printlogo


کد خبر: 214373تاریخ: 1398/10/4 00:00
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به «وطن امروز»:
بازار کشش مولدسازی دارایی‌های دولت را ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پیش‌بینی دولت برای مولدسازی دارایی‌ها تا رقم 48 هزار میلیارد تومان گفت: بازار کشش انجام این معامله را ندارد ولی چوب حراج زدن به اموال دولت می‌تواند موجب فساد و تبانی شود.
محمد حسینی درباره اجرای اصلاحات ساختاری در بودجه 99 به «وطن امروز» گفت: اصلاحات ساختاری در بودجه سال آینده رعایت نشده است ولی هر سال نسبت به سال گذشته روند بودجه‌ریزی‌ها اصلاحات بیشتری پیدا می‌کند. برای مثال ما سال گذشته در رابطه با بودجه شرکت‌های دولتی اقداماتی را انجام دادیم و امسال با توجه به اصلاحیه ماده 182 آیین‌نامه داخلی مجلس، کار بهتری صورت گرفته است. وی افزود: امیدواریم بتوانیم در حین رسیدگی به لایحه بودجه، اعداد و ارقام شرکت‌های دولتی، ساختارهای آنها، شرایط اداره و اینکه منابع و مصارف آنها به چه ‌صورت است را هم بررسی کنیم. همچنین مباحث جداول و اسناد پشتیبانی لایحه بودجه 99، نسبت به سنوات گذشته خیلی بیشتر شده است. با گزارشاتی که وجود دارد می‌توانیم اعداد و ارقام را راستی‌آزمایی کنیم ولی در کل آنچه مدنظر و توصیه مقام معظم رهبری جهت اصلاح ساختار بوده که بتوانیم ظرفیت‌های فعال اقتصادی کشور را بیشتر کنیم یا نقاط پنهان درآمدهای پایدار را در نظر بگیریم، انجام نشده است. 
حسینی تاکید کرد: مسائل مربوط به درآمدهای ناپایدار و عدم شفافیت‌هایی که در سنوات گذشته وجود داشت، امسال هم در بودجه تکرار و در بحث احکام انضباط مالی هم سیاق گذشته دنبال شده است.  با این حال در مجلس روند به این سمت است که بتوانیم نقش خودمان را در جهت تصویب و شفافیت بودجه سال 99 آن هم با شرایطی که در سال سوم تحریم‌ها هستیم، ایفا کنیم.
وی درباره پیش‌بینی کسب درآمد 48 هزار میلیارد تومانی از طریق فروش اموال مازاد دولت و احتمال تکرار تجربه تلخ خصوصی‌سازی اظهار کرد: در همه دنیا از روش مولدسازی دارایی‌ها استفاده می‌شود، یعنی شما در زندگی معمولی خودتان هم ماشین کهنه‌تان را می‌فروشید و ماشین نو می‌خرید ولی متأسفانه در کشور ما این مرسوم نبوده است؛ اینکه ما یکباره وارد این میدان می‌شویم جای سؤال دارد.
وی ادامه داد: بارها در پیشنهادات و اظهارنظرهایی که کردیم این سوال مطرح شد آیا ظرفیت کشش بازار برای خرید دارایی‌ها وجود دارد؟ از دید من خیر. با توجه به اعداد و ارقامی که ما در حوزه اوراق و شرایطی را که در تولید داریم، این کشش وجود ندارد ولی اگر بخواهیم به اموال دولت چوب حراج بزنیم یقینا ایجاد معاملاتی که در آن تبانی و فساد هم اتفاق بیفتد، دور از انتظار نیست. 
وی درباره رد کلیات لایحه بودجه خاطرنشان کرد: این مسأله منوط به نظر کمیسیون است ولی به عنوان کارشناس اعتقاد دارم که لایحه بودجه یا باید تغییر اساسی کند یا اینکه دولت آن را برگرداند و در حوزه درآمدی که همه اذعان دارند کسری بزرگی وجود دارد، شفافیت‌های لازم را ایجاد کند.

Page Generated in 0/0043 sec