printlogo


کد خبر: 214275تاریخ: 1398/10/2 00:00
مجلس

کمیسیون تصویب تلفیق بودجه!
روز گذشته اعضای 45 نفره کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 و هیأت‌رئیسه آن انتخاب شدند. نگاهی به چهره‌های حاضر در کمیسیون و بویژه هیأت‌رئیسه آن نشان می‌دهد احتمال تصویب کلیات لایحه بودجه پیشنهادی دولت بالاست؛ لایحه‌ای که انتقادات گسترده بسیاری از کارشناسان را در پی داشت و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس برخلاف ادعای دولت، منکر هرگونه اصلاح ساختاری آن شد. 
روز گذشته اعضای کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی لایحه بودجه دولت مشخص شدند. پس از تحویل سند مالی کشور، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس کمیسیون‌های تخصصی مجلس، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه را با رأی‌گیری مشخص کردند. 
بر همین اساس کمیسیون‌های تخصصی به جز کمیسیون اصل 90، 3 نفر از اعضای کمیسیون خود را برای بررسی تخصصی بودجه به کمیسیون تلفیق معرفی کردند. از آنجایی که ستون اصلی کمیسیون تلفیق بودجه با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات بسته می‌شود، این کمیسیون 9 عضو در کمیسیون تلفیق بودجه دارد. در نهایت 45 نفر از نمایندگان مجلس، کمیسیون تلفیق را تشکیل دادند. پس از شکل‌گیری اعضای کمیسیون تلفیق، انتخابات اعضای هیأت‌رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 کل کشور ظهر دیروز در صحن این کمیسیون به ریاست مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 در نهایت ترکیب هیأت‌رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 مجلس مشخص شد که طبق آن «غلامرضا تاجگردون» نماینده مردم گچساران و باشت رئیس کمیسیون، «علی‌اصغر یوسف‌نژاد» نایب رئیس اول، «غلامرضا کاتب» نایب رئیس دوم، «هادی قوامی» سخنگوی کمیسیون، «سید‌علی ادیانی» و «بهروز بنیادی» به ترتیب دبیر اول و دبیر دوم کمیسیون تلفیق شدند. 
بررسی مواضع اعضای کمیسیون تلفیق بویژه هیأت‌رئیسه آن نشان می‌دهد دولت برای تصویب کلیات لایحه کار سختی نخواهد داشت. این در حالی است که پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس و آشکار شدن جزئیات ارقام بودجه، انتقادات بسیاری به آن شد تا حدی که برخی کارشناسان خواستار رد کلیات آن شدند. از جمله این کارشناسان، علی سعدوندی است که چندی پیش اعلام کرد: بهتر است کلیات لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق رد شود تا دولت، اصلاحات جدی در آن انجام دهد. همچنین مرکز پژوهش‌ها هم در گزارشی اعلام کرد برخلاف ادعای دولت مبنی بر اصلاح ساختاری در بودجه سال آینده، تقریبا هیچ اثری از اصلاح ساختاری در آن نمی‌توان یافت.
***
ارجاع طرح تشکیل وزارت بازرگانی به کمیسیون  اجتماعی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز، ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی کردند. 
برای جلب نظر شورای نگهبان یکی از تبصره‌های این طرح به رأی گذاشته شد اما چون رأی لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیاورد، پیشنهاد‌ات مختلفی در این باره مطرح شد و در نهایت بعد از 5 بار رأی‌گیری و مخالفت نمایندگان با پیشنهاد‌ات مختلف، این طرح به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد. کمیسیون اجتماعی مجلس باید به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت بازرگانی اقدامات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهد؛ هر چند کلیات این طرح در نشست‌های پیشین مجلس به تصویب رسیده بود. 
برخی نمایندگان مجلس به دلیل مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی، خواستار مسکوت ماندن این موضوع یا تعیین تکلیف آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام شده بودند.

Page Generated in 0/0064 sec