printlogo


کد خبر: 214433تاریخ: 1398/10/5 00:00
شاخص آلودگی هوا در شهرری روی 218
آلودگی هوا مرز تخلیه را هم رد کرد

مطابق اظهارات شهردار تهران مبنی بر تخلیه شهر زمانی که شاخص آلودگی هوا به بیش از 200 برسد، دیروز در 4 منطقه پایتخت شاخص آلودگی هوا به بیش از 200 رسید اما جایی تخلیه نشد. به گزارش «وطن امروز»، تعطیلی یک هفته‌ای مدارس، محدودیت‌های ترافیکی، جلوگیری از ورود کامیون‌ها به داخل شهر و تعطیلی برخی صنایع در تهران هم نتوانست هوای آلوده پایتخت را کاهش دهد تا جایی که دیروز آلودگی هوا در برخی مناطق تهران از مرز اضطرار هم گذشت. شاخص کیفیت هوا دیروز در پایتخت به‌طور میانگین روی عدد 172 قرار گرفت و هوا برای همه افراد آلوده گزارش شد. این شاخص در شهرری روی عدد 213، در شادآباد 212، منطقه 11 روی 202 و منطقه شریف روی عدد 205 قرار گرفت. دیروز همچنین در 18 منطقه از تهران وضعیت آلودگی هوا تشدید شد و شاخص کیفیت حداقل روی عدد 117 حداکثر 213 قرار داشت. شاخص آلودگی هوا دیروز ظهر در شهر‌ری از مرز ۲۱۸ واحد عبور کرد و وضعیت هوا در این منطقه بسیار ناسالم گزارش شد. استانداری تهران از چند روز پیش به علت افزایش آلودگی هوا اعلام کرده بود مدارس استان تهران تا پایان هفته تعطیل است. برخی منتقدان این تصمیم، اثربخشی آن را منوط به تعطیلی ادارات دانسته بودند که هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است. طبق اطلاعات سامانه سنجش کیفیت هوای تهران زمانی که شاخص به بالای ۲۰۰ می‌رسد، به معنای قرار گرفتن در شرایط بسیار ناسالم است و خطر آن همه گروه‌های سنی را تهدید می‌‌کند. محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به آلودگی هوای پایتخت طی چند روز گذشته اظهار کرد: بر اساس شاخص‌های کنترل کیفیت هوا، هوای برخی مناطق تهران در وضعیت قرمز، ناسالم یا حتی خیلی ناسالم است. او با اشاره به اینکه شاخص آلودگی هوا در شهرری به ۲۱۸ رسید، گفت: این منطقه از پایتخت در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت.
 
* آلودگی هوا 14 هزار نفر را راهی اورژانس کرد
طی یک هفته اخیر آمار مراجعه‌ بیماران قلبی و تنفسی به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا به مراکز درمانی افزایش یافته است. سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این باره گفت: با افزایش آلودگی هوا، 13 هزار و 931 نفر در کشور در طول یک هفته گذشته به مراکز اورژانس مراجعه کرده‌اند. مجتبی خالدی با اشاره به آمار مراجعه‌کنندگان به اورژانس بر اثر آلودگی هوا از ۲۸ آذر تا سوم دی‌ماه افزود: به دلیل بروز آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق هوا در شهرهای اصفهان، البرز، تهران، مرکزی، قزوین، قم، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، خوزستان و یزد تعداد ۱۳ هزار و ۹۳۱ نفر به اورژانس پیش‌‌بیمارستانی سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 8 هزار و ۵۴۷ نفر بیماران قلبی و 5 هزار و ۳۸۴ نفر بیماران تنفسی بوده‌اند. همچنین به دلیل آلودگی هوا در شهرهای صنعتی کشور ۱۳هزار و ۹۳۱ نفر به اورژانس پیش‌بیمارستانی مراجعه کرده‌اند. سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه تهران رکوددار مراجعات به اورژانس در روزهای آلوده است، می‌گوید: ۶ هزار و ۸۵۲ نفر در تهران به اورژانس پیش‌بیمارستانی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که ۴ هزار و ۲۱۹ نفر بیمار قلبی و 2 هزار و ۶۳۳ بیمار تنفسی بوده‌اند. تعداد مراجعه‌کنندگان به اورژانس پیش‌بیمارستانی به دلیل افزایش ذرات معلق هوا در استان اصفهان نیز یکهزار و ۸۵۸، آذربایجان‌غربی یکهزار ۳۶۷ و آذربایجان‌شرقی یکهزار و ۲۵۳ نفر بوده است.
 
