printlogo


کد خبر: 214189تاریخ: 1398/10/1 00:00
همزمان با کاهش اعتراضات خیابانی در عراق اعلام شد
حمایت خانواده صدام از آشوب‌های عراق

در چند هفته اخیر همزمان با تلاش- فعلا ناکام- گروه‌های عراقی برای انتخاب نخست‌وزیر آینده این کشور، برخی اخبار از کاهش حضور معترضان در خیابان‌های بغداد و سایر شهرهای محل برگزاری اعتراضات حکایت داشت. با این حال از دیروز زمزمه‌های احیای اعتراضات با هدف ساقط کردن ساختار سیاسی عراق آغاز شد. استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق با فشار برخی گروه‌های اصلی و بازیگران سیاسی این کشور انجام شد تا خیابان‌های عراق از معترضان خالی شود اما این اتفاق نه تنها نیفتاد، بلکه بر ‌عکس سبب از هم پاشیدگی سازمان برخورد با آشوبگران شد به ‌طوری که در چندهفته‌ای که از این استعفا می‌گذرد، عراق روی آرامش به خود ندیده و هر روز اتفاق ضدامنیتی تازه‌ای می‌افتد. 
به گزارش «وطن امروز»، در تازه‌ترین اتفاق در این زمینه، ایرنا گزارش داد «رغد صدام» دختر دیکتاتور سابق عراق با انتشار فایل صوتی در صفحه توئیتر خود با اشاره به اعتراضات مردم عراق گفته: «اینکه تجربه یک حکومت حقارت، وابستگی، عقب‌ماندگی و کشتار باشد، پذیرفتنی نیست و هیچ‌یک از آنهایی که دست‌شان به خون عراقی‌ها آغشته شده از مجازات در امان نخواهند ماند و مردم همه قاتلان، سارقان اموال عمومی و کسانی را که در احترام به مردم عراق و حاکمیت کشورشان کوتاهی کرده‌اند، به جزای‌شان خواهند رساند و هر صاحب حقی به حق خود خواهد رسید». وی افزوده: «انقلاب شما گامی ضروری برای ایجاد یک نظام مستقل و عادلانه ملی و نشانگر توان شما در بنای عراقی قوی و آزاد است». در همین راستا «حریر حسین کامل» نوه صدام هم در واکنش به این سخنان در صفحه اینستاگرامی خود ادعا کرد سخنان مادرش پاسخی شفاف به کسانی است که آنها را به سوار شدن بر موج اعتراضات متهم می‌کنند. رغد با این پیام تلاش کرد خود را در تحریک مردم عراق بی‌گناه جلوه دهد، در حالی که حتی در متن همین سخنان نیز تلاش کرده مردم را به ادامه اعتراضات تشویق کند. دختر صدام به عنوان یکی از چهره‌های باقیمانده از حزب منحله بعث در حال حاضر در اردن به سر می‌برد و دولت عراق تاکنون بارها از «امان» خواسته او را به اتهام حمایت و مدیریت گروه‌های تروریستی در عراق تحویل دهد اما دولت امان تاکنون به بهانه‌های مختلف از این کار خودداری کرده است.
 
* جنگ لفظی برهم صالح با نمایندگان
تمدید مهلت انتخاب نخست‌وزیر عراق از سوی رئیس‌جمهور «برهم صالح» سبب اعتراض برخی نمایندگان مجلس این کشور از وی شده است به گونه‌ای که دیروز «عدی عواد» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون وابسته به جنبش عصائب اهل‌الحق در عراق از جمع‌آوری امضا برای برکناری رئیس‌جمهور این کشور به اتهام سوگندشکنی و نقض قانون اساسی خبر داد. به گزارش المعلومه، عواد در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهوری درباره قانون اساسی سوگند‌شکنی کرده و زمان‌بندی‌های قانون اساسی را زیر پا گذاشته است. وی با بیان اینکه وظیفه اصلی رئیس‌جمهور صیانت از قانون اساسی و اقتدار آن است، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور زمان‌بندی‌های قانون اساسی را دور می‌زند و به‌رغم پایان مهلت قانون اساسی، هنوز نخست‌وزیر را معرفی نکرده است. جمعه‌شب نیز گروهی از معترضان در میدان التحریر در مرکز بغداد خواهان برکناری برهم صالح، رئیس‌جمهور و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق شده بودند. صالح نیز این حملات را بی‌پاسخ نگذاشته و از فشار برخی نمایندگان سخن گفته است. آنگونه که رسانه‌های عراقی دیروز اعلام کرده‌اند برهم صالح از طرف برخی نمایندگان برای انتخاب «قصی السهیل» تحت فشار بوده که زیر بار نرفته است. از چند و چون این فشارها در رسانه‌ها سخنی گفته نشده اما ردپای این خبر در سخنان منابع نزدیک به برهم صالح مشهود است. بر همین اساس منابع نزدیک به رئیس‌جمهوری عراق دیروز اعلام کردند وی با سیاست دیکته‌ کردن‌ها و تحمیل نامزدی برای پست نخست‌وزیری مخالف است. عمده استدلال برهم صالح برای ادامه وضعیت مذکور این است که وی در روزهای گذشته با 170 نماینده مجلس گفت‌و‌گوهای شخصی یا چندنفره یا جمعی داشته و وضعیت نظرات آنقدر متناقض بوده که نتوانسته به جمع‌بندی برسد.

Page Generated in 0/0054 sec