printlogo


کد خبر: 214255تاریخ: 1398/10/2 00:00
مدارس تهران تا پایان هفته تعطیل شد
دست‌های آلودگی!
مدیران شهری و دولتی همدیگر را به کم‌کاری در مقابله با آلودگی هوا متهم می‌کنند

گروه اجتماعی: اعضای شورای شهر تهران، شهرداری پایتخت و مسؤولان دولتی با افزایش انتقادات از عملکرد ضعیف مدیران در قبال آلودگی هوا، خود را کنار کشیده‌اند و دیگران را متهم آلودگی هوا می‌دانند!
به گزارش «وطن‌امروز»، در پی تداوم آلودگی هوا و افزایش انتقادات از عملکرد مدیران شهری و دولتی، مسؤولان به جای اینکه پاسخگوی این وضعیت باشند، یک دعوای رسانه‌ای راه‌ انداخته‌اند و سایرین را مقصر به وجود آمدن این شرایط می‌دانند.
از طرفی تنها تدبیر برای مقابله با آلودگی هوا تعطیلی مدارس بوده و حتی شهردار تهران از تخلیه شهر حرف زده است. حتی عضو شورای شهر تهران هم دیروز گفته چرا دولت فقط مدارس را تعطیل می‌کند و باید شهر یک هفته تعطیل باشد تا آلودگی هوا از بین برود. حجت نظری در تذکری که در یکصد‌و‌هشتاد‌و‌چهارمین جلسه شورا مطرح کرد، اظهار داشت: آلودگی هوا معضلی است که باید برای آن راهکاری داشته باشیم. 17 دستگاه در این زمینه و مقابله با معضل آلودگی هوا نقش دارند ولی نشان داده‌ایم هیچ‌کدام از ما 17 دستگاه نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم و این موضوع غیرقابل انکار است. شهرداری با طرح ناموفق ترافیکی، در مقابله با آلودگی هوا ناکام بوده و دستگاه‌های دیگر نیز مشکلاتی مشابه را مطرح کرده‌اند و به نظر بهتر است زمانی که نمی‌توانیم به حرفی که می‌زنیم عمل کنیم، حداقل آن را بیان نکنیم. عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: زمان‌هایی باید تلاش کنیم در جهت مقابله با آلودگی هوا مسکن‌هایی را به جامعه تزریق کنیم. اینکه در دولت احمدی‌نژاد به بهانه آلودگی هوا شهر را چندین روز مداوم تعطیل می‌کردند اقدامی افراطی بود ولی در دولت روحانی در این زمینه تفریط می‌شود. روز گذشته مطرح شد همه مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها تعطیل است ولی بعدا هر یک از دانشگاه‌های ‌آزاد و وزارت علوم اعلام کردند که دانشگاه‌ها دایرند و این موضوع سبب شد تردد خودروها در طول روز افزایش یابد و شاخص آلودگی مدام بیشتر شود و به مرز ناسالم برای همه گروه‌ها برسد.
وی با بیان اینکه اگر یک هفته هم به دلیل آلودگی تعطیلی اعلام شود مشکلی رخ نمی‌دهد، گفت: اگر از قبل تعطیلی‌ها را اعلام کنند خانواده‌ها می‌توانند از شهر خارج شوند و شاید مقداری هوای پایتخت بهبود یابد.
 
* ادامه آلودگی هوا 
سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای از کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای همه گروه‌ها تا چهارشنبه 4 دی در شهرهای صنعتی خبر داد. به گزارش فارس، با تداوم پایداری جوی روز سه‌شنبه افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت پیش‌بینی می‌شود و این وضعیت تا چهارشنبه (۴ دی‌ماه) ادامه می‌یابد که در پی آن کیفیت هوا تا حد ناسالم برای همه گروه‌های سنی کاهش می‌یابد. در این شرایط خودداری از تردد غیرضروری در سطح شهر بویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی، اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش تردد شهری و مدیریت نوع سوخت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلانشهرها پیش‌بینی می‌شود.
 
* حق‌شناس: در آلودگی هوا همه مقصرند غیر از شهرداری و دولت!
رئیس بنیاد فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در اظهار نظری عجیب عنوان کرد شهرداری تهران و دولت نقشی در رابطه با آلودگی هوا ندارند! محمدجود حق‌شناس در نطق پیش از دستور یکصد‌و‌هشتاد‌وچهارمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: روی کاغذی که قانون نام دارد، حدود 14 وزارتخانه، سازمان و نهاد در قبال آلودگی هوا مسؤولند و مدیریت شهری به تنهایی قدرت و اختیار لازم را برای اعمال مدیریت کنترل آلودگی هوا ندارد. واقعیت این است که حتی دولت نیز چندان در آلودگی هوای امروز مقصر نیست، چون قدرت و اختیار لازم را ندارد اما این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که طی سال‌ها در پرداخت سهم پایتخت‌نشینی خود کوتاهی کرده است. وی اضافه کرد: دولت باید بپذیرد که نباید هزینه‌های پایتخت کشور، با تمرکز صدها وزارتخانه، سازمان، سفارت و کنسولگری و تاسیسات و میلیون‌ها تردد کارمندان بدون کوچک‌ترین مشارکت دولت از جیب شهروندان تهرانی پرداخت شود و دولت باید سهم خود را برای هزینه‌هایی که بر دوش میلیون‌ها شهروند تهرانی تحمیل می‌کند، بپردازد که تاکنون نپرداخته است. حق‌شناس افزود: تامین بخش اصلی بودجه لازم برای توسعه خطوط مترو و نوسازی اتوبوس‌های فرسوده برعهده دولت است که در شرایط فعلی اقتصادی حتی به قیمت به خطر افتادن سلامتی مردم در اولویت قرار نگرفته و پرداخت نشده است.
 
