printlogo


کد خبر: 214191تاریخ: 1398/10/1 00:00
دور دنیا

آغاز رایزنی‌های تشکیل کابینه در لبنان
«حسان دیاب» نخست‌وزیر معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور لبنان رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه را شروع کرد. دیاب که روز پنجشنبه با ۶۹ رأی مأمور به تشکیل دولت جدید لبنان شد، از دیروز رایزنی‌های غیرالزام‌آور با قوای مختلف سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی را آغاز کرد. وی ابتدا با «نبیه بری» رئیس پارلمان در ساختمان پارلمان دیدار کرد. بری پس از این دیدار اعلام کرد، درباره چارچوب دولت جدید و تعداد کرسی‌های وزارتی صحبت و بر مقابله با فساد و ضرورت تحقق شکوفایی اقتصادی تأکید کرده است. نفر بعدی که وارد پارلمان شد و با دیاب دیدار کرد، «سعد حریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان بود. حریری پس از این دیدار اعلام کرد: فراکسیون المستقبل موضع این جریان را اعلام خواهد کرد.
بر این اساس دیاب در ادامه با نجیب میقاتی،  تمام سلام، ایلی الفرزلی، فراکسیون التنمیه و التحریر، فراکسیون المستقبل، فراکسیون لبنان القوی، فراکسیون اللقاء الدیمقراطی، فراکسیون الوسط المستقل، فراکسیون القومیه الاجتماعیه، فراکسیون الکتائب، فراکسیون اللقاء التشاوی،  فراکسیون الجمهوریه القویه، فراکسیون الوفاء للمقاومه، فراکسیون التکتل الوطنی، فراکسیون ضمانه الجبل، فراکسیون النواب الارمن، نماینده پارلمان میشل معوض، نماینده پارلمان میشل المر، نماینده پارلمان فؤاد مخزومی، نماینده پارلمان، أدی دمرجیان، نماینده پارلمان، اسامه سعد، نماینده پارلمان، جمیل السید، نماینده پارلمان، پولیت یعقوبیان، نماینده پارلمان، نهاد المشنوق، نماینده پارلمان شامل روکز و نماینده پارلمان نعمه فرام دیدار کرد.  
***
موافقت ترامپ با پیشنهاد نانسی پلوسی
رئیس‌جمهور آمریکا دعوت رئیس مجلس نمایندگان این کشور را برای سخنرانی سالانه موسوم به «وضعیت اتحاد» در کنگره در روز چهارم ماه فوریه پذیرفت. گفتنی است نانسی پلوسی در نامه‌ای از دونالد ترامپ دعوت کرد سخنرانی سالانه ریاست‌جمهوری را روز ۴ فوریه انجام دهد.
***
10 هزار معلول، پیامد جنگ یمن
وزارت حقوق بشر دولت نجات ملی یمن در کنفرانسی مطبوعاتی به تشریح خسارت‌های وارده به یمن در پی 5 سال جنگ پرداخت. بر اساس گزارش وبگاه انصارالله، در گزارش این وزارتخانه آمده با ادامه حملات به یمن و محاصره این کشور میزان فقر به ۸۵ درصد و میزان بیکاری به ۶۵ درصد رسیده است.
وزارت حقوق بشر یمن افزود: ۸۰ هزار کودک در نتیجه 5 سال بمباران مستقیم منازل دچار اختلالات روانی و عصبی مختلف شده‌اند. ۹۸۳۵ غیرنظامی هم به دلیل هدف گرفته شدن مستقیم دچار معلولیت‌های دائمی شده‌اند که در بین آنها ۸۰۰ کودک وجود دارد.
***
تظاهرات الجزایری‌ها علیه رئیس‌جمهور جدیدشان
ده‌ها تن از شهروندان الجزایری در محله‌ای در پایتخت این کشور در اعتراض به انتخاب عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری جدیدشان تظاهراتی به راه انداختند. معترضان با در دست داشتن پرچم الجزایر، شعارهایی از قبیل «تبون، رئیس‌جمهور ما نیست» سر دادند و گفتند به اعتراضات‌شان ادامه خواهند داد. از ۲۲ فوریه گذشته معترضان الجزایری هر جمعه تظاهراتی برگزار کرده و در جریان آن خواستار برکناری شخصیت‌های نظام سابق، پایان یافتن فساد و دوری گزیدن ارتش از سیاست شدند.
***
تأسیس پست دیده‌بانی روسیه در شمال سوریه
ارتش روسیه در ادامه استقرار و گشت‌زنی پلیس نظامی این کشور در شمال سوریه و محدوده طرح «منطقه امن» ترکیه، یک پست دیده‌بانی در این منطقه تاسیس کرد. به نوشته خبرگزاری «آناتولی» به نقل از منابع محلی، این پست دیده‌بانی در شهر «تل تمر» در نزدیکی مرز ترکیه، واقع در استان حسکه تاسیس شده و ۷۰ تا ۸۰ افسر پلیس نظامی روس به همراه خودروهای نظامی در محوطه آن مستقر هستند.
***
شرط طالبان برای مذاکره درون‌افغانی
«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با انتشار توئیتی بر خروج همه نیروهای خارجی پیش از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تأکید کرد. شاهین نوشت: مذاکرات بین‌الافغانی در صورتی آغاز می‌شود که توافقنامه خروج تمام نظامیان خارجی با آمریکا امضا شود. وی درباره موضع طالبان درباره گفت‌وگوهای صلح نیز گفت: در مذاکرات بین‌الافغانی تمام طرف‌های افغانی باید حضور داشته باشند؛ این موضع ماست که تاکنون به رسانه‌ها گفته‌ایم. آمریکا و طالبان اخیراً پس از 3 ماه توقف، مذاکرات را از سر گرفتند و بعد از یک هفته گفت‌وگو هیأت مذاکره‌کننده طالبان برای مشورت با رهبران این گروه خواستار توقف گفت‌وگوها شد.
***
تأکید کویت بر حمایت از روند سیاسی سوریه
معاون وزیر خارجه کویت بر حمایت کشورش از فرستاده سازمان ملل در امور سوریه و روند سیاسی در این کشور تأکید کرد. خالد جارالله، معاون وزیر خارجه کویت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره روند سیاسی سوریه، ابراز امیدواری کرد که روند سیاسی به احیای ثبات و امنیت در سوریه کمک کند. وی گفت که چند ماه پیش شاهد توافق درباره فهرست‌های نهایی قانون اساسی و برگزاری نخستین نشست در ژنو بودیم.
  او همچنین به اهمیت تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد و سالم در سوریه به موجب قانون اساسی و تحت نظارت سازمان ملل و مشارکت همه سوری‌ها اشاره کرد.

Page Generated in 0/0061 sec