printlogo


کد خبر: 214311تاریخ: 1398/10/3 00:00
رویکرد عجیب رسانه‌های دولت و شهرداری درباره آلودگی هوای تهران
حیای گربه کجا رفت؟

گروه اجتماعی: رسانه‌های دولت و شهرداری تهران در مواجهه با معضل آلودگی هوا طلبکار شده و سیاست فرار به جلو را در پیش گرفته‌اند.
به گزارش «وطن ‌امروز»، تشدید آلودگی هوا و افزایش انتقادات از عملکرد مسؤولان شهری و دولتی، رسانه‌های شهرداری تهران و دولت را وادار کرد علیه مسؤولان نامرئی موضع بگیرند و حتی مردم را مقصر این آلودگی معرفی کنند.
روزنامه همشهری، ارگان رسانه‌ای شهرداری تهران، روز اول دی با تیتر «زنگ دود گرفته مدارس» چاپ شد و روتیتر «گزارش همشهری از اثرات منفی تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا» را انتخاب کرد. این روزنامه، «آلودگی در شهرهای بزرگ و صنعتی ادامه دارد اما مسؤولان همچنان در تصمیم‌گیری تعلل می‌کنند» و «7 راهکار میان‌مدت برای بهبود هوای تهران در روزهای آلاینده» را به عنوان زیر تیتر انتخاب کرده بودند. احتمالا خوانندگان همشهری در روز یکشنبه با خواندن عناوین بالا این سوال برای‌شان پیش آمده که کدام مسؤولان باید برای آلودگی هوا تصمیم بگیرند؟ مگر در تهران شهرداری تهران در راس مدیریت شهری قرار ندارد؟ در گزارش همشهری آمده تعطیلی مدارس حتی موجب شده بچه‌ها بیش از روزهای دیگر در خیابان‌ها حضور یابند و بازی کنند و انتقادات بسیاری از کمیته اضطرار آلودگی هوا شده بود. همچنین در برخی گزارش‌های روز یکشنبه روزنامه همشهری از قول یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری آمده است: به‌طور کلی برنامه‌ای را برای حل این مسأله در هیچ‌یک از سطوح نه در سطوح حاکمیتی و نه در سطح مدیریت شهری نداریم!
همچنین از قول کارشناس دیگری آمده: باید شهر در چنین شرایطی تخلیه شود اما امکان‌پذیر نیست و مسؤولان باید غیر از مدارس، ادارات و سایر مراکز آموزشی را هم تعطیل کنند.
غیر از روزنامه همشهری، روزنامه ایران نیز با تیتر «بی‌هوا» و زیر‌تیترهای «چرا نه مردم، نه نهادهای مسؤول به فکر آلودگی هوا نیستند؟» و «آیا تعطیلی مدارس تنها راه‌حل است» از آلودگی هوا انتقاد کرده است!
روزنامه ایران در گزارشی که در 5 صفحه متعدد منتشر کرده، مردم را نیز مقصر جلوه داده و از طرفی توسعه شهری بی‌توجه به نیازهای شهری را موجب افزایش آلودگی هوا دانسته است. در گزارش‌های روزنامه ایران زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل شهری مورد اشاره قرار گرفته است. در حالی روزنامه ایران توسعه زیرساخت‌ها را عامل کاهش آلودگی هوا می‌داند که بارها و بارها شورای شهر از عدم توجه دولت به متروی تهران و بی‌توجهی به افزایش واگن‌های قطار شهری انتقاد کرده است. صفحه اقتصادی روزنامه ایران نیز تیتر «زیر لحاف آلودگی» را برگزیده و به اظهارات پیروز حناچی، شهردار تهران که آلودگی هوا را به لحاف دود در سطح شهر تشبیه کرده، پرداخته است.
روزنامه‌های شهرداری تهران و دولت از آلودگی هوا انتقاد کرده‌اند اما توضیح نداده‌اند نهادهای شهری و دولتی چه کاری برای کاهش آلودگی کرده‌اند و چه کاری قرار است بکنند. باید به ارگان‌های رسانه‌ای شهرداری و دولت گفت «در دیزی بازه، حیای گربه کجا رفته؟» اگر نهادهای دولتی و شهری مسؤول کاهش آلودگی هوا نیستند، پس چه کسی مسؤول است؟ چه کسی در به وجود آمدن چنین شرایطی مقصر است؟ روزنامه ایران که مردم را هم مقصر می‌داند. این روزنامه نوشته: مردم هم مانند مسؤولان مقصرند!

Page Generated in 0/0051 sec