* نقش دولت و محیط‌زیست در کاهش آلودگی هوا بیشتر از شهرداری است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران به صراحت اعلام کرده نقش دولت از شهرداری در موضوع آلودگی هوا بیشتر است. محسن هاشمی دیروز گفت: نقش دولت و محیط‌زیست در کاهش آلودگی هوا بیشتر از شهرداری است. به گزارش فارس، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز صحن علنی شورا گفت: منابع آلودگی با منابع ذرات معلق با هم فرق دارند. خودروهای سواری ۳۷ درصد آلایندگی را ایجاد می‌کنند اما آن چیزی که امروز در جریان است، بحث ذرات معلق که سهم خودروهای شخصی از تولید ذرات معلق کمتر از ۴ درصد و سهم کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و سرویس ادارات هم بیش از ۱۷ درصد است. این در حالی است که سهم پالایشگاه‌ها و صنایع دور و بر تهران بیش از ۳۰ درصد است و باید برای این موضوع یک برنامه کاربردی داشته باشیم. وی ادامه داد: باید نوسازی موتوسیکلت‌ها و بهبود خروجی نیروگاه‌ها و صنایع و پالایشگاه‌ها را مورد توجه قرار دهیم. با این وجود وظیفه دولت و محیط‌زیست در این مسیر بیشتر از شهرداری تهران است و همه دستگاه‌ها باید سهم خودشان را در این حوزه بپذیرند.
 
* مدارس را بی‌جهت تعطیل می‌کنند
با وجود اینکه خیلی‌ها اعتقاد دارند با توجه به آلودگی شدید تهران باید ادارات هم تعطیل می‌شد اما مسؤولان شهرداری اعتقاد دارند اصلا نباید مدارس هم تعطیل می‌شد! سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اظهاراتی عجیب ‌و‌ غریب گفت: 8 روز مدارس به علت آلودگی هوا تعطیل شد، در حالی که موارد شاخص بالای 150 فقط 3 روز بوده است.  یوسف حجت در ارتباط با آلودگی هوا در پایتخت اظهار داشت: در تمام طول سال 98 تاکنون تنها تهران 4 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته‌ایم که یک روز آن مربوط به تابستان بوده و به علت افزایش غلظت ازن به وقوع پیوسته است. وی افزود: 8 روز مدارس تعطیل شده، در حالی که موارد شاخص بالای 150 فقط 3 روز بوده که یک روز آن جمعه و 2 روز دیگر دوشنبه و سه‌شنبه بود که البته سه‌شنبه هفته قبل صبح باد آمد و کیفیت هوا بهبود یافت. بر اساس مقررات قدیم در سال 74 زمانی که شاخص کیفیت بیش از 250 می‌شد، مدارس تعطیل می‌‌شد که در سال 77 اعلام کردند شاخص باید 200 به بالا باشد تا مدارس تعطیل شود ولی امسال این آمارها بسیار پایین بود اما مدارس را تعطیل کردند. حجت بیان داشت: برای بررسی وضعیت آلودگی هوای پایتخت باید آمارها را سنجید، نه اینکه احساسی حرف زد. اینکه بگویند شهر را باید تخلیه کنیم، موافق آن نیستم. بحث تخلیه شهر منطقی نیست ولی توزیع جمعیت به شهرهای دیگر می‌تواند مؤثر واقع شود. وی درباره ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون گفت: از سال 90 این اندازه‌گیری شروع شد که روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس از 218 به میانگین 50 تا 60 در سال جاری رسیده و روندی کاملا کاهشی داشته است.
***
[مدارس تهران تا پایان هفته تعطیل شد]
معاون عمرانی استانداری تهران از تعطیلی مدارس استان تهران در تمام مقاطع تحصیلی جز شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند تا پایان هفته جاری خبر داد. به گزارش تسنیم محمد تقی‌زاده با اشاره به شرایط پایدار جوی و تشدید آلودگی هوای تهران گفت: کمیته اضطرار آلودگی هوا برای روزهای آتی تصمیماتی گرفته است. وی تصریح کرد: بر همین اساس تمام مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس در تمام مقاطع تحصیلی در استان تهران جز  شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند از روز دوشنبه(امروز) تا پایان هفته تعطیل خواهند بود. به گفته وی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان تهران در روزهای آینده دایر خواهند بود. معاون عمرانی استانداری تهران همچنین بر توقف فعالیت معادن شن و ماسه تا اطلاع ثانوی تاکید کرد. همچنین طرح زوج و فرد از در منازل آغاز می‌شود و پلیس راهور نیز با خودروهای دودزا برخورد می‌کند. کامیون‌ها نیز حق تردد در شهر را ندارند.
 
* دانشگاه‌ها و مدارس استان البرز دوشنبه تعطیل است
معاون عمرانی استانداری البرز گفت: مراکز آموزشی و مدارس استان ‌جز طالقان و بخش آسارا در تمام مقاطع دوشنبه (امروز) تعطیل است. علی درویش‌پور اظهار کرد: به علت تداوم آلودگی هوا تمام کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها، مهدهای کودک، مراکز پیش‌دبستانی و همه مدارس البرز جز بخش آسارا و شهرستان طالقان روز دوشنبه دوم دی‌ماه تعطیل است. همچنین سخنگوی اداره کل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌غربی نیز گفت: مدارس شهرستان ارومیه روز دوشنبه به علت آلودگی هوا تعطیل است. مهدی محمدپور تصریح کرد: آلودگی هوا سبب شده که دوشنبه (امروز) تمام مدارس نواحی یک و ۲، انزل، نازلو، صومای برادوست، سیلوانا و آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان‌های خارجی دارای مجوز از آموزش‌وپرورش در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل شود.

Page Generated in 0/0064 sec