printlogo


کد خبر: 214466تاریخ: 1398/10/7 00:00
علی لطیفی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره وضعیت استقلال و فرهاد مجیدی صحبت کرد
آقای همتی! تا حالا کجا بودی؟

زهره فلاح‌زاده*: باشگاه استقلال روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای از قطع همکاری با آندره‌آ استراماچونی خبر داد. این اتفاق در حالی افتاد که هواداران این تیم پس از ۱۷ روز سردرگمی منتظر بازگشت سرمربی ایتالیایی خود بودند اما با بیانیه باشگاه گویا باید همه چیز را تمام شده بدانیم. اگر چه دیروز اخبار متناقضی درباره دور جدید مذاکرات از سوی چند رسانه معتبر مخابره شد با این وجود بعید است اتفاق خاصی رخ دهد. در این بین شایعات زیادی حول محور مربیگری فرهاد مجیدی در استقلال شنیده شد و حتی گفته می‌شود با او مخفیانه قرارداد هم منعقد کرده‌اند و هر آن ممکن است خبر سرمربیگری کاپیتان سابق آبی‌ها از سوی باشگاه استقلال اعلام شود. یکی از مدیران باشگاه استقلال در این باره به «وطن امروز» اعلام کرده است: کار ما با مجیدی به عنوان سرمربی جدید تمام شده و فقط منتظریم قضیه استراماچونی به‌صورت کامل تمام شود تا پس از آن خبر حضور مجیدی را رسانه‌ای کنیم. به گفته این مدیر ارشد استقلال، از ساعات ابتدایی روز جمعه کانال جدیدی برای مذاکره با سرمربی ایتالیایی باز شده که شاید همین کانال موجب شود در نهایت تعجب شاهد بازگشت استراماچونی باشیم. با این وجود به بهانه خبر اولیه بازگشت مجیدی و حواشی مختلف اطراف باشگاه استقلال، «وطن امروز» با علی لطیفی، پیشکسوت باشگاه گفت‌وگویی انجام داد.

خبرنگار ورزشی*

***

* سرانجام با توجه به بیانیه باشگاه استقلال، مشخص شد کار استراماچونی با این تیم تمام شده است؛ شما در خروج این مربی چه کسی یا کسانی را مقصر می‌دانید؟

رفتن استراماچونی دلایل متعددی دارد. در واقع اشتباهات بزرگی نه‌تنها درباره این مربی، بلکه تمام مربیانی که به ایران آمده‌اند و رفتند، داشته‌ایم. متأسفانه یک نفر را هم نمی‌توان مقصر دانست. مثلا خیلی از هواداران آقای فتحی را مقصر و مسبب این مشکلات می‌دانند اما از نظر من او هم یک مهره از یک سیستم معیوب مدیریتی است. مشکل زمانی شروع شد که مدیر کار‌نابلد با انتخاب افراد آماتور در کنار خود، قرارداد ترکمانچای گونه با مربی بستند به طوری که به نفع مربی شد و به ضرر باشگاه. از سویی وزارت ورزش غیرمستقیم مقصر اتفاقات به وجود آمده است، چرا که مدیر یک باشگاه را انتخاب می‌کند. مقصر بعدی خود آقای استراماچونی است. من زمانی که ابتدای فصل تیم نتیجه نمی‌گرفت، از او حمایت کردم و گفتم باید به او اعتماد کرد. خیلی هم موفق بود اما ایشان طی یک ماه اخیر نشان داد دارد با افکار عمومی و احساسات مردم بازی می‌کند. او قول داده بود بعد از واریز پول حتما بازمی‌گردد اما باز هم بهانه آورد. شنیده‌ام استراماچونی از تیمی پیشنهاد دارد و به‌خاطر همین می‌خواهد هم محبوبیتش بین هواداران استقلال باقی بماند و هم پیشنهادی را که شده قبول کند.
 
