printlogo


کد خبر: 214339تاریخ: 1398/10/4 00:00
گزارش «وطن امروز» از نشست خبری دهمین«جشنواره مردمی فیلم عمار»
صدای اعتراض سینمایی

عباس اسماعیل گل: نشست خبری دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار، وحید جلیلی مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره  و امین سردارآبادی دبیر اجرایی در حسینیه هنر برگزار شد.
امین سردارآبادی، دبیر اجرایی جشنواره فیلم مردمی عمار در ابتدای نشست به تشریح آماری جشنواره پرداخت و افزود: سال گذشته در بخش اکران مردمی جشنواره فیلم عمار آثار پرمخاطبی چون «آبادان کهن» به کارگردانی مجید رستگار را اکران کردیم که 20 هزار نفر مخاطب به همراه داشته است. در بخش پویانمایی نیز «شهر هزار کبوتر» و در بخش داستانی فیلم کوتاه «سوزن» از پرمخاطب‌ترین آثار اکران مردمی جشنواره در سراسر کشور محسوب می‌شدند، همچنین در دوره گذشته جشنواره فیلم عمار شاهد 138 فراخوان مردمی بودیم که  طرح آزمایشی سینما مردم نیز در همین دوره آغاز به کار کرد که خدا را شکر نتایج مثبتی را در پی داشت.
وی در ادامه درباره تعداد آثار ارسالی به جشنواره امسال گفت: امسال شاهد رشد ۲۵ درصدی تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره فیلم عمار بوده‌ایم که این رشد، کار ما را برای انتخاب آثار نهایی بسیار سخت کرده است، در دوره امسال جشنواره فیلم عمار 2683 اثر برای جشنواره دریافت کردیم که از جمله آن 600 مستند و ‌401 فیلمنامه است و بخشی نیز به داستان اختصاص دارد که نسبت به سال قبل 25 درصد افزایش یافته است. سردارآبادی درباره بخش کتاب جشنواره فیلم عمار هم گفت: افتتاحیه امسال یازدهم دی‌ماه ساعت 18 در سالن سرچشمه برگزار می‌شود، دوازدهم دی‌ماه در سینما فلسطین به طور رسمی اکران‌ها آغاز می‌شود و بیستم هم اختتامیه جشنواره خواهد بود. بخش‌های آموزشی، گروه تجربه و هنر و اندیشه و... برنامه‌های ویژه ما خواهند بود.
 
