printlogo


کد خبر: 214516تاریخ: 1398/10/8 00:00
دور دنیا

کاندیداهای احتمالی جانشینی پادشاه عمان
مسأله تعیین جانشین سلطان قابوس، پادشاه عمان به دلیل وخامت شرایط جسمانی او بسیار اهمیت یافته است. کاندیداهای احتمالی برای جانشینی پادشاه عمان باید طبق بند 5 اساسنامه این کشور که در سال ۱۹۹۶ صادر شد، فردی مسلمان، با درایت، خردمند، فرزند مشروع پدر و مادری مسلمان و اصالتا عمانی و نیز از فرزندان ذکور ترکی بن‌سعید بن‌سلطان باشد که از سال ۱۸۷۱ تا ۱۸۸۸ پادشاه عمان بود. عمانی‌ها مدت‌هاست اسامی ۴ نفر از جمله 3 نفر از پسرعموهای سلطان قابوس را به عنوان جانشین وی اعلام کرده‌اند که عبارتند از اسعد بن‌طارق ۶۵ ساله، هیثم بن‌طارق 65 ساله، شهاب بن‌طارق ۶۳ ساله و تیمور بن اسعد بن‌طارق ۳۸ ساله. 
***
فیلیپین اجازه ورود به 2 سناتور آمریکایی را نداد
در9 ماه اول سال ۲۰۱۹ تعداد آمریکایی‌هایی که بدون اخذ ویزا مجوز تردد ۳۰ روزه در فیلیپین را داشتند، تقریبا به ۸۰۰ هزار نفر رسید. این تعداد ۱۳ درصد از کل خارجی‌هایی را تشکیل می‌دهد که در این بازه زمانی به فیلیپین سفر کرده‌اند. به گفته سخنگوی ریاست‌جمهوری فیلیپین، دولت این کشور اخیرا مانع ورود 2 قانونگذار آمریکایی به فیلیپین شده و همچنین قرار است اگر مقامات آمریکا بر سر حبس لیلا دولیما، سناتور فیلیپینی تحریمی را اعمال کنند، قوانین جدیدی را در رابطه با ویزا برای اتباع آمریکایی در نظر بگیرد. الوادور پانلو، سخنگوی ریاست‌جمهوری فیلیپین در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:  اگر آنها به مداخله کردن در امور ما به عنوان یک دولت مستقل ادامه دهند، ما بیکار نمی‌نشینیم.
***
ترامپ: تعامل من با رهبران دنیا سخت شده است
رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی به این مساله اذعان کرد که فرآیند استیضاح وی در کنگره دشواری‌هایی را برای تعامل او با رهبران کشورهای خارجی ایجاد کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پستی در توئیتر نوشت: «به‌رغم تمام موفقیت‌هایی که کشور ما در طول 3 سال گذشته کسب کرد، زمانی که من مجبور می‌شوم دائما از خودم در برابر دموکرات‌های بیکار و دسیسه قلابی آنها برای استیضاح دفاع کنم، کارم برای تعامل با رهبران کشورهای دیگر و دیگر رهبران خیلی دشوارتر می‌شود. این برای ایالات‌متحده آمریکا بد است!»
***
مجمع عمومی سازمان ملل نقض حقوق‌بشر در میانمار را محکوم کرد
 مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را در محکومیت نقض حقوق بشر و سرکوبگری دولت میانمار علیه مسلمانان و دیگر اقلیت‌ها در منطقه «روهینگیا» تصویب کرد. به نوشته روزنامه «گاردین»، این قطعنامه که با ۱۳۴ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۸ رای ممتنع تصویب شد، از دولت میانمار می‌خواهد هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای مقابله با نفرت‌پراکنی علیه روهینگیا و دیگر اقلیت‌ها در ایالت‌های «راخین»، «کاچین» و «شان» انجام دهد.
***
ترس رئیس کمیسیون اروپا از برگزیت بی‌توافق
رئیس جدید کمیسیون اتحادیه اروپایی گفت ممکن است اتحادیه اروپایی و بریتانیا به زمان بیشتری برای مذاکره نیاز داشته باشند تا از برگزیت بدون توافق جلوگیری کنند اما نخست‌وزیر بریتانیا هرگونه تمدید زمان برای پس از پایان سال ۲۰۲۰ را رد می‌کند. بر اساس لایحه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، لندن در صدد خروج از اتحادیه اروپایی تا اواخر ژانویه و بعد آغاز گفت‌وگوها برای روابط بلندمدتش با این اتحادیه است. طرفین تا ۳۱ دسامبر فرصت دارند روی یک توافق دائم کار کنند و نخست‌وزیر بریتانیا هرگونه تمدید این ضرب‌الاجل را رد کرده است. اگر مذاکره‌کنندگان به توافق نرسند بریتانیا بار دیگر با سناریوی خروج بدون توافق مواجه می‌شود.
***
اوضاع تکان‌دهنده 6 هزار کودک مهاجر در یونان
یک روزنامه انگلیسی خبر داد حدود 6 هزار کودک در اردوگاه مهاجران در جزیره «لسبوس» یونان زندگی می‌کنند که از انواع بیماری‌های مزمن و چادرهای سرد رنج می‌برند. «دیلی‌میل» این موضوع را یک «بحران شرم‌آور» برای کشورهای عضو اتحادیه اروپایی خوانده است. بر اساس این گزارش، سن اکثر این کودکان ۱۲ یا کمتر از ۱۲ سال است و با خانواده‌شان در چادر یا کانتینر زندگی می‌کنند. حدود ۱۱۴۹ کودک هیچ همراهی (خانواده‌ای) ندارند. اردوگاه موریا در لسبوس برای میزبانی از حدود 3 هزار نفر ساخته شد اما در حال حاضر ۱۸۵۰۰ نفر در آن ساکن هستند. سال قبل در این اردوگاه حدود 7 هزار نفر اقامت داشتند.
***
رزمایش کره‌جنوبی در جزایر مورد مناقشه با ژاپن
در حالی که رهبران ژاپن و کره‌جنوبی هفته گذشته برای کاستن از تنش‌ها میان 2 کشور با یکدیگر دیدار کردند اما ارتش کره‌جنوبی روز جمعه در جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن رزمایش برگزار کرد. خبرگزاری یونهاپ به نقل از منابع نظامی سئول از برگزاری رزمایش ارتش کره‌جنوبی در جزایر مورد اختلاف این کشور با ژاپن در روز جمعه خبر داد. یونهاپ نوشت: این رزمایش درحالی برگزار می‌شود که نشانه‌هایی از تلاش‌ها برای حل‌وفصل اختلافات میان سئول و توکیو در زمینه مسائل تجاری و تاریخی مربوط به جنگ دوم جهانی دیده می‌شود. این خبرگزاری با اشاره به اینکه این رزمایش برای نخستین ‌بار طی 4 ماه گذشته انجام شده است، نوشت: کره‌جنوبی معمولا برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها با ژاپن از علنی کردن برگزاری رزمایش در این منطقه که مورد ادعای ارضی توکیو است خودداری می‌کند. 

Page Generated in 0/0037 sec