printlogo


کد خبر: 214298تاریخ: 1398/10/3 00:00
دور دنیا

نخست‌وزیر هند تسلیم شد
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در جریان سخنرانی خود در دهلی نو اعلام کرد مسلمانان هند نباید هیچ نگرانی‌ای درباره اصلاح قانون شهروندی و طرح ثبت‌نام شهروندی این کشور داشته باشند و احزاب سیاسی مخالف در حال انتشار اخبار کذب و شایعه در این‌باره هستند. نخست‌وزیر هند افزود: تعدادی از احزاب سیاسی در حال انتشار انواع شایعات هستند و احساسات مردم را علیه اصلاح قانون شهروندی برمی‌انگیزند و مسلمان‌ها به گمراهی کشیده می‌شوند. من همیشه اعلام کرده‌ام هیچ‌کس و هیچ چیز مانع طرح‌های توسعه‌ای نخواهد شد. وی تاکید کرد: مسلمانان هند به هیچ‌وجه نباید نگران باشند. اصلاح قانون شهروندی و طرح ثبت‌نام شهروندی شامل مسلمانان هند نمی‌شود و اخبار منتشر شده در این‌باره دروغ است. در جریان اعتراضات اخیر علیه قانون اعطای شهروندی که از ایالت آسام واقع در شمال شرق هند آغاز شد و به شهرهای بزرگ این کشور گسترش یافت، تاکنون 17 معترض کشته و صد‌ها نفر دیگر زخمی و بازداشت شده‌اند.
***
پاسخ سوریه به حمله رژیم صهیونیستی
نیروهای هوایی سوریه موشک‌های شلیک شده از اراضی اشغالی به سوریه را رهگیری کردند که یکی از این موشک‌ها در منطقه «عقربا» واقع در حومه دمشق ساقط شد. نوع موشک‌های استفاده شده در این حمله مشخص نشده است. همچنین برخی منابع در میان مخالفان سوریه مدعی شدند صدای دست‌کم ۳ انفجار را در مناطق مختلف دمشق و ریف دمشق شنیده‌اند. یک منبع سوری نیز گفت احتمالا ۴ موشک کروز از طریق حریم هوایی لبنان به سوریه شلیک شده است.
***
اردوغان:
 توان رسیدگی به آوارگان را نداریم
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه آنکارا نمی‌تواند به موج جدید آوارگان از سوریه رسیدگی کند، هشدار داد اگر خشونت در شمال غربی سوریه متوقف نشود، کشورهای اروپایی هم تاثیر چنین حضوری را حس خواهند کرد. ترکیه اکنون میزبان حدود 7/3 میلیون آواره سوری است که بزرگ‌ترین جمعیت مهاجران در جهان به شمار می‌رود و نگرانی‌هایی درباره آغاز موج دیگری از منطقه ادلب که تا 3 میلیون سوری را در این منطقه تحت اشغال شورشیان در خود جای داده است، وجود دارد. 
***
قتل یک تروریست آمریکایی در افغانستان
ارتش آمریکا اعلام کرد یک نظامی این کشور صبح دیروز در افغانستان کشته شده است. ارتش آمریکا بدون اشاره به جزئیات کشته شدن این نظامی تاکید کرد هویت این سرباز 24 ساعت آینده اعلام خواهد شد. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار عکسی از این سرباز کشته شده در صفحه توئیتر خود مدعی شد وی در قندوز کشته شده است.  طالبان هویت این سرباز را «میکائیل جیمز» معرفی و اعلام کرده وی در حمله مشترک با ارتش افغانستان در شهرستان چهاردره ولایت قندوز کشته شده است.
***
حمله شدید مارین لوپن به مکرون
رهبر حزب راست ‌افراطی فرانسه، امانوئل مکرون را به کثیف کردن تاریخ این کشور و به خطر انداختن جان سربازان فرانسوی در آفریقا متهم کرد. مارین لوپن، رهبر حزب راست ‌افراطی فرانسه این جمله را در جواب گفته امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور در جریان سفر به ساحل عاج درباره اینکه «استعمارگری اشتباه بزرگ فرانسه بود» مطرح کرده است. لوپن در توئیتر خود نوشت: «این واقعا بی‌مسؤولیتی است که با در نظر گرفتن تنها جنبه‌های منفی یک روند پیچیده (استعمارگری)، مکرون تاریخ فرانسه را کثیف می‌کند و جان سربازان ما را در آفریقا به خطر می‌اندازد».
***
وخامت حال شاه عمان
روزنامه گاردین نوشت: وضعیت سلامت سلطان قابوس، پادشاه عمان وخیم و دیوان پادشاهی به دنبال انتخاب جایگزین وی است. با وخیم شدن اوضاع سلامتی سلطان قابوس بحث‌های مفصلی در دیوان سلطنتی عمان درباره جانشین احتمالی سلطان قابوس‌بن‌سعید که نزدیک به ۵۰ سال بر ملت عمان حکمرانی کرده، آغاز شده است. بر اساس این گزارش، روند انتخاب جانشین شامل باز کردن نامه‌های مهر و موم شده در دیوان پادشاهی در مسقط است که می‌تواند جانشین سلطان قابوس را مشخص کند. سلطان قابوس یکی از اصلی‌ترین سیاستمداران حوزه خاورمیانه برای 4 دهه گذشته، یک هفته پیش از بلژیک بازگشت. انتظار می‌رفت وی تا پایان ژانویه سال آینده در بلژیک برای درمان بماند. پادشاه عمان از سال ۲۰۱۴ تاکنون حداقل 2 بار به دلایل پزشکی از کشور خارج شده است. به گزارش روزنامه گاردین، قابوس فرزندی ندارد و به طور رسمی جانشینی برای خود تعیین نکرده است اما وی مخفیانه جانشین خود را در یک پاکت‌ نامه بسته شده خطاب به شورای خانواده سلطنتی ارسال کرده است.

Page Generated in 0/0050 sec