printlogo


کد خبر: 214349تاریخ: 1398/10/4 00:00
دور دنیا

کابینه جدید کویت سوگند یاد کرد
اعضای کابینه کویت در برابر پارلمان این کشور مراسم تحلیف به جای آوردند. صباح خالد الحمدالصباح، نخست‌وزیر کویت پس از مراسم تحلیف در پارلمان این کشور گفت، دولت حداکثر تا 3 هفته دیگر برنامه کاری خود را ارائه می‌کند. برنامه کاری دولت شامل اقداماتی برای نابودی کانون‌های فساد، پیگرد افراد مظنون به فساد، توسعه سازمان‌های دولتی و حرکت به سمت دولت دیجیتال خواهد بود. وی تأکید کرد، دولت خواستار همکاری با پارلمان است.
***
تداوم همکاری نظامی ترکیه با لیبی
معاون رئیس‌جمهوری ترکیه ادعا کرد: به تلاش برای برقراری صلح در سوریه و اجرای توافق همکاری نظامی و دریایی با لیبی ادامه خواهیم داد. فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهوری ترکیه طی سخنانی در بیست‌وچهارمین مراسم اهدای جوایز مسابقات بین‌المللی تصاویر خبری «Zoom» در آنکارا گفت: ترکیه نه از موضع مبتنی بر ایجاد صلح در سوریه و نه از توافق با لیبی عقب‌نشینی نخواهد کرد. وی درباره مبارزه نیروهای نظامی و امنیتی با پدیده تروریسم در داخل و خارج از ترکیه نیز اظهار کرد: مخالفان ما می‌خواهند با اعمال تحریم مانع عملیات ضدتروریستی ترکیه شوند. ما با هویت افرادی که از آن سوی مرزها به کشورمان حمله و زندگی و امنیت شهروندان را تهدید می‌کنند کاری نداریم.
***
نتایج یک نظرسنجی درباره ترامپ
نظرسنجی پایگاه هیل- هریس‌ایکس نشان می‌دهد ۴۹ درصد آمریکایی‌های شرکت‌کننده در این افکارسنجی عملکرد دونالد ترامپ در مقام ریاست‌جمهوری را تایید کردند که نسبت به رقم ۴۶ درصدی نظرسنجی پیشین در هشتم ‌و نهم دسامبر رشد داشته است. ۵۱ درصد هم ناراضی هستند که نسبت به رقم ۵۴ درصدی اوایل همین ماه کاهش نشان می‌دهد اما همچنان بالاتر از ۵۰ درصد مانده است. به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان همچنان روی افزایش تدریجی محبوبیت ترامپ مانور می‌دهند. تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد تقریبا ۹ نفر از هر ۱۰ شرکت‌کننده جمهوری‌خواه که ۸۷ درصد می‌شوند، از ترامپ حمایت می‌کنند؛ ۲۲ درصد از دموکرات‌ها و ۴۲ درصد از رای‌دهندگان مستقل هم همین نظر را داشتند. این نظرسنجی پیش از رای مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح ترامپ انجام شده است.
***
تعلیق فعالیت  12 سازمان بشردوستانه در یمن
مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت ۱۲ سازمان بین‌المللی به دنبال حملات در الضالع یمن مجبور شدند برنامه‌های خود را به حالت تعلیق درآورند. این مسأله زندگی ۲۱۷ هزار شهروند ساکن استان الضالع واقع در مرکز یمن را تحت تأثیر قرار خواهد داد. وی با بیان اینکه بر اثر حملات موشکی مقرهای 3 سازمان بین‌المللی بشردوستانه در الضالع هدف گرفته شده است، خواستار انجام تحقیقات کامل درباره این حملات شد. لوکوک افزود: بسیاری از سازمان‌ها برای اطمینان از ادامه فعالیت‌های اصلی با کارمندان محلی همکاری می‌کنند. 
***
آموزش آمریکایی‌ها به ارتش پاکستان
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: دولت آمریکا ازسرگیری برنامه آموزش نظامی برای پاکستان را تایید کرده که این مساله باید به تایید کنگره برسد. وی افزود: تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای توقف این آموزش، شامل استثناهایی درباره برنامه‌هایی می‌شود که از منافع امنیت ملی آمریکا حمایت می‌کند و انجام این آموزش‌ها را مجاز می‌داند و ازسرگیری برنامه آموزش نظامی پاکستان از جمله این استثناهاست.
***
تحقیق سازمان ملل درباره آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی
کمیته مبارزه با تبعیض نژادی سازمان ملل قصد دارد شکایت‌های فلسطینی‌ها را مبنی بر اینکه سیاست‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری به آپارتاید کشیده شده است، بررسی کند.  شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از منابعی در وزارت خارجه این رژیم گزارش داد که کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل هفته گذشته تصمیم گرفت به شکایت فلسطینی‌ها که سال گذشته ارائه شده بود، رسیدگی کند.
***
تأکید پوتین بر نظارت بر موشک‌های آمریکا
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با ابراز نگرانی از اقدامات آمریکا که به تضعیف نظام‌های کنترل تسلیحاتی در جهان منجر شده، گفت  مسکو باید استقرار موشک‌های آمریکا در جهان را رصد کند. به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، پوتین که در مقر وزارت دفاع روسیه در مسکو سخنرانی می‌کرد، گفت روسیه از تضعیف نظام کنترل تسلیحاتی همزمان با تقویت توان موشکی ایالات متحده نگران است. وی با اشاره به خروج آمریکا از پیمان منع استقرار موشک‌های میان‌برد (INF)، گفت: «امسال ایالات متحده عملا پیمان موشک‌های میان‌برد را از بین برد، به همین دلیل است که باید استقرار احتمالی چنین موشک‌هایی در سراسر جهان را زیر نظر داشته باشیم».

Page Generated in 0/0058 sec