printlogo


کد خبر: 214381تاریخ: 1398/10/4 00:00
کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری گزارش خود پیرامون پذیرش و نحوه جذب حسین فریدون در مقطع دکترا را منتشر کرد
تخلف پشت تخلف

پذیرش حسین فریدون در مقطع دکترای علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی از جمله موارد جنجالی برادر رئیس‌جمهور بود که با به جریان افتادن پرونده اقتصادی وی کمتر مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت. با این حال کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی روز گذشته گزارش خود درباره «موضوع پذیرش و نحوه جذب آقای حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا» را منتشر کرد تا صحت اخباری که پیش از این بیشتر جنبه ادعا داشتند مورد تایید قرار گیرد و این کمیسیون خواستار ارسال پرونده به قوه‌قضائیه و مرجع ذی‌صلاح اداری شود. در گزارش منتشر شده، مسأله عدم تطبیق میان معدل مقطع کارشناسی (33/13) با معدل اعلامی وی به این دانشگاه (38/17) و همچنین تخلف از مفاد تعهد کتبی به عدم اشتغال در دستگاه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات و مراکز مختلف اعم از خصوصی، دولتی و عمومی مورد تایید قرار گرفته است.
در جمع‌‌بندی این گزارش آمده است: کمیسیون آموزش و تحقیقات با بررسی تمام مستندات قابل دسترسی و استماع اظهارات مسؤولان ذی‌ربط اعلام می‌دارد در موضوع ارجاعی درباره «پذیرش و نحوه جذب آقای حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا»، بروز تخلفات و رعایت شئونات قانونی در موارد ذیل واقع شده و کمیسیون در صورت رأی مثبت نمایندگان، خواستار ارسال پرونده به قوه‌قضائیه و مرجع ذی‌صلاح اداری است:
1- اظهار معدل غیرواقعی برای دوره کارشناسی حین ثبت‌نام توسط آقای حسین فریدون
2- تخلف از مفاد تعهد کتبی و محضری ثبت شده به شماره 192506 مورخ 12/12/1394 مبنی بر عدم اشتغال به هر گونه کار در دستگاه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات و مراکز مختلف اعم از خصوصی، دولتی و عمومی توسط آقای حسین فریدون
3- عدم رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط قانونی توسط «دانشگاه شهید بهشتی» در مطابقت اطلاعات اظهار شده توسط داوطلب با اسناد و مدارک مثبته
4- عدم رعایت مراحل سنجش علمی به‌صورت کامل برای داوطلب توسط دانشگاه شهید بهشتی
 
