printlogo


کد خبر: 214366تاریخ: 1398/10/4 00:00
رئیس سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»: قبلا 7 هزار اتوبوس در تهران خدمت‌رسانی می‌کرد اما اکنون 6 هزار اتوبوس فعالیت می‌کند
دنده‌عقب توسعه حمل و نقل عمومی!
طرح ترافیک جدید هزینه مردم را افزایش داد اما آلودگی هوا را کاهش نداد

گروه اجتماعی: این روزها که آلودگی هوا نفس پایتخت‌نشینان را به شماره انداخته و سیاهی سراسر تهران را فرا گرفته است، مسؤولان دولتی و مدیران شهری درصدد نسخه‌پیچی برای رفع آلودگی هوا در یک برنامه میان‌مدت هستند، حال آنکه طی سال‌های اخیر بسیار صحبت از چنین برنامه‌هایی شده اما هیچ‌کدام جامه عمل نپوشیده‌اند. به گزارش «وطن امروز»، مدیران شهری به جای دغدغه رفع آلودگی هوا و پافشاری بر اخذ منابع مالی جهت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از دولت، مدام از بی‌پولی حرف می‌زنند؛ سخنانی تکراری و بی‌اثر، غافل از اینکه گوش مردم پر از این حرف‌هاست.
رئیس سابق شورای شهر تهران درباره ناکارآمدی مدیران شهری و مسؤولان دولتی در چاره‌اندیشی برای رفع آلودگی هوای پایتخت به «وطن امروز» گفت: شورای شهر و شهرداری در این دوره اقدام قابل توجهی برای رفع آلودگی هوا انجام نداده‌اند. مهدی چمران با بیان اینکه وظیفه شهرداری‌ها توسعه حمل‌ونقل عمومی برای کاهش میزان آلودگی هواست، گفت: عمده‌ترین عامل آلودگی هوای پایتخت ناشی از دود خودروهاست اما متاسفانه شهرداری و شورای شهر تاکنون نتوانسته‌اند در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی یا توسعه مترو کاری کنند. وی با بیان اینکه حل مشکل آلودگی هوا به تنهایی از عهده شهرداری خارج است و سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط نیز باید در رفع این معضل دخیل باشند، گفت: البته شهرداری تنها ارگانی است که می‌تواند با توسعه حمل‌ونقل عمومی از میزان ورود خودرو‌های شخصی به داخل شهر بکاهد اما این ارگان متاسفانه در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و توسعه خطوط مترو تاکنون ناتوان بوده است. به طور مثال در 2 سال و نیم گذشته 7 هزار دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعالیت داشت که این میزان اکنون به جای افزایش به 6 هزار دستگاه نزول کرده است. وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر به جای فشار بر شهرداری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی فقط نطق‌های پیش از دستور دارند و هیچ اقدامی از سوی شهرداری نمی‌بینیم، گفت: اکنون که دولت با شهرداری همسو و همفکر است، چرا شهرداری برای دریافت منابع اختصاص یافته به نوسازی حمل‌ونقل عمومی پافشاری نمی‌کند؟ این حق مردم است و  شهرداری باید به فکر آسایش و رفاه مردم باشد و  تعارف را کنار بگذارد. وی افزود: در دوره گذشته شورای شهر تهران قرار بود تا هزار واگن به ناوگان خطوط قطار شهری اضافه شود اما در این دوره توجهی به خرید این واگن‌ها نمی‌شود.
 