* سهم قاتل و قاچاقچی در سینما بیشتر از دانشمندان
همچنین وحید جلیلی، مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار در این نشست خبری گفت: طی 10  سال گذشته ما در جشنواره مردمی فیلم عمار به یک نقطه قابل اتکا دست پیدا کردیم و شاید در روزهای اول کمتر کسی تصور می‌کرد که این جریان تثبیت و نقطه امیدی برای فیلمسازان انقلاب اسلامی شود.
وی در ادامه به عناوین جشنواره امسال فیلم عمار اشاره کرد و گفت: جشنواره امسال شامل بخش «همت مومنانه»، که به حوزه جنگ اقتصادی و ملت قهرمان می‌پردازد «بخش پایش و پالایش اجتماعی یا نقد درون‌گفتمانی» که شاید برخی صراحت آنها را دوست نداشته باشند اما باید در جریان فیلمسازی انقلابی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم، بخش «حافظه ملی» که درباره تاریخ سیاسی، اجتماعی و دفاع‌مقدس و نگاه ایرانی‌ها آثاری متعددی داریم و بخش ویژه «رویای ایرانی» است. هدف از ایجاد بخش رویای ایرانی، انعکاس پیشرفت‌های کشورمان است، زیرا متاسفانه هرچقدر کشور پیشرفت می‌کند، انعکاسش در آینه سینما برعکس می‌شود. قاتل‌ها، قاچاقچی‌ها، کارتن‌خواب‌ها و‌ مفسدان سهم خود را دارند اما دانشمندان ایرانی سهمی از سینما در 20 سال گذشته نداشته‌اند. وحید جلیلی درباره ارائه مفاهیم قرآنی در آثار جشنواره خاطرنشان کرد: هر فیلمی که عمل صالح یا صبر را ترویج کند در واقع روایتگر یک اثر قرآنی است، زیرا کل جشنواره عمار قرآنی است، البته اینطور نیست که اسامی قرآنی باشد، بلکه عناوینی که در بالا ذکر شد به مفاهیم قرآنی بازمی‌گردد. مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار درباره کیفیت آثار گفت: اگر سینما را هنر، صنعت و رسانه تعریف کنیم بخش مهم سینمای ما نواقص زیادی دارد. در دوره‌ای در دهه 60 سینما را هنر می‌نامیدند که مرحوم شهید آوینی و دوستانش تلاش کردند سینمای ایران را تکمیل کنند تا وجه صنعتی، قربانی وجه هنری نشود اما امروز به نظر می‌رسد که این جریان متفاوت شده است درحالی که معتقدیم باید وجه رسانه‌ای سینما پیشرو باشد. به عنوان مثال، فیلم «جوکر» که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، بعد رسانه‌ای و با واقعیت‌های جامعه نسبت دارد. به نظر من، کیفیت سینمای ایران زمانی بالا می‌رود که وجه رسانه‌ای آن جدی گرفته شود، در سال‌های اخیر این اتفاق در حال رخ دادن است. خیلی‌ها به ما خرده می‌گیرند که فرم را جدی نگرفته‌ایم درحالی که ما به وجه رسانه‌ای سینما توجه داریم. جلیلی درباره بودجه جشنواره عمار گفت: جایزه عمار حتی دیگر یک ربع سکه هم نیست، سال گذشته کارت بانکی هفتصد هزار تومانی به برگزیدگان دادیم که همان هم با پول رهن خانه آقای بامروت جور شد، یا یکی از جوایز مهم جشنواره دستکش ننه عصمت است. بنابراین ما براساس مسائل مالی جلو نرفته‌ایم، هرچند در سال‌هایی کمک‌هایی از مجلس یا وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات به ما رسید که همان‌ها هم قطع شد. وی افزود: برای ما امکاناتی که مردم برای سینما داوطلبانه آورده‌اند،‌ مهم است. مردم امکاناتی در اختیار اکران می‌گذارند آن هم برای فیلم‌هایی که مهجورند. این روزها جشنواره عمار تلاش می‌کند از مخاطب‌یابی به پیوستن به اقتصاد نیز نزدیک شود. همین تجربه «منطقه پرواز ممنوع» که الان 5 میلیارد فروش کرده چنین چیزی را نشان می‌دهد.
وی در ادامه گفت: با اکران‌های مردمی در وهله نخست به دنبال آشتی و نزدیکی مخاطبان عام با آثار سینمایی هستیم. این آشتی به فرهنگ سینما رفتن مردم کمک می‌کند، زیرا با به میدان آمدن مخاطبان جدید در سینمای ایران، این سینما تکیه‌گاه خوبی برای مخاطبان و سینما خواهد شد. طبق آمار رسمی تنها 5 درصد مردم ایران مخاطب ثابت سینما هستند که این رقم خیلی ناچیز است. ما تلاش می‌کنیم آنهایی که با سینما قهر هستند یا آنهایی که ترجیح می‌دهند پول برای سینما ندهند را هم به سمت سینمای شایسته بکشانیم. 
وی درباره نکوداشت‌های جشنواره امسال گفت:‌ امسال 2 نکوداشت اصلی از محمدرضا سرشار، نویسنده و یک تجلیل ویژه از عوامل و دست‌اندرکاران سریال «گاندو» خواهیم داشت.
 
* عمار دکور نیست؛ به روح انقلاب بازمی‌گردد
در ادامه، نادر طالب‌زاده، دبیر جشنواره نیز عنوان کرد: تفاوت عمار با بقیه جشنواره‌ها مشخص است. من به‌شخصه در برنامه‌هایم از فیلم‌های عمار استفاده می‌کنم. به طور مثال یکی از این فیلم‌ها به نام «داد» درباره کارگران معدن سنگ بود که حق‌شان را می‌خواستند.
وی در ادامه افزود: آیا ما حق داریم اعتراض کنیم؟ تظاهرات در کشور ما با برخوردهای قهری روبه‌رو می‌شود اما همه جای دنیا عادی است. شهید بهشتی در یکی از فیلم‌ها درباره همین موضوع صحبت می‌کند، بنابراین چنین مسائلی در فیلم‌های عمار مطرح می‌شود. امروز ما با بحران بنزین روبه‌رو هستیم. خب! فیلمسازان ما کجا هستند؟ این بحران باید بررسی شود. بنابر این ما در داخل کشور به سیستم پالایش مستندسازی بی‌ترمز و جهادی نیاز داریم.
وی با ابراز امیدواری از اینکه فیلم‌های عمار در تلویزیون هم پخش شوند، گفت: عمار دکور نیست؛ به روح انقلاب بازمی‌گردد ما نیاز داریم این تحول و نفس تازه را در صداوسیما هم ببینیم.

Page Generated in 0/0051 sec