون را اجرا کند، البته ملاحظاتی مثل تحریم‌های ظالمانه آمریکا وجود داشت و مشخص هم شد که اتفاقات آبان‌ با هدایت مستقیم یا غیرمستقیم بانیان تحریم بوده است.
به گزارش ایسنا، معاون امنیتی دادستان کل کشور در ادامه با بیان اینکه از ابتدای امسال گروه تروریستی منافقین اقدام به شبکه‌سازی در حاشیه شهرها و جذب جوانان 18 تا 20 ساله کرده بود، تصریح کرد: سلطنت‌طلبان هم وارد مشی نظامی شده و فعالیت‌هایی در چند ماه گذشته انجام داده بودند. سایر گروه‌های تروریستی هم منتظر فرصتی برای برهم زدن امنیت کشور بودند. همه این اقدامات برای 3 ماه پایانی سال برنامه‌ریزی شده بود. شبکه‌های سازمان‌یافته قاچاق سلاح و مهمات هم فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند. در برخی مناطق کشور، اقدامات تروریستی و مسلحانه پراکنده آغاز شده بود.
مهدی امیری‌اصفهانی در ادامه با بیان اینکه با اعلام طرح افزایش قیمت بنزین، فعالیت گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی که سرور آنها در خارج از کشور بود، شکل گرفت، تصریح کرد: فراخوان‌های متعددی از سوی گروه‌های تروریستی و معاند برای برگزاری تجمعات اعلام شد. برخی مقامات خارجی هم با اظهارنظر مداخله‌جویانه بر ضرورت ادامه اعتراضات تاکید کردند. در این بستر، گروه‌های سازمان‌یافته وارد صحنه شدند  و رفتارهای آشوبگرانه و خشن انجام دادند. آنها برای عموم مردم، مراکز درمانی، پلیس، آمبولانس و آتش‌نشانی مزاحمت ایجاد کرده و به مردمی که در اعتراضات شرکت نمی‌کردند، تعرض فیزیکی داشتند.
امیری با بیان اینکه اعتراضات از روز دوم به خشونت کشیده شد و دیگر مطالبه‌ای وجود نداشت، گفت: پس از ایجاد خشونت‌ها، مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند اما در عین حال، آموزش اقدامات خرابکارانه و تروریستی از طریق شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام دنبال شد. یک گروه تروریستی به نام «ایران آنارشیست» با تشکیل کمپین «انتقام» مطالبی در فضای مجازی منتشر و اعلام می‌کرد که مبارز می‌طلبد، دنبال جنگ میدانی است، به هیچ کس رحم نمی‌کند و می‌گفت هرکس دنبال انتقام است به ما بپیوندد. سایر گروه‌های تروریستی هم چنین اظهاراتی به شکل‌های دیگر داشتند. گروه تروریستی منافقین از مرتبطان خود در ایران خواست به صداوسیما و مراکز سوخت حمله کنند. وی همچنین ادامه داد: به بانک‌ها، شهرداری‌ها، مدارس، تاسیسات آب و برق، مساجد، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، منازل و خودروهای مردم حمله شد. گروه‌‌های 5 تا 7 نفره با لباس و نشانه‌های خاص، به نارنجک‌های دست‌ساز، ژل آتش‌ساز، ابزار شکستن قفل و سلاح گرم مجهز بودند.
معاون امنیتی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه حمله به مراکز نظامی با هدف دسترسی به سلاح بود، گفت: آشوبگران از انواع سلاح‌ها و فشنگ‌هایی استفاده می‌کردند که سلاح و فشنگ سازمانی نیروهای مسلح ایران نبود، به همین دلیل بخش قابل توجهی از مجروحان و شهدا از مردم و پلیس هستند. آشوبگران مواد انفجاری در مسیر لوله‌های گاز یا مخازن سوخت قرار داده بودند. در ماهشهر و سربندر از سلاح‌های سنگین علیه پلیس استفاده کردند. در بوکان، جوانرود و مریوان جریان‌های مسلح اقدامات تروریستی داشتند. برخی از آنها مواد‌مخدر و مشروبات الکلی استفاده کرده بودند و سابقه‌های کیفری سنگین داشتند. نیروی انتظامی هم در دفاع مشروع از خود با افرادی که تهاجم مسلحانه داشتند، مقابله کرد و تعدادی کشته شدند.

Page Generated in 0/0056 sec