printlogo


کد خبر: 214254تاریخ: 1398/10/2 00:00
موافقت رهبر انقلاب با تخصیص 4 هزار میلیارد تومان برای ساماندهی فاضلاب اهواز و اعطای وام 10 میلیون تومانی بلاعوض به سیل‌زدگان خوزستان
خبرهای خوب در روزهای بد

گروه اجتماعی: در حالی که مردم اهواز و شهرهای جنوبی استان خوزستان هنوز درگیر سیل و آبگرفتگی هستند، 2 خبر خوب حال و هوای مردم این مناطق را تغییر داد؛ موافقت رهبر حکیم انقلاب با تخصیص 4 هزار میلیارد تومان برای ساماندهی سیستم آب ‌و‌ فاضلاب اهواز و کمک 10 میلیون تومانی بلاعوض به خانوارهای متاثر از آبگرفتگی خوزستان.
به گزارش «وطن امروز»، بارش باران در خوزستان مشکلات فراوانی در اهواز و اطراف آن و شهرهای آبادان و خرمشهر ایجاد کرد که شبکه فاضلاب فرسوده این شهرها متهم اصلی آبگرفتگی معرفی شد. در چنین شرایطی باید هزینه ملی برای ساماندهی شبکه فاضلاب تخصیص می‌یافت تا در آینده مشکل مشابه به وجود نیاید و حالا انتشار خبر اختصاص بودجه 4 هزار میلیارد تومانی، امید زیادی برای اهوازی‌ها ایجاد کرده است. 
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه بازدید از مناطق آب‌ گرفته در اهواز و کارون در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیرو نامه‌ وزیر کشور به مقام معظم رهبری، ایشان با اختصاص ۴۰ هزار میلیارد ریال جهت ساماندهی وضعیت آب و فاضلاب اهواز موافقت کردند. وی همچنین با بیان اینکه برای ساماندهی سیستم فاضلاب و کانال دفع آب‎های سطحی اهواز نیاز به مطالعات دقیق است، افزود: مساله فاضلاب را باید از آب‌های سطحی تفکیک کرد، چرا که شبکه فاضلاب کنونی اهواز گنجایش همزمان فاضلاب و آب‌های سطحی را با یکدیگر ندارد و یک بارندگی سبب خروج و بالازدگی فاضلاب می‌شود. وی افزود: بر اساس بازدیدهایی که از مناطق مختلف اهواز داشتم، حتی یک نهر ساده برای انتقال آب‌های سطحی وجود ندارد. به عنوان مثال در منطقه شهرک دانشگاه اهواز که در حال حاضر آبگرفتگی موجب مشکلات بسیاری برای ساکنان آن شده، هیچ‌گونه کانال دفع آب‌های سطحی وجود ندارد و عمده نقاط اهواز نیز به همین‌گونه است. نجار بیان کرد: ۱۷ نقطه از اهواز طی بارندگی اخیر دچار آبگرفتگی شد که از لحظات ابتدایی بارندگی با تلاش گسترده از سوی مسؤولان اجرایی خوزستان و دستگاه‌های مربوط و با مدیریت استاندار اقدامات مناسب انجام شد و ۱۷ نقطه آب ‌گرفته به 3 نقطه کاهش یافت که یکی از این مناطق که عمده مشکلات هم آنجا رخ داد، شهرک دانشگاه اهواز است. وی افزود: با استفاده از پمپ‎های مکنده و ماشین‌آلات مختلف، تخلیه آب این منطقه در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود طی ۲ تا 3 روز آینده این وضعیت ادامه داشته باشد. وی در رابطه با جبران خسارات ناشی از بارندگی افزود: خساراتی که به مردم وارد شده جبران می‎شود و برای کسانی که لوازم خانگی‌شان دچار آسیب شده نیز تدابیری اندیشیده شده است.
 
