printlogo


کد خبر: 214403تاریخ: 1398/10/5 00:00
دور دنیا

تمسخر ژست انسان‌دوستانه سیسی
با وجود نقض گسترده حقوق بشر در مصر که مورد انتقاد نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی است، رئیس‌جمهور مصر دستور داد واحد «احترام به دیگران» در این کشور تدریس شود؛ مساله‌ای که تمسخر فعالان مصری را به دنبال داشت. برخی کاربران و فعالان مصری شبکه‌های اجتماعی سخنان سیسی را مورد تمسخر قرار داده و تاکید کردند این سخنان به طور کلی با موضع‌گیری‌ها و اقدامات او تناقض دارد. آنها افزودند: سیسی فرهنگ دیگران را نمی‌پذیرد و تمام مخالفان خود را که در برخی رویکردها و موضع‌گیری‌ها با او اختلاف‌نظر دارند، سرکوب می‌کند.
***
آدم‌ربایی طالبان در روز روشن
اعضای کاروان صلح افغانستان اعلام کردند عصر سه‌شنبه نیروهای طالبان ۲۵ عضو این کاروان را در مسیر «فراه» با خود بردند. بهار امسال نیز طالبان ۲۱ عضو این گروه را در ولایت هلمند با خود بردند و بعد از چند روز رها کردند. کاروان صلح افغانستان که حدود 2 سال قبل ایجاد شد تاکنون صدها کیلومتر راه را برای ترویج و حمایت از صلح پیاده طی کرده‌اند. اعضای کاروان صلح قبلا اعلام کرده بودند به سراسر افغانستان برای ایجاد صلح سفر خواهند کرد. خواست اصلی این گروه اعلام آتش‌بس است. طالبان تاکنون به درخواست این گروه جواب مثبت نداده است و حتی اجازه نداده اعضای آن به شهرستان «موسی قلعه» مرکز اقتدار طالبان سفر کنند.
***
اعتراض کریسمسی هنگ‌کنگی‌ها
معترضان ضددولتی هنگ‌کنگ دیروز اطراف چندین مرکز خرید تجمع‌ کرده و شعارهای حمایت از دموکراسی سر دادند. یک روز پیش از آن هم درگیری‌های خشونت‌باری میان معترضان و پلیس رخ داد و یک قطب گردشگری که برای کریسمس تزئین شده بود، با گاز اشک‌آور هدف گرفته شد. این اعتراضات که ماه ژوئن شدت گرفت، در بیشتر روزهای دسامبر مسالمت‌آمیز بود اما رهبران حامی چین هنگ‌کنگ، با وجود اذعان به شکست در انتخابات محلی از حامیان دموکراسی، هیچ امتیازی به معترضان ندادند و اعتراضات در فصل تعطیلات با تنش بیشتری دنبال شد.
***
وزیر خارجه عربستان امروز در اسلام‌آباد
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان امروز در سفری مهم به اسلام‌آباد خواهد رفت و در جریان این سفر با شاه‌محمود قریشی، همتای پاکستانی خود و نیز عمران‌خان، نخست‌وزیر این کشور دیدار و رایزنی خواهد کرد. رسانه‌های پاکستانی همچنین گزارش دادند این سفر که یک روز به طول می‌انجامد، برای روابط میان 2 کشور بویژه در سایه عدم مشارکت پاکستان در نشست سران اسلامی در مالزی که ترکیه نقش محوری در آن داشت، از اهمیت بالایی برخوردار است.
***
انتقاد شدید حماس از محمودعباس
صلاح البردویل، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ انتخاباتی بدون قدس برگزار نمی‌شود و هرگز منتظر مجوز اشغالگران اسرائیلی نخواهیم بود و باید این انتخابات را به درگیری سیاسی و مردمی با اشغالگران تبدیل کنیم. البردویل گفت: انتخابات در قدس خط قرمز است و باید جنگ برگزاری انتخابات در قدس را به درگیری سیاسی و ملی با اشغالگران تبدیل کنیم. ما از اینکه عباس برای برگزاری انتخابات در قدس از اسرائیل اجازه گرفته شوکه شدیم. این درخواست شوک بزرگی برای مردم ما و گروه‌های ملی آن است و چنین اقدام عجیبی به ذهن هیچ فلسطینی‌ای خطور نمی‌کرد.
***
خیز نتانیاهو برای ساخت شهرک‌های جدید
نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی در نظر دارد طرحی را برای ساخت ۳ هزار واحد مسکونی جدید برای یهودیان و چندین منطقه صنعتی در شهرک‌های صهیونیستی واقع در کرانه باختری ارائه دهد. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل الیوم» گزارش داد این طرح تا 2 هفته دیگر به شورای عالی برنامه‌ریزی و ساخت‌وساز رژیم صهیونیستی ارائه خواهد شد. رژیم صهیونیستی به‌رغم مخالفت شدید جامعه جهانی با شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین و تاکید بر غیرقانونی بودن آن، بدون هیچ اعتنایی به ساخت‌وساز در اراضی اشغالی فلسطین ادامه می‌دهد.
***
کره‌جنوبی: آماده بدترین سناریو هستیم
ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد نشانه چندانی از بروز فعالیت‌های نظامی غیرعادی از سوی کره‌شمالی همزمان با عید کریسمس دیده نمی‌شود اما این ارتش خود را برای بروز بدترین سناریو آماده کرده است. مقام‌های ارتش کره‌جنوبی خاطرنشان کردند کره‌شمالی ممکن است هر زمان دست به یک اقدام تحریک‌آمیز غافلگیر‌کننده بزند و ارتش آنها آماده برخورد با بدترین سناریو بوده و در عین حال از نزدیک این کشور همسایه خود را تحت نظر دارد. گزارش شده در روزهای اخیر آمریکا هواپیماهای جاسوسی خود را تقریبا به صورت روزانه بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز درآورده تا فعالیت‌های پیونگ‌یانگ را رصد کند.

Page Generated in 0/0087 sec