printlogo


کد خبر: 214364تاریخ: 1398/10/4 00:00
سید پرویز فتاح در گفت‌وگو با «وطن امروز»: بنیاد مستضعفان پرچم جهادگران را برای محرومیت‌زدایی در همه نقاط ایران برمی‌افرازد
بنیاد گروه‌های جهادی

اسدالله خسروی*:  مدتی است خدمات بی‌منت گروه‌های جهادی در نقاط محروم جامعه مورد استقبال مردم قرار گرفته و با توجه به نیاز کشور، حمایت از جهادگران و توسعه گروه‌های جهادی ضروری‌تر از گذشته است؛ به همین علت رئیس بنیاد مستضعفان وعده داد پرچم جهادگران را در همه نقاط کشور برافراشته خواهد کرد.
سید پرویز فتاح دیروز در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار «وطن امروز» که پرسید چه برنامه‌ای برای حمایت از گروه‌های جهادی دارید، گفت: با هدف محرومیت‌زدایی کشور و حمایت از جهادگران جوان، قرار است این ستاد با همراهی استانداران و مسؤولان محلی مناطق کم‌برخوردار، تمام هزینه‌های اجرای طرح‌ها محرومیت‌زدایی را به عهده گیرد. اصلی‌ترین ماموریت ما رسیدگی به محرومان و مستضعفین است، بنابراین با تمرکز بر محرومیت‌زدایی، درآمدهای اقتصادی بنیاد روانه مناطق کم‌برخوردار و ضعیف جامعه می‌شود تا با حمایت از گروه‌های جهادی بنیاد علوی، خدمات‌رسان و یاری‌گر محرومان سراسر کشور شویم. وی افزود: بنیاد 2 بال اقتصادی و حمایتی و محرومیت‌زدایی دارد که در واقع بنیاد علوی بال دوم در حوزه محرومیت‌زدایی محسوب می‌شود. در همین زمینه بنا داریم الگوی قلعه‌گنج را در مناطق محروم و با همراهی استانداران و مسؤولان محلی اجرایی کنیم. ما در بنیاد علوی از ظرفیت گروه‌های جهادی استفاده و پرچم گروه‌های جهادی را برافراشته خواهیم کرد. وی افزود: هفته آینده نخستین همایش با گروه‌های جهادی برگزار می‌شود. فتاح به اقدامات انجام‌شده از سوی بنیاد مستضعفان در حوزه اجتماعی اشاره کرد و گفت: احداث بیش از 100 مدرسه در مناطق مختلف و  احداث چندین بیمارستان در مناطق مختلف از جمله آبادان، اهواز و دزفول از برنامه‌هایی است که توسط بنیاد در حال انجام است. علاوه بر این بیمارستان‌های اشاره شده را بزودی تکمیل کرده و در اختیار وزارت بهداشت و دولت قرار خواهیم داد. همچنین با تلاش بنیاد مستضعفان صدها خانه بهداشت ساخته شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. رئیس بنیاد مستضعفان همچنین به ساخت مسکن خانواده‌های دارای 2 معلول اشاره کرد و گفت: در همین زمینه نیز ما همکاری‌های خوبی با سازمان بهزیستی داریم و بر همین اساس تا سال آینده بنیاد مستضعفان 14 هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های دارای 2 معلول و 2 معلول به بالا ساخته و در اختیار این عزیزان قرار خواهد داد. همچنین از ریاست سازمان بهزیستی خواستیم در صورت افزایش تعداد خانواده‌های دارای 2 معلول، اسامی آنها را برای ما ارسال کنند تا نسبت به ساخت مسکن آنها اقدام شود،  این اطمینان خاطر را می‌دهیم که این خانه‌ها با شرایط مناسب ساخته شود و با سرعت در اختیار این عزیزان قرار بگیرد. 
وی همچنین به اقدامات انجام شده از سوی بنیاد مستضعفان در مراسم اربعین امسال اشاره کرد و گفت: طبق آمار، 20 درصد از کل خدمات در اربعین حسینی توسط بنیاد مستضعفان انجام شده است. فتاح با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان توجه ویژه‌ای به موضوع محرومیت‌زدایی و ساخت مسکن در مناطق محروم برای اقشار کم‌برخوردار دارد، اظهار کرد: بنیاد در این پروژه به‌صورت جدی وارد شده است، بنده به عنوان رئیس بنیاد تاکید می‌کنم در حوزه ساخت مسکن در مناطق محروم ورود جدی خواهیم داشت و ان‌شاءالله با مشارکت دولت، برای اقشار متوسط و کم‌برخوردار مسکن با قیمت ارزان خواهیم ساخت.