* چرا با وجود بازنگشتن استراماچونی، هواداران استقلال حق را به او می‌دهند و می‌گویند مدیران ما دروغ می‌گویند؟
به این دلیل که مدیران استقلال به هوادار خیلی دروغ گفته‌اند. وقتی آقای فتحی می‌گوید تیام، پاتوسی و جپاروف در استقلال می‌مانند اما هر سه از تیم جدا می‌شوند، چه توقعی دارید. این وعده‌هایی که عملی نشد، باعث شده هوادار بشدت نسبت به مدیران بدبین شود. حتی اگر حرف واقعی هم بزنند دیگر هوادار باور نمی‌کند. از این زاویه به هوادار حق می‌دهم ولی از زاویه دیگر هواداران از اخبار داخل باشگاه خبر ندارند و احساسی عمل می‌کنند. وقتی مربی موفق بوده و بارها از مدیران دروغ شنیده‌اند، با وجود اینکه می‌دانند مربی با احساسات‌شان بازی کرده اما ترجیح می‌دهند از بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنند. یعنی حرف سرمربی خود را قبول کنند.
 
* درباره تمام شدن کار استقلال با استراماچونی و پرداخت نشدن بموقع پول او، سؤال این است که چرا بانک مرکزی زودتر از اینها ورود نکرد و راهی که می‌شد خیلی سریع‌تر با آن به نتیجه رسید، با معطلی طی شد؟
متأسفانه یک مشکل بزرگ که در کشور بویژه در ورزش ما وجود دارد اینکه همه می‌خواهند نقش رابین هود را بازی کنند. کاری را می‌توانند انجام دهند اما منتظر می‌مانند و لحظه آخر دست به کار می‌شوند تا از خود ابر‌قهرمان بسازند. آقای همتی! چرا همان روز اول کمکی به باشگاه استقلال نکردی؟ حتی غیر فوتبالی‌ها هم متوجه وضعیت باشگاه شده بودند. در واقع کمک او نوش‌داروی پس از مرگ سهراب بود. به اعتقاد من بخشی از چنین اتفاقی مربوط به کوتاهی و بخشی دیگر به دلیل ناتوانی افراد است. عادت مدیران ما شده که کارشان را پشت گوش بیندازند. استراماچونی بخش اعظم عصبانیتش به دلیل همین عمل نکردن مدیران به وعده‌های‌شان بود.
 
* استراماچونی گفته بود پولم را اگر دریافت کنم به ایران بازمی‌گردم؛ مدیران باشگاه چرا به جای دلخوش بودن به قول شفاهی او، تعهد کتبی نگرفتند که پس از دریافت پول حتما باید بازگردی؟
وقتی مدیر فوتبالی نباشد، وقتی ضعیف باشد و آشنایی با قوانین روز فوتبال نداشته باشد، حتی مقدار زیادی پول هم بدهی، نمی‌تواند موفق شود. متأسفانه بزرگ‌ترین درد ورزش بویژه فوتبال ما این است که مدیران ما به بازیکنان و مربیان داخلی زور می‌گویند و فکر می‌کنند می‌توانند به خارجی‌ها هم زور بگویند، در حالی که بارها ما مقابل خارجی‌ها شکست خورده‌ایم و کلی پرونده شکایت هم در فیفا علیه ما باز شده است.
 
* گفته می‌شود وکیل استراماچونی به باشگاه استقلال ایمیل زده و قرار است به فیفا شکایت کنند. استقلالی‌ها یک پرونده باز از شفر هنوز دارند و حالا باید این پرونده را هم جلوی چشم‌شان ببینند.
درباره قرارداد شفر یقین دارم فساد گسترده اتفاق افتاده است که امیدوارم نهادهای نظارتی ورود کنند. درست مثل جونیور، مهاجم خارجی پرسپولیس که او هم در قراردادش فساد رخ داده است. یکی از دوستان به یکی از مدیران استقلال در زمان شفر گفته بود شما که قرار است او را اخراج کنید، بهتر است با ریش سفیدی حلش کنید که کار به جای باریک کشیده نشود اما این مدیر می‌گوید طرفدار به من فشار آورده و من مجبورم او را اخراج کنم. در ادامه هم می‌گوید مگر قرار است من بدهی شفر را بدهم؟ من هم برای مدیر بعدی این بدهی را به جا می‌گذارم. درباره استراماچونی هم اشتباهاتی رخ داده و متأسفانه ما بازنده این ماجرا شدیم.
 