* تعطیلی مدارس نقشی در کاهش آلودگی هوا نداشت
افزایش آلودگی هوا داد شورای شهری‌ها را نیز درآورد تا جایی که رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد تعطیلی مدارس نقشی در کاهش آلودگی هوای پایتخت نداشته است. زهرا صدراعظم‌نوری در پاسخ به این سوال که آیا برخی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در زمان افزایش آلاینده‌ها در پایتخت خاموش می‌شوند تا عدد خروجی عددی پایین‌تر از حد واقعی باشد، گفت: برای شهرداری تهران منفعتی ندارد که بخواهد دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را در زمان افزایش میزان آلاینده‌ها خاموش کند تا عدد خروجی پایین‌تر از حد واقعی باشد. وی افزود: مدیریت شهری همواره در تلاش است با نشان دادن آمار و ارقام واقعی میزان آلاینده‌های پایتخت، مدیران کلان را نسبت به وضعیت بحرانی آگاه کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی مدارس منجر به کاهش آلودگی هوای پایتخت شده است یا خیر؟ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد تعطیلی مدارس نقشی در کاهش آلودگی هوای پایتخت نداشته است. اگر تعطیلی باعث کاهش آلودگی هوای پایتخت می‌شود باید دیگر نهاد‌های نیز تعطیل شود. تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی خساراتی را به سیستم آموزشی کشور وارد می‌کند اما باید به این نکته توجه داشت که سلامت شهروندان از همه چیز مهم‌تر است.
 
* لزوم تشکیل «کلاس‌های جبرانی» برای روزهای تعطیل
آلودگی هوا نه‌تنها سلامت شهروندان را نشانه گرفته، بلکه تاثیر منفی خود را بر کاهش سطح کیفی آموزش و تحصیل گذاشته است. عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه بی‌توجهی آموزش‌و‌پرورش به جبران تعطیلات پیش‌بینی‌نشده به‌ صورت مستقیم کیفیت آموزش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، گفت: این وزارتخانه باید اعلام کند به ‌ازای هر روزی که مدارس تعطیل شده، برنامه جبرانی دارد. مسعود کبیری در گفت‌وگو با تسنیم افزود: هم‌اکنون به‌دلایل مختلف بویژه آلودگی هوا، تعطیلات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پیش‌بینی‌نشده به مدارس تحمیل می‌شود اما در این ماجرا، شاکی و مدعی وجود ندارد، چون دانش‌آموز بنا به اقتضای سنش به تعطیلی تمایل دارد. همچنین ممکن است معلمان هم از تعطیلات استقبال کنند اما باید مدعی‌العمومی وجود داشته باشد که از حقوق دانش‌آموز حمایت کند. وی متذکر شد: هم‌اکنون آموزش‌وپرورش باید اعلام کند به‌ازای هر تعداد روزی که مدارس تعطیل شدند، برنامه جبرانی خواهد داشت تا معلمان با اطمینان خاطر اقدام به تدریس کتاب‌های درسی کنند. به ‌عنوان مثال می‌توانند در روزهای پنجشنبه کلاس جبرانی برگزار کنند.
 