 وی در پاسخ به این سوال «وطن امروز» که با توجه به اینکه شما قبل از آمدن به بنیاد مستضعفان رئیس کمیته امداد بوده‌اید و بخوبی از وضعیت مالی و مادی مستضعفان آگاه هستید، با این وجود چه برنامه‌ای برای رفع محرومیت در کشور دارید؟ گفت: اصلی‌ترین ماموریت ما رسیدگی جدی به محرومان در اقصی نقاط کشور است، در این راستا تمام درآمدهای اقتصادی بنیاد مستضعفان صرف محرومیت‌زدایی در کشور از طریق بنیاد علوی خواهد شد. از طرفی حضور گسترده نیروهای جهادی جوان و شور‌ و ‌اشتیاق آنها در خدمات‌رسانی بی‌منت در مناطق محروم، به ما انگیزه می‌دهد تا امکانات لازم را برای آنها تامین کنیم. وی در ادامه گفت: حمایت بنیاد علوی از گروه‌های جهادی در مناطق محروم، موجب شده است تا 12 منطقه محروم کشور برای سال آینده تحت پوشش بنیاد مستضعفان قرار گیرد و با اقداماتی مجزا از حمایت‌های کمیته امداد، نیاز محرومان و مستضعفان را در ایجاد اشتغال، ساخت مسکن، توسعه آموزش و بخش کشاورزی بخوبی برآورده کنیم. 
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به بازخوردهای اجرای الگوی قلعه‌گنج گفت: خوشبختانه استانداران و فرمانداران این منطقه نیز کار انجام شده از سوی بنیاد را مورد تایید قرار داده‌اند و در آینده‌ای نزدیک الگوی قلعه‌گنج در مناطق مختلفی در سیستان‌و‌بلوچستان، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، هرمزگان و... اجرا خواهد شد. رئیس بنیاد مستضعفان همچنین به تعامل بنیاد مستضعفان با شهرداری‌های سراسر کشور برای واگذاری باغ‌های در تملک بنیاد اشاره کرد و گفت: البته وضعیت باغ‌هایی که هم‌اینک در تملک بنیاد قرار دارند قابل قبول است اما ما این آمادگی را داریم تا باغ‌های در تملک بنیاد را در اختیار شهرداری‌های سراسر کشور قرار دهیم، بر همین اساس بنا داریم باغ‌هایی را که در تملک است در اختیار شهرداری قرار دهیم که امیدواریم شهرداری‌ها نیز بدون ساخت‌و‌ساز و البته با رعایت قوانین و مقررات، این باغ‌ها را در اختیار مردم قرار دهند تا هموطنان از آنها استفاده کنند.  فتاح همچنین با رد اخباری مبنی بر حقوق‌‌های نجومی در بنیاد گفت: ما به هیچ عنوان حقوق‌بگیر نجومی در بنیاد نداریم و تمام حقوق‌های دریافتی بنیاد در چارچوب دولت است و بنده نیز به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان هیچ حقوقی را از این مجموعه دریافت نمی‌کنم، چرا که مامور بوده و حقوق محل خدمت خود را دریافت می‌کنم. وی ادامه داد: در حال حاضر حقوق بنده 8 میلیون و 482 هزار تومان است که با احتساب کسورات و مبلغ وام، خالص دریافتی بنده 6 میلیون و 820 هزار تومان است. رئیس بنیاد مستضعفان همچنین با رد اخباری مبنی بر کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گفت: بنده هیچ قصدی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم. رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به دیدارش با رئیس قوه‌قضائیه گفت: رئیس قوه‌قضائیه دستور داد شعبه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به بنیاد مستضعفان که بخشی از‌ آنها شکایت این نهاد از افراد حقیقی و حقوقی است، ایجاد شود. رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه این نشست از پرداخت ۶۷۰ میلیارد تومان مالیات سال ۹۷ خبر داد و با اشاره به فروش ۲۶ هزار میلیارد تومانی گفت: برخی شرکت‌های بنیاد غیرفعال هستند. 
همچنین مالیات سال آینده بنیاد 1600 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه تمام پروژه‌های نیمه‌تمام بنیاد تا آخر سال آینده به اتمام می‌رسد،‌ اظهار کرد: در بهمن امسال قطعه اول آزادراه تهران - شمال  با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود و ساختمان پلاسکو نیمه دوم سال آینده به اتمام خواهد رسید و به کسبه تحویل خواهد شد.
خبرنگار*

Page Generated in 0/0049 sec