* صحبت از مدیران استقلال شد؛ آقای فتح‌الله‌زاده بتازگی به هیات‌مدیره استقلال اضافه شد اما هوادارانی که موافق او بودند، پس از اتفاقات این چند روز مخالفش شدند و حتی خواستار استعفای او هم هستند؛ نظر شما درباره اضافه شدن فتح‌الله‌زاده و خواسته هواداران چیست؟
آقای فتح‌الله‌زاده حتی اگر از ابتدا هم توانمندی نداشته اما به مرور یاد گرفته است. او مدیر پخته‌ای است. مشکلی که در حال حاضر ایشان دارد و هوادار به او حساس شده‌، این است که طرفدار می‌گوید آقای فتح‌الله‌زاده به هر طریقی می‌خواهد در استقلال باشد. آنها می‌گویند او در گذشته بارها گفته من با وزارت ورزش کار نمی‌کنم اما الان چه اتفاقی افتاده که او با همین وزارت کار می‌کند؟ ایشان هم خب این موضوع را می‌داند. البته مجازی هم استعفا کردند اما به صراحت می‌گویم آقای فتح‌الله‌زاده بازنده اصلی این بازی می‌تواند باشد. به باور من بودن او برای خاموش کردن صدای هوادار روی سکوهاست.
 
* شنیده‌ها حاکی از آن است که فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی تیم انتخاب شده است؛ شما موافق حضور مجیدی در استقلال هستید؟
آقای استراماچونی خوب یا بد به هر حال از استقلال رفته و باید مربی جدید انتخاب شود. تنها گزینه مربیگری استقلال در حال حاضر هم فرهاد مجیدی است و من با آمدن او مشکلی ندارم اما نداشتن تجربه می‌تواند به فرهاد آسیب بزند. مجیدی روی سکو طرفدار دارد اما خود او هم می‌داند هوادار در زمان نتیجه نگرفتن به این نگاه نمی‌کند چون محبوب است، چیزی نگوید. بزرگ‌تر از فرهاد مجیدی، ناصر حجازی، منصور پورحیدری و... هم از هوادار ناسزا شنیدند. در واقع فوتبال حافظه ندارد. هوادار یادش می‌رود مربی و بازیکن در گذشته چه افتخاراتی برای تیم آورده است. هوادار الان مخالف حضور مجیدی است و به نظر من بدرستی هم انتقاد می‌کند. طرفدار مربی‌ای می‌خواهد که تفکرش نزدیک به اندیشه استراماچونی باشد.
 
* به نظر می‌آید خود فرهاد هم مشتاق است و با وجود ناراضی بودن هواداران، دوست دارد سرمربی استقلال شود!
فرهاد بازیکن باهوشی بود اما نمی‌دانم در مربیگری هم از این خصیصه بهره‌مند است یا خیر. حتی ممکن است او محبوبیتی را که داشته هم  از دست دهد. یک مثال می‌زنم. حسن روشن در زمان بازیگریش محبوبیت چند برابری فرهاد را داشت اما مربی خوبی نشد و ادامه هم نداد. فرهاد بشدت علاقه‌مند به مربیگری است اما هنوز به سختی‌ها و بحران‌های تیم آگاهی ندارد. او تنها لذت مربیگری را احساس می‌کند. فرهاد می‌توانست در شرایط بهتر به استقلال بازگردد. استقلال مربی‌ای می‌خواهد که کنار زمین محکم برخورد کند اما فرهاد چنین شخصیتی ندارد.
 
* استقلال بهمن‌ماه بازی‌های فشرده‌ای در پلی‌آف آسیا، لیگ برتر و احتمالاً جام حذفی دارد؛ هواداران نگران نتیجه نگرفتن تیم با یک مربی مثل مجیدی هستند.
تیمی که با مربی محبوبش نتیجه گرفته اما این مربی به شکل ناگهانی کنار می‌رود، جایگزین او فشار وحشتناکی را باید تحمل کند، چون انتظارات از مربی جدید بالاست. اگر در بازی اول فرهاد نتیجه نگیرد، هوادار به او می‌گوید چرا اصلاً به تیم آمده‌ای؟ ما که به شما گفته بودیم نیا. 
 