* کمک ۱۰ میلیون تومانی دولت به خانوار‌های متأثر از آبگرفتگی خوزستان
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: به هر خانوار خسارت دیده از آبگرفتگی ناشی از باران شدید در خوزستان، برای تامین لوازم منزل و تعمیرات جزئی مبلغ ۱۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود. محمد‌باقر نوبخت در نشست شورای برنامه‌ریزی خوزستان که شامگاه شنبه ۳۰ آذرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار در خوزستان از سیل دچار آسیب شدند و وسایل زندگی آنها به زیر آب رفت و دولت برای جبران این خسارت برای هر خانوار مبلغ ۱۰ میلیون تومان بلاعوض برای تامین لوازم منزل و تعمیرات جزئی در نظر گرفته است و ۲۵ میلیارد تومان به‌صورت نقد به استان پرداخت کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: انتظار داریم دستگاه‌های ذی‌ربط به سرعت خانواده‌ها را شناسایی کنند و پرداخت‌ها انجام شود. وی تصریح کرد: بر اثر این آبگرفتگی کم‌سابقه، مشکلاتی به وجود آمد که دولت متعهد است نسبت به پرداخت خسارات وارد شده به زیرساخت‌ها کمک کند. نوبخت درباره اینکه چه باید بکنیم که اتفاقات تکراری، حوادث تکراری ایجاد نکند، توضیح داد: باید برای تکمیل طرح شبکه فاضلاب استان اقدام شود و این یک مطالبه ملی است که آنچه زمینه‌ آسیب به مردم خوزستان می‌شود، رفع شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مصوبه فروردین ۹۶ برای خوزستان یاد‌آور شد: طی این مصوبه  از ۱۶۰۰ کیلومتر شبکه برق با مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد تومان که قرارداد آن بسته شده بود ۸۶۲ کیلومتر آن با مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان اجرا شده است. همچنین از ۱۴۰۰ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب ۴۲۲ کیلومتر آن اجرایی شده و در مبحث ریزگردها نیز ۸۰ هزار هکتار کنترل شده، ۳۰ هزار هکتار زیر کشت رفته، ۳۰ هزار هکتار کاشت بوته شده و ۱۲ هزار هکتار مرطوب‌سازی شده است که ۳۴۰ میلیارد تومان هم برای این کار پرداخت شده است. 
 
* آبادان و خرمشهرهمچنان درگیر آبگرفتگی
با گذشت چند روز از پایان بارندگی، مردم آبادان و خرمشهر همچنان درگیر آبگرفتگی هستند. به گزارش تسنیم، از روزهای گذشته مناطقی در آبادان دچار آبگرفتگی شده که ساکنان کوی ولیعصر(عج)، ایستگاه 6 تا 11 و منطقه دویسیا در آبادان همچنان گرفتار این آبگرفتگی هستند. بر ‌اساس این گزارش‌ها در خرمشهر هم کوی مالک اشتر و کوی بهروز عمده‌ترین مناطقی‌اند که از باران روزهای گذشته هنوز با مشکلاتی رو‌به‌رو هستند.‌ آنها مشکلات خود را ناشی از بالازدگی فاضلاب و عدم خروج آب از محله و خانه خود می‌دانند. با گذشت چند روز از بارندگی اخیر کماکان شاهد محاصره برخی مناطق در آب ناشی از این باران و اضافه شدن فاضلاب نیز هستیم. نیروهای سپاه و نیروهای جهادی در حال کمک‌رسانی به ساکنان این مناطق هستند و بین آنها غذا توزیع می‌کنند. این کاستی‌ها به شکلی است که وقتی اقدامات انجام شده برای آسیب‌دیدگان را ارزیابی می‌کنیم، چیزی به نام مدیریت ستاد بحران در ذهن نقش نمی‌بندد. همه اقدامات انجام شده به‌صورت انفرادی از سوی ارگان‌ها و نهادهای مختلف و مردم بوده است. این مسأله به این دلیل است که با وجود حادثه‌خیز بودن موقعیت جغرافیایی خوزستان، در یک سال اخیر اساسا از سوی دولت توجهی به اهمیت مدیریت بحران در این استان نشده است. این ضعف فرماندهی در ستاد بحران شهرستان آبادان در حالی است که از ماه‌ها قبل از این بحران جلسات متعدد درباره بررسی نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های خدمات‌رسان تشکیل و مصوباتی هم به عنوان خروجی و دستورالعمل به هر دستگاه ارائه شده بود، لکن با وجود گذشت چند روز از بارندگی، چندین منطقه در آبادان وضعیت بحرانی دارند. این مسأله منجر به اختلال در تردد و تعطیلی مدارس شده است که‌ نشان‌دهنده بی‌تدبیری ‌و نبود ترتیب اثر بموقع به مصوبات است. ستاد مدیریت بحران استان خوزستان پس از بحران‌های اخیر پیش آمده نشان داد دچار ضعف مزمن شده که این امر نشان‌دهنده نظارت ضعیف ستاد بحران کشور بر وضعیت فرماندهی ستادهای بحران در اهواز، آبادان و خرمشهر است.

Page Generated in 0/0072 sec