* شرح مستند یک تخلف
در گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی پیرامون چگونگی رخ دادن این تخلف آمده است: آقای حسین فریدون متولد 1336 داوطلب آزمون دکترای نیمه‌متمرکز سال تحصیلی 93-1392 به شماره داوطلبی 289952 در کدرشته امتحانی 2117 مجموعه «علوم سیاسی در کلیه گرایش‌ها» شرکت کرده است. نامبرده پس از عدم ثبت‌نام در دانشگاه گیلان، طی درخواستی از سازمان سنجش آموزش کشور، خواستار معرفی به دانشگاه شهید بهشتی برای شرکت در آزمون اختصاصی پردیس خودگردان این دانشگاه و برای تحصیل در رشته روابط بین‌الملل در مقطع دکترا می‌شود. سازمان سنجش آموزش کشور در تاریخ 31/1/1393 طی نامه‌ای به‌صورت محرمانه- مستقیم، خطاب به رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی آقای محمدمهدی طهرانچی، ضمن اشاره به درخواست آقای حسین فریدون برای ثبت‌نام در پردیس دانشگاه شهید بهشتی و اعلام معدل کارشناسی با نمره 38/17 و کارشناسی ارشد با معدل 75/17، اعلام می‌دارد: «لطفا این نامه به‌صورت محرمانه به گروه فرستاده شده و در صورت مثبت بودن نامبرده جهت مصاحبه، به اطلاع جناب آقای دکتر فریدون جهت هماهنگی برسد». (منظور از دکتر فریدون در این یادداشت آقای عبدالحسین فریدون، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیرکل دفتر وزارتی است). لازم به ذکر است، معدل کارشناسی اعلام شده از سوی سازمان با معدل واقعی تطابق ندارد و مطابق دانش‌نامه صادره از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ 30/5/1373 معدل ایشان با گذراندن تعداد 147 واحد درسی با میانگین کل 33/13 بوده است. سازمان سنجش دلیل این امر را خوداظهاری آقای حسین فریدون هنگام اعلام معدل کارشناسی در سامانه سازمان اعلام کرده و وظیفه کنترل صحت اطلاعات پس از قبولی را مطابق دستورالعمل‌ها بر عهده دانشگاه شهید بهشتی می‌داند.
رئیس وقت دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه، آقای عباس عرب‌‌مازار طی پی‌نوشتی در هامش ‌نامه سازمان سنجش در تاریخ 9/2/1393، موضوع را «جهت اقدام لازم» به مدیر وقت گروه علوم سیاسی ارجاع می‌دهد. 
در تاریخ 16/2/1393مدیر وقت گروه طی یادداشتی اعلام می‌دارد که «آزمون کتبی و شفاهی پردیس انجام شده و اسامی برگزیدگان نیز اعلام شده است و در این شرایط راه معقول و مقبولی برای این پذیرش، مقدور و متصور نیست. (ضمنا) شاید افراد زیادی باشند که شرایط ایشان را داشته باشند پس اولی است که سازمان چنین امکانی را برای همه فراهم نماید. همچنین در سطر آخر (نامه سازمان سنجش کشور) قید شده است: با رعایت سایر ضوابط و شرایط آن دانشگاه. بر اساس همین جمله چون شرایط دانشگاه، آزمون کتبی و شفاهی بوده، بنابراین درخواست مذکور با آن شرایط تطابق ندارد». در تاریخ 22/2/1393 رئیس وقت دانشکده در هامش ‌نامه رئیس گروه از ایشان درخواست می‌کند که در صورت عدم تمایل به مصاحبه از طرف گروه صورتجلسه گروه برگزارکننده آزمون دکترا در این باره ضمیمه شود.
سرانجام در تیرماه 1393 معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تغییر می‌کند. در تاریخ 16/6/1393 موضوع مجددا از سوی معاون جدید آموزشی و تحصیلات تکمیلی به رئیس دانشگاه ارجاع می‌شود. در تاریخ 22/6/1393 مدیر وقت گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در یادداشتی خطاب به رئیس وقت دانشگاه اظهار می‌دارد که «پیرو پی‌نوشت معاون محترم آموزشی دانشگاه درباره وضعیت آقای حسین فریدون، چون از نظر ایشان شرایط احراز شده است و سازمان سنجش در این باره مجوز داده‌اند، طبعا مانعی برای حضور آقای حسین فریدون در دوره دکترای روابط بین‌الملل پردیس دانشگاه شهید بهشتی نیست». در همان تاریخ یعنی 22/6/1393 رئیس وقت دانشکده طی نامه‌ای خطاب به معاون وقت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اظهار می‌دارد: «پیرو پی‌نوشت جنابعالی بر نامه مورخ 31/2/1393 دانشکده درباره آقای حسین فریدون و با توجه به نظر مدیر محترم گروه علوم سیاسی ثبت‌نام ایشان در دوره دکترای روابط بین‌الملل پردیس 2 از نظر دانشکده بلامانع است».
در انتهای این گزارش آمده است که فریدون پس از ثبت‌نام در دانشگاه با حضور در دفتر اسناد رسمی شماره 36 تهران متعهد می‌شود: «از اشتغال به هر گونه کار در دستگاه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات و مراکز مختلف اعم از خصوصی، دولتی و عمومی خودداری نموده و صرفا به امر تحصیل اشتغال داشته باشد».

Page Generated in 0/0093 sec