printlogo


کد خبر: 214402تاریخ: 1398/10/5 00:00
با وجود انتخاب نخست‌وزیر لبنان، سنگ‌اندازی‌ مخالفان ادامه دارد
3 چالش بزرگ «حسان دیاب» برای تشکیل دولت

گروه بین‌الملل: با آنکه به نظر می‌رسید انتخاب نخست‌وزیر لبنان، گره از کار فروبسته لبنانی‌ها باز کند اما در روزهای گذشته با وجود انتخاب حسان دیاب به عنوان نخست‌وزیر، جنگ لفظی تمام عیاری بین سعد حریری، نخست‌وزیر سابق و میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور آغاز شده است. 
به گزارش «وطن امروز»، در چند روز گذشته گزارش‌هایی از کارشکنی‌های گسترده سعد حریری بر سر تشکیل کابینه جدید و پیغام پسغام‌های وی به میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان خوانده‌اید. دیروز اما این میشل عون بود که به انتقاد تمام عیار از سخنان جدید حریری درباره کابینه آتی لبنان پرداخت. رئیس‌جمهور لبنان در جواب سخنان سعد حریری درباره دولت آینده‌ای که حسان دیاب مامور تشکیل آن شده، گفت: جبران باسیل رئیس بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی است و حق تشکیل کابینه را دارد اما این باسیل نیست که کابینه را تشکیل می‌دهد.
عون در پاسخ به سعد حریری، نخست‌وزیر موقت لبنان گفت: فرض کن این جبران باسیل است که دولت را تشکیل می‌دهد، مگر او حق چنین کاری ندارد؟ مگر او رئیس بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی نیست؟ اما باسیل دولت تشکیل نمی‌دهد. رئیس‌جمهور لبنان با طرح این سوال که آیا «حریری قصد دارد آرامشم را در حل مسائل کشور بیازماید؟» گفت: دولت تکنوسیاسی نخواهد بود، بلکه فن‌سالار است. وی تاکید کرد: آنچه صبغه و ساختار دولت آتی را تعیین می‌کند، نحوه چینش آن است نه افراد مکلف شده. دولت آینده دولتی برای تمام لبنانی‌ها خواهد بود.
گفتنی است رئیس‌جمهور لبنان پیش‌تر حسان دیاب را مامور تشکیل کابینه جدید کرده بود.
سعد حریری در گفت‌وگو با سایت «مستقبل وب» گفته بود او [حریری] نخست‌وزیر مکلف را معرفی نکرده و جریان المستقبل هرگز در دولتی که دیاب قصد تشکیل آن را دارد، مشارکت نخواهد کرد و در صورتی که برای رای‌گیری به پارلمان معرفی شود، به وی رای اعتماد نخواهد داد.
اگرچه میشل عون جواب دندان‌شکنی به سعد حریری داد اما جبران باسیل هم دیروز خود به میدان آمد و هرگونه دخالت در کار حسان دیاب را تکذیب کرد. 
جبران باسیل، وزیر خارجه و رئیس جریان آزاد ملی دیروز هرگونه دخالت خود و این جریان را در تشکیل دولت آینده به ریاست حسان دیاب، نخست‌وزیر منتخب و ارائه فهرست وزیران را به وی رد کرد.
سلیمان فرنجیه، رئیس جریان مسیحی المرده و نماینده پیشین مجلس و همچنین سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود ادعا کردند دولت آینده به ظاهر مستقل اما در واقع دولت جبران باسیل خواهد بود. به گفته آنها وزیر خارجه لبنان در دیدار با دیاب فهرست ۵۰ نفره‌ای از شخصیت‌های لبنانی را به وی ارائه کرده تا از میان آنها اعضای کابینه خود را برگزیند. از این رو وزیران دولت آینده، مستقل نخواهند بود.
