printlogo


کد خبر: 214384تاریخ: 1398/10/4 00:00
توضیح «وطن امروز» درباره تذکر وزارت ارشاد به‌خاطر تیتر «خربزه آبه»
خربزه نانه؟!

شامگاه دوشنبه رسانه‌های حامی حسن روحانی به نقل از «علاءالدین ظهوریان» دبیر هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کردند روزنامه «وطن‌امروز» به دلیل تیتر «خربزه آبه» که به بهانه سفر روحانی به ژاپن و درباره رویکردهای غلط دولت در سیاست خارجی، در شماره مورخ شنبه ۳۰ آذرماه ۹۸ منتشر شده بود، از هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفته است! در متن تذکر معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد به «وطن امروز» آمده است: «موضوع درج تیتر «خربزه آبه» در صفحه اول شماره مورخ 30/9/1398 روزنامه «وطن امروز»، در جلسه مورخ 2/10/1398 هیات محترم نظارت بر مطبوعات مطرح و به دلیل بار اهانت‌آمیز آن نسبت به نخست‌وزیر ژاپن مغایر مصالح و منافع ملی تشخیص داده شد».
اما پاسخ «وطن امروز»:
۱- ماهیت و خاستگاه تیتر «خربزه آبه» کاملا مشخص و مشهود است که این عبارت، بخشی از همان ضرب‌المثل معروف فارسی است که می‌گوید «فکر نان باش که خربزه آبه». در گزارش «وطن امروز» نیز خاستگاه این تیتر کاملا توضیح داده شده و تصریح شده است مسیر امیدواری به توان و تصمیم خارجی، یک مسیر سودمند و اثرگذار برای اقتصاد ایران نخواهد بود. در بخشی از این گزارش نوشته شده است: اگر حاصل این توافق انتقال بخشی از پول بلوکه نفت ایران باشد، این ارز مسکن مقطعی است که پس از مصرف آن و اتمام تاثیرش بر اقتصاد کشور، شرایط به‌وجود آمده را بدتر از قبل خواهد کرد. راه‌حل عبور از فشار تحریم‌ها نه مسکن‌های مقطعی که اتکا به توانمندی‌های داخلی و تغییرات اساسی در ساختار بودجه است... روحانی و به تبع آن مردم ایران از پیوند زدن اقتصاد با سیاست خارجی و دلخوش کردن به امتیازات کشورهای غربی در ماجرای برجام گزیده شده‌اند. شرایط امروز اقتصادی ایران نیز نتیجه همان دلخوشی و اعتماد ساده‌لوحانه به غرب و اجرای تعهداتش است. تکرار چنین اشتباهی وضعیت به مراتب بدتری از گذشته را به ‌وجود خواهد آورد. باید فکر درمان ریشه‌ای ساختار اقتصادی و تاثیرپذیری آن از تحولات خارجی کرد، اگرنه توافقات مقطعی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی چندان افاقه نمی‌کند و یادآور همان ضرب‌المثل معروف است که: «فکر نان باش که خربزه آب است».
به غیر از این متن صریح که مسیر هرگونه شائبه و بهانه‌جویی‌های دولتی‌ها را مسدود می‌کند، در روتیترها نیز این موضوع کاملا مورد اشاره قرار گرفته است. تیتر «خربزه آبه» ذیل این ۲ روتیتر درج شده است: «سفر روحانی به ژاپن انجام شد/ توافقات تهران- توکیو تا چه اندازه می‌تواند در کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد ایران در مقابل تحریم‌ها مؤثر باشد» و «گزارش «وطن امروز» درباره ضرورت اصلاح بودجه ۹۹ در حوزه‌های ساماندهی نظام مالیاتی و قطع وابستگی به نفت».
همانگونه که مشخص است، گزارشات «وطن‌امروز» در صفحات ۲ و ۳ تاریخ مذکور، کاملا یک رویکرد تحلیلی درباره هزینه‌ها و نتایج مسیر غلط معطل گذاشتن کشور برای تصمیم‌گیری خارجی است. بنابراین قطعا تیتر «وطن‌امروز» نه‌تنها کمترین اهانتی به حسن روحانی و نخست‌وزیر ژاپن ندارد، بلکه محتوا و ماهیت آن برای همه آشکار است و تذکر وزارت ارشاد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
۲- ما معتقدیم ماشین سرکوب دولت امنیتی حسن روحانی برای بستن دهان منتقدان، اگرچه طی ۶ سال گذشته یک رکورد بی‌سابقه را درباره نبود و هزینه‌های آزادی بیان و آزادی مطبوعات ثبت کرده است اما حالا در شرایط فعلی بویژه پس از شکست داستان برجام و خرد شدن ستون فقرات ایده «بستن با آمریکا» و خاصه پس از افتضاح مشکوک و پرهزینه گران کردن بنزین، دیگر هیچ کارکردی نخواهد داشت، چرا که دولت مستقر در بحران رو به تزاید بی‌اعتباری در افکار عمومی است.
آقایان دولتی با کدام اعتبار و اعتماد به نفس سفارش برخورد با «وطن امروز» را می‌دهند در حالی که «وطن امروز» بدون ذره‌ای توهین، تنها با ذکر بخشی از یک ضرب‌المثل به آنها یادآور شده شرایط فعلی کشور محصول بیش از ۶ سال تنبلی و تن‌پروری و امیدواری به دستان خارجی است و الان پس از فروپاشی این رویکرد بویژه پس از ماجرای گرانی بنزین و تبعات مالی و جانی و امنیتی آن، باید دولت دست از تداوم این رویکرد بی‌نتیجه و پرهزینه بردارد و به توان و قدرت و ظرفیت بزرگ داخلی تکیه کند؟ ما معتقدیم این رویکرد جز ایجاد هزینه‌های اقتصادی و معیشتی و جانی هیچ دستاوردی برای مردم ایران نداشته است. غیر از این هزینه‌ها، متاسفانه گویا دولت به مخدوش شدن عزت ملی نیز بی‌توجه است و متوجه نیست در مسیر لابه به خارجی‌ها، حالا آبه شینزو، رئیس یکی از مستعمرات آمریکا نیز جزو خطوط قرمز آنها شده است و یک روزنامه داخلی را به جرم اهانتی که به یکی از عوامل یکی از مستعمرات آمریکا نکرده است، مورد برخورد و تذکر قرار می‌دهد. آیا این نشانه و نمودار عزتمندی در دولت حسن روحانی است؟ ما معتقدیم این رویکرد دولت، رویکردی نتیجه‌بخش و عزتمندانه نیست.
و مهم‌تر اینکه حالا در این روزها که دولت روحانی هم در ایجاد وضعیت فعلی اقتصادی و معیشتی و هم در جریان اجرای بسیار مشکوک گرانی بنزین و ریختن خون تعدادی از هوطنان‌مان، به عنوان مقصر و متهم اصلی مورد خطاب است، باید صریح‌تر از قبل عامل اصلی ایجاد این وضعیت، یعنی همان رویکرد غربگرایانه در سیاست خارجی و اقتصادی دولت روحانی را به نقد کشید. این اعتقاد ما است و این بار بلندتر از گذشته خطاب به آقای روحانی می‌گوییم که: «فکر نان باش که خربزه آبه».

Page Generated in 0/0044 sec