* لیست آسیایی استقلال باید همین روزها به‌ «ای‌اف‌سی» فرستاده شود. در این شرایط هنوز مربی نیامده و باشگاه در بازار نقل‌وانتقالات هم حاضر نبوده؛ با این اوصاف به نظر می رسد تیم در آسیا هم به مشکل بخورد!
با شما موافقم. خاطره تلخی هم چند سال پیش درباره لیست آسیایی داشتیم و به دلیل بموقع نفرستادن لیست‌مان از آسیا کنار رفتیم. نداشتن مربی و اتفاقاتی که در باشگاه در این چند روز افتاده نگران‌کننده است و امیدوارم روابط بین‌الملل باشگاه حداقل روی لیست آسیا حساسیت زیادی به خرج دهد تا اتفاق تلخ گذشته تکرار نشود.
 
* با چنین شرایطی، استقلال را مدعی قهرمانی می‌دانید؟
من فکر می‌کنم اگر خود استراماچونی در تیم بماند، استقلال مدعی اول قهرمانی است اما اگر برود با این شرایط قهرمانی خیلی سخت می شود و شاید استقلال تنها شانس کسب سهمیه آسیایی داشته باشد.
***
[فرهاد مجیدی درباره پیشنهاد جانشینی استرا چه گفت؟]
پس از کش و قوس‌های فراوان، باشگاه استقلال اعلام کرد ماجرای مذاکره با آندره‌آ استراماچونی و تلاش برای بازگشت این سرمربی ایتالیایی به ایران خاتمه یافته و آبی‌های پایتخت در ادامه راه خود سرمربی جدیدی خواهند داشت. در این مسیر، نام فرهاد مجیدی به عنوان جدی‌ترین گزینه هدایت استقلال مطرح بود و حتی بعضا در رسانه‌ها خبر رسمی شدن حضور مجیدی به عنوان سرمربی در استقلال هم به گوش رسید. اما فرهاد مجیدی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام متنی را منتشر کرد و در آن از نپذیرفتن پیشنهاد سرمربیگری استقلال خبر داد. مجیدی در پست اینستاگرامی خود نوشت: «با سپاس از باشگاه استقلال که برای سرمربیگری به من اعتماد کرد، باید اعلام کنم فقط روزی به خانه‌ام برمی‌گردم که هواداران– صاحبان اصلی آن خانه– منتظرم باشند و پای دعوتنامه امضای معنوی آنها باشد. سپاسگزارم از محبت بازیکنان عزیز استقلال که در این روزگار بشدت مظلوم واقع شدند». فرهاد مجیدی که گزینه اصلی سرمربیگری استقلال بعد از استراماچونی بود، اعلام کرد تا زمانی که هواداران نخواهند، سرمربی استقلال نمی‌شود. با این عقب‌نشینی ناگهانی مجیدی از سرمربیگری استقلال، ممکن است سری جدیدی از اتفاقات در باشگاه استقلال رخ دهد؛ از جمله تغییرات در هیأت‌مدیره و آغاز دور جدید مذاکرات برای بازگشت آندره‌آ استراماچونی. مجیدی در حالی پیشنهاد هدایت تیم محبوب خود را نپذیرفت، که پای آخرین پست اینستاگرامی او ده‌ها هزار کامنت نوشته شد که اغلب دوستداران استقلال و این ستاره سابق آبی‌های پایتخت از او خواسته بودند کار در استقلال به عنوان جانشین استراماچونی را قبول نکند. دور جدید مذاکرات با مربی ایتالیایی آغاز شده و گفته می‌شود خلیل‌زاده از سوی باشگاه عازم یکی از کشورهای همسایه خواهد شد تابا وکیل استراماچونی صحبت کند. شاید هم این مربی خودش به تهران بیاید. هر چه هست فعلا سفت‌کن شل کن‌های استراماچونی ادامه دارد و باید دید در نهایت او خودش بازمی‌گردد یا استقلال مجبور است سراغ یک گزینه دیگر برود.

Page Generated in 0/0054 sec