وزارت خارجه لبنان دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: مدعیان برای آنچه گفته‌اند سند و دلیل ارائه کنند، زیرا پس از رایزنی‌های پارلمانی دیداری میان باسیل و دیاب انجام نشده که بخواهد فهرست وزیران را به وی بدهد. در این بیانیه با اشاره به اینکه باسیل نقشی در تشکیل دولت ندارد، آمده است: جریان آزاد ملی مشکلی برای مشارکت در کابینه دیاب ندارد و به او برای انجام مسؤولیتش کمک خواهد کرد. در بیانیه وزارت خارجه لبنان تاکید شده ادعای دخالت در کابینه در واقع اهانت به نخست‌وزیر منتخب است که در حال انتخاب وزیران و چیدن ترکیب دولت و ارائه آن به میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان است.
اگر دیاب در روزهای آینده موفق به تشکیل دولت جدید لبنان شود، برای آغاز نخست‌وزیری خود چند چالش عمده دارد.
1- کارشکنی‌های سعد حریری: وی لااقل در چند روزی که از انتخاب دیاب به عنوان نخست‌وزیر می‌گذرد، نشان داده حاضر به کوتاه آمدن از انتقادات خود به میشل عون، دیاب و باسیل به عنوان رئیس فراکسیون اکثریت پارلمان لبنان نیست. کارشناسان معتقدند حریری با جریان‌سازی رسانه‌های فراوان خود در لبنان و پاگذاشتن بر گلوگاه اقتصادی این کشور می‌تواند چالش‌های مهمی برای دیاب درست کند. 
2- چالش دیگر حسان دیاب تمام نشدن اعتراضات است. از ابتدا قرار بر این بود اگر نخست‌وزیر جدید لبنان معرفی شود، اعتراضات این کشور تمام شود اما این اتفاق نه‌تنها نیفتاده، بلکه برخی گزارش‌ها از خیز بلند رهبران اعتراضات برای سازماندهی قوی‌تر حکایت دارد. این اتفاق اگر بیفتد با توجه به سبک معترضان لبنانی که مسدود کردن اتوبان‌ها و خیابان‌های حساس این کشور است، معلوم نیست حسان دیاب بتواند کار چندانی از پیش ببرد، مگر آنکه تصمیم به استفاده از توان ارتش در این ارتباط بگیرد. 
3- چالش سوم حسان دیاب هم ساماندهی موضوع اقتصاد لبنان است. این موضوع با توجه به دخالت گسترده خاندان حریری در اقتصاد و بانک مرکزی لبنان، ارتباط مستقیمی با چالش اول دیاب یعنی نوع ارتباطش با حریری دارد. حریری تاکنون حاضر به پذیرش دیاب به عنوان جانشین خود نشده و رسانه‌های حامی وی هم تلاش می‌کنند داستان لبنان را ادامه‌دار کرده و حریری را تنها راه برون‌رفت از چالش معرفی کنند. 
***
[رایزنی‌های دیاب برای تشکیل دولت جدید]
نخست‌وزیر منتخب لبنان و رئیس‌جمهور این کشور در نشستی مشترک درباره رایزنی‌های سیاسی انجام شده طی روزهای گذشته صحبت کردند. به گزارش المنار، حسان دیاب، نخست‌وزیر منتخب لبنان با میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور درباره رایزنی‌های انجام شده با اعضای فراکسیون‌های پارلمانی صحبت کرد. در جریان این نشست درباره ساختار کابینه و ماهیت وزرای آن بحث و تبادل نظر شد. میشل عون در این نشست بر ضرورت تسریع روند تشکیل کابینه تاکید کرد. دیاب طی روزهای گذشته رایزنی‌های خود را با اعضای فراکسیون‌های پارلمانی و سیاستمداران لبنانی آغاز کرده است. بر این اساس، قرار است ظرف 3 تا 4 هفته آینده دولت جدید لبنان تشکیل شود. در این ارتباط  تلویزیون «ال‌بی‌سی» لبنان دیروز اعلام کرد نخست‌وزیر منتخب با حسین الخلیل، معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله و علی حسن خلیل، معاون سیاسی «نبیه بری» رهبر جنبش شیعی امل دیدار و درباره شکل و ماهیت دولت و وزیران احتمالی با آنان رایزنی و گفت‌وگو کرده است.

Page Generated in 0/0077 sec