* خط و نشان کمیسیون حمایت از حقوق عامه برای مقصران آلودگی هوا
رئیس کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه گفت: ابتدا بنا داریم با سازمان‌های متولی در امر آلودگی هوا تعامل داشته باشیم و تذکرات قانونی لازم را بدهیم اما چنانچه اقدام اورژانسی انجام ندهند، حتما طرح شکایت خواهیم کرد.
 عزالدین سلیمانی گفت: نخستین نشست رسمی کمیسیون حمایت از حقوق عامه برای بررسی راه‌های قانونی طرح دعوی علیه مقصران آلودگی هوا تشکیل شد. در این جلسه بیشتر درباره شناسایی دستگاه‌های متولی در امر کاهش و رفع آلودگی هوا بررسی‌های لازم شد و اطلاعاتی از سازمان‌ها و افراد مجرب که در این زمینه می‌توان از پتانسیل آنها استفاده کرد به دست آمد. 
رئیس کمیسیون حمایت از حقوق عامه گفت: بنا داریم کمیسیون حمایت از حقوق عامه فارغ از مسائل جناحی صرفا برای خدمت به مردم بتواند مشکلی را حل کند و هر کاری که سمت و سوی سیاسی پیدا کند به اعتقاد بنده موفق نخواهد بود و این موضوع آلودگی هوا مشکلی است که باید فارغ از این مسائل بررسی شود. سلیمانی گفت: سازمان‌های متولی شناسایی شدند و احتمالا هفته آینده که جلسه بعدی کمیسیون حمایت از حقوق عامه خواهد بود، از نمایندگان آنها دعوت می‌کنیم تا نسبت به اقدامات انجام شده از سوی خود پاسخگو باشند.
 بنا داریم ابتدا با نهادهای متولی رویکردی تعاملی داشته باشیم و چنانچه لازم بود تذکرات قانونی لازم را به عنوان کسانی که در جهت خدمت به مردم فعالیت می‌کنیم به این سازمان‌ها خواهیم داد. رئیس کمیسیون حمایت از حقوق عامه افزود: ما از این سازمان‌ها تقاضا داریم در راستای کاهش ‌آلودگی هوا قدم بردارند و به‌صورت اورژانسی حرکت کنند، چرا که این معضل با سلامت روح و روان مردم ارتباط دارد. سلیمانی بیان داشت: اما چنانچه مشخص شود دستگاه متولی قصور و کوتاهی کرده، ناگزیریم از مراجع قضایی صالحه و وکلای مجرب و نظرات کارشناسی کارشناسان رسمی دادگستری بهره‌ گرفته و علیه آنها شکایتی را مطرح کنیم.
***
[خودروها و موتوسیکلت‌ها هوا را آلوده می‌کنند!]
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه منابع متحرک بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران را تولید می‌کنند، گفت: «بیشترین آلودگی که در فصل زمستان با آن برخورد می‌کنیم، افزایش میزان ذرات معلق زیر 5/2 میکرون است». حسین شهیدزاده درباره‌ مناطقی که بیشتر با آلودگی هوا درگیرند، گفت: «بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، بیشترین میزان آلودگی مربوط به بخش غرب و جنوب تهران است؛ مسیرهایی که معمولا خودروهای سنگین از آن استفاده می‌کنند». وی درباره سهم منابع آلاینده شهر تهران در تولید آلودگی هوا، اظهار داشت: «منابع متحرک بیش از 60 درصد و منابع دیگر مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع هم در مجموع حدود 35 درصد در آلودگی هوا نقش دارند. عمده‌ آلودگی هوای تهران را خودروهای دیزلی، موتوسیکلت‌ها و سواری‌ها تولید می‌کنند. تعداد خودروهای دیزلی ما حدود 2 درصد کل خودروها و موتوسیکلت‌ها در تهران است که اکثر آنها کامیون هستند. اگر بتوانیم همین مجموعه را کنترل کنیم، آلودگی کاهش پیدا می‌کند. این 2 درصد، حدود 65 درصد آلودگی ناشی از حمل‌ونقل را ایجاد می‌کند». 

 


Page Generated in 0/0043 sec