printlogo


کد خبر: 214190تاریخ: 1398/10/1 00:00
تأسیس ارتش فضایی آمریکا با هدف مقابله با چین و روسیه

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته بودجه 738 میلیارد دلاری این کشور در بخش دفاعی را امضا کرد. تأسیس رسمی ارتش فضایی آمریکا و ادامه ممنوعیت همکاری‌های نظامی با روسیه از مهم‌ترین بخش‌های این بودجه است که احتمال بروز تنش‌های نظامی در سال 2020 را افزایش می‌دهد. 
به گزارش «وطن امروز» دونالد ترامپ بودجه نظامی این کشور برای سال مالی 2020 را (که از اول اکتبر آغاز شده است) امضا کرد که شامل افزایش هزینه‌های دفاعی ایالات متحده به رقم 738 میلیارد دلار می‌شود. این بودجه تقریبا 20 میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است و 12 میلیارد دلار کمتر از آن چیزی است که ترامپ در ابتدا درخواست کرده بود.
در مجموع پنتاگون قادر خواهد بود 4/658 میلیارد دلار برای تامین امنیت، اعم از نظامی و انرژی هزینه کند. 5/71 میلیارد دلار برای عملیات نظامی ایالات متحده در خارج از کشور و 3/5 میلیارد دلار هم به منظور مقابله با بلایای طبیعی اختصاص یافته است. در این سند که به توافق رسیدن درباره محتوای آن تقریبا نیمی از سال به طول انجامیده، توجه زیادی به «اقدامات با هدف بازدارندگی روسیه» شده است. در بودجه نظامی آمریکا 300 میلیون دلار به عنوان کمک نظامی از جمله در قالب سلاح‌های کشنده برای دولت اوکراین اختصاص یافته که این مبلغ 50 میلیون دلار بیشتر از بودجه سال 2019 است.
در این سند همچنین ادامه ممنوعیت همکاری‌های نظامی با روسیه نیز مورد تاکید قرار گرفته است. علاوه بر این، وزیر دفاع آمریکا باید گزارشی را با تجزیه و تحلیل دقیق در این باره که آیا روسیه از شرایط پیمان «آسمان باز» پیروی می‌کند یا خیر تهیه کند. یک توافقنامه مهم به ایالات متحده، فدراسیون روسیه و 32 کشور دیگر اجازه می‌دهد پروازهای شناسایی را به منظور جلب اعتماد متقابل بر فراز  سرزمین‌های یکدیگر انجام دهند. در عین حال دولت ترامپ موظف شده اگر قصد خروج از پیمان «آسمان باز» یا پیمان ادامه کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت -3) را دارد، از قبل این مسأله را به کنگره اعلام کند.
قانون بودجه نظامی آمریکا یکسری تحریم‌ها را علیه 2 پروژه عمده خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا یعنی پروژه‌های ترک استریم و نورد استریم ۲ در نظر گرفته است.
وزارت دفاع آمریکا پس از امضای بودجه توسط ترامپ اعلام کرد: رئیس‌جمهور آمریکا با امضای قانون اختیارات دفاع ملی 2020، مجوز تشکیل نیروی فضایی آمریکا را به عنوان ششمین شاخه از نیرو‌های مسلح این کشور صادر کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت دفاع آمریکا، «مارک اسپر» وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد: «ما در ابتدای دوره‌ای جدید برای نیرو‌های مسلح‌مان هستیم. تشکیل نیروی فضایی آمریکا، رویدادی تاریخی و الزامی راهبردی برای ملت ما است. فضا به محیطی مهم برای حیات، اقتصاد و امنیت ملی ما تبدیل شده است، به گونه‌ای که باید به عنوان یک ملت برای حفاظت از آن در برابر اقدامات خصمانه روسیه و چین آماده باشیم».

Page Generated in 0/0046 sec