printlogo


کد خبر: 214372تاریخ: 1398/10/4 00:00
عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
اصلاح ساختار بودجه اجرایی نشد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به لزوم ایجاد اصلاحات ساختاری در بودجه گفت: مهم‌ترین اقدام دولت باید قطع وابستگی به درآمدهای نفتی باشد که در بودجه سال آینده اجرایی نشد.  
محمد خدابخشی درباره اجرای اصلاحات ساختاری مورد تاکید مقام معظم رهبری در بودجه به «وطن امروز» گفت: مهم‌ترین موضوعی که سازمان برنامه و بودجه باید در اجرای اصلاحات ساختاری مدنظر رهبری به آن توجه می‌کرد،  قطع وابستگی بودجه عمومی کشور به درآمدهای نفتی است. ما برای تأمین منابع بودجه 3 روش داریم؛ درآمدهای مالیاتی و گمرکی، درآمدهای حاصل از فروش نفت‌خام و میعانات گازی و دیگری فروش دارایی‌های مالی و اوراق قرضه مانند اسناد خزانه.
وی افزود: در اصلاحات ساختاری باید میزان درآمد حاصل از فروش نفت‌خام و میعانات گازی کم شود تا دشمنان ما نتوانند از این ابزار علیه کشور استفاده کنند. سازمان برنامه و بودجه محورهایی هم در رابطه با اصلاح ساختار تهیه کرده بود؛ از جمله درآمدزایی پایدار و هزینه‌کرد کارا، ثبات اقتصاد کلان و عدالت. برای هر کدام از این محورها هم پیشنهاداتی ارائه داده بود. 
نماینده مردم الیگودرز تصریح کرد: لایحه بودجه 99 نسبت به سنوات قبلی شفافیت بیشتری دارد، زیرا میزان و نحوه توزیع یارانه‌ها در تبصره 14 کاملا مشخص است و قرار است بودجه‌ریزی دستگاه‌های اجرای بر مبنای عملکرد باشد. ولی انتظار ما این بود احکامی متناظر با ایده‌هایی که سازمان با کمیسیون برنامه و بودجه در میان گذاشته بود، در لایحه عملیاتی می‌شد. برای جایگزینی درآمدهای جدید با منابع نفت‌خام و میعانات گازی باید سراغ بازنگری در معافیت‌های مالیاتی برای مقابله با فرار مالیاتی می‌رفتیم. البته این به معنای فشار بر مردم برای پرداخت مالیات بیشتر نیست. 
خدابخشی تاکید کرد: همچنین همزمان باید هزینه‌ها کاهش می‌یافت. با این حال احکام مربوط به بازنگری معافیت‌های مالیاتی و بحث فرار مالیاتی در لایحه بودجه چندان ملموس نیست. از طرفی مانند گذشته عددی درباره درآمدهای نفتی آورده شده که البته نسبت به گذشته کمتر است. 
وی درباره امکان فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت طبق پیش‌بینی دولت در بودجه 99 گفت: این امر محقق نمی‌شود و شخص وزیر هم اعلام کرد تا 700 هزار بشکه می‌فروشیم. بر این اساس دولت برای پر کردن این خلأ بیش‌برآوردی، قیمت هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر گرفته است در حالی که در 7 ماه گذشته قیمت جهانی نفت 63 دلار بوده است. این اقدام در راستای احتیاط و تحقق درآمد نفتی با حساب فروش روزانه یک میلیون بشکه لحاظ شد.
خدابخشی خاطرنشان کرد: قرار است درآمد حاصل از فروش نفت صرفا در زیرساخت‌ها هزینه شود و ما باید حتماً احکامی بیاوریم که این درآمد فقط و فقط در طرح‌های عمرانی خرج شود که البته این مساله در بودجه مشخص نشده است. بنابراین باید در تلفیق حکمی آورده شود که درآمدهای نفتی خرج طرح‌های عمرانی خواهد شد.

Page Generated in 0/0068 sec