* طرح ترافیک بی‌اثر
طرح جدید ترافیک شهرداری تهران که با تکیه بر جیب شهروندان و تبلیغات فراوان اجرا شد هم نتوانست آلودگی شهر تهران را کم کند و حالا اعضای شورای شهر هم منتقد این طرح شده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، با ادامه آلودگی هوا خیلی‌ها به طرح‌های کاهش آلودگی شهرداری تهران نگاه دوباره انداختند و مشخص شد طرح کاهش آلودگی هوا که جایگزین طرح زوج و فرد شد تنها با هدف افزایش درآمد شهرداری بوده و سودی برای شهروندان تهرانی نداشته است.  عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در این باره گفت: در شرایط فعلی اجرای طرح کنونی ترافیک به اندازه کافی بازدارنده نیست و به همین دلیل باید آن را اصلاح و بازنگری کرد.
سیدآرش حسینی‌میلانی درباره تأثیر 7 درصدی اجرای طرح ترافیک در کاهش آلودگی هوا گفت: هدف اصلی در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در گام اول، مدیریت تردد خودروهای سواری در منطقه اجرای طرح بوده است. برای بررسی تأثیر اجرای این طرح بر کاهش آلودگی هوا بهتر است بر اساس داده‌‌های اندازه‌گیری شده و با مدلسازی منطقه‌ای تغییرات غلظت آلاینده‌ها مورد بررسی قرار گیرد. وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده درباره اثرسنجی اجرای طرح ترافیک که در تابستان انجام شده، کاهش سطح ترافیک در معابری را که این طرح اجرا شده نشان می‌دهد، اظهار داشت: کم شدن ترافیک و الزام خودروها به دریافت معاینه فنی در کاهش تولید آلاینده‌‌های مرتبط با خودروها و همچنین کاهش غلظت ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در محدوده طرح کاهش موثر بوده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی پایتخت فقط ناشی از تولید آلاینده توسط خودروها نیست، تصریح کرد: عوامل مختلفی در ایجاد آلودگی هوای تهران موثر است که مطالعات انجام شده در سیاهه جدید انتشار، سهم هر یک از آنها را مشخص کرده است. بنابراین اینکه همه بار سنگین مقابله با آلودگی هوا را از اجرای طرح ترافیک انتظار داشته باشیم، منطقی نیست. حسینی‌میلانی ادامه داد: اعدادی هم که اعلام شده‌، مربوط به فصل تابستان بوده و هنوز تأثیرات اجرای طرح کاهش در فصل پاییز مشخص نشده است، بنابراین باید منتظر باشیم نتایج ارزشیابی 3 ماهه پاییز مشخص شود اما به طور کلی عامل اصلی در کاهش آلودگی هوا، شناسایی منابع اصلی آلاینده‌ و مقابله با آنهاست.
وی با تاکید بر اینکه یکی از موارد مهم در زمینه تولید آلاینده‌ها، مربوط به خودروهای دیزلی است که انواع و اقسام مختلفی دارند، تصریح کرد: یکی از اقداماتی که باید انجام شود، ممانعت از ورود و فعالیت خودروهای دیزلی در سطح شهر است، چرا که یکی از مهم‌ترین منابع تولیدکننده آلاینده‌های گازی و ذرات معلق هستند. سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: طرح ترافیک یکی از بخش‌های مهم طرح کنترل کاهش آلودگی هوا در همه جهان است و در آن شکی نیست اما سطح انتظارات‌مان را از آن باید منطقی کنیم. حسینی‌میلانی با تاکید بر ضرورت افزایش بازدارندگی طرح ترافیک خاطرنشان کرد: به عقیده من، در شرایط فعلی اجرای طرح کنونی ترافیک به اندازه کافی بازدارنده نیست. به همین دلیل باید آن را اصلاح و بازنگری کرد، در واقع باید بازدارندگی آن را افزایش داد.
 
* امیدی به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل نیست
قائم‌مقام معاون اسبق شهردار تهران پیشنهاد داد در حال حاضر که امیدی به گسترش حمل‌ونقل عمومی تهران نیست، طرح تعطیلات زمستانی از سوی مدیریت شهری پیگیری شود.
حجت بهروز با اشاره به برنامه‌های کاهش آلودگی هوای پایتخت که طی سال‌های گذشته تهیه شده است، گفت: چند سال پیش که برنامه کاهش آلودگی هوای تهران در حال تدوین بود، تامین کوتاه‌مدت زیرساخت‌های مورد نیاز آن در بخش حمل‌ونقل عمومی مانند حداقل 3 هزار اتوبوس 2 کابین و 2 هزار واگن قطار مترو و نوسازی ۳۰ هزار تاکسی فرسوده با جایگزین‌های یورو ۲ و بالاتر غیرممکن بود.
وی ادامه داد: حداکثر بضاعت کشور و شهر تهران در سال ۹۳ تامین سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و حداکثر همین تعداد واگن بود. نوسازی ناوگان تاکسیرانی هم با خوشبینی زیاد حداکثر به سالانه ۱۰ هزار دستگاه بالغ می‌شد. 
به گفته این کارشناس ارشد حمل‌ونقل حال که دیگر امیدی به گسترش حتی کند حمل‌ونقل عمومی تهران نیست و همین‌طور با توجه به وضعیت جدی آلودگی هوا، بهتر است این طرح که با تمام مستندات در معاونت حمل‌ونقل موجود است پیگیری شود تا شاید برای سال آینده مرحمی باشد بر نفس‌های شهروندان تهرانی. باید واقع‌بین باشیم؛ حتی اگر کشور مشکلات تحریم و کمبود منابع هم نداشت تامین سریع زیرساخت‌های مورد نیاز حمل‌ونقل در کوتاه‌مدت کاری بسیار سخت بود و در وضعیت کنونی نشدنی. پس باید به فکر طرح‌های جایگزین کمیته اضطرار بود.

Page Generated in 0/0051 sec