printlogo


کد خبر: 214518تاریخ: 1398/10/8 00:00
جلسه سرنوشت ساز نماینده استقلال با وکیل استراماچونی در دوحه
تیر در کمان خطیر

هواداران استقلال پس از بیانیه تند و تیز باشگاه در روز پنجشنبه، منتظر حضور فرهاد مجیدی بودند که ناگهان ورق برگشت و ماجرای آمدن استراماچونی به نقطه آغاز بازگشت؛ مجیدی صریحا گفت در این برهه نمی‌آید و حالا علی خطیر پس از ماه‌ها غیبت به عنوان ناجی وارد میدان شده تا بتواند بعد از مذاکره با وکیل استراماچونی، مقدمات بازگشت این ایتالیایی بد قلق را مهیا کند. اما داستان «جمعه جادویی» چه بود؟ هفته پیش بود که مدیران استقلال از این گفتند که دیگر قید آندره‌آ استراماچونی را زده‌اند و در پی مربی جدید هستند اما از روز جمعه به این سو شاهد تغییر رویکرد مجموعه تصمیم‌سازان در این باشگاه در سیاست‌شان نسبت به استراماچونی و اقدام در جهت راضی کردن او نسبت به بازگشت به این تیم بودیم. حال پرسش این است: چه شد که شاهد چنین تغییر موضعی در مدیریت استقلال بودیم؟ موافق‌ترین عضو هیأت‌مدیره استقلال برای بازگشت استراماچونی، علی فتح‌الله‌زاده جدیدترین عضو این مجموعه بود. در این هیأت‌مدیره جز فتح‌الله‌زاده، 2 رأی کاملا منفی و 2 رای ممتنع برای بازگشت استراماچونی وجود داشت و در نهایت تصمیم بر آن شد تا فرهاد مجیدی سرمربی استقلال باشد. این اتفاقات که برخلاف نظر و پیشنهاد فتح‌الله‌زاده به وقوع پیوست، یکی از اصلی‌ترین دلایل استعفای شبانه وی از هیأت‌مدیره آبی‌ها بود که چهارشنبه شب اتفاق افتاد. هیأت‌مدیره با مجیدی مذاکره و توافق می‌کند و حتی مجیدی لیست دستیاران و بازیکنان مورد نیازش را هم می‌دهد. در لیست دستیاران مجیدی نام‌هایی چون مجید نامجو‌مطلق، پیروز قربانی، فرشاد ماجدی، بهزاد غلامپور و یک بدنساز اسپانیایی به چشم می‌خورد و در لیست بازیکنان مورد نیازش بهنام برزای، محمد طیبی و ارسلان مطهری آشنا‌ترین نام‌های موجود هستند. حتی لیست خروجی استقلال هم مشخص شده بود اما فشار هواداران در فضای مجازی و مخالفت با مربیگری فرهاد مجیدی باعث شد هیأت‌مدیره برای برداشتن فشار از روی مجیدی نام اسکوچیچ، سرمربی تیم صنعت نفت آبادان را هم به عنوان یک گزینه مطرح کند که این موضوع خیلی زود با واکنش خود اسکوچیچ و مخالفتش مواجه شد. فشار بر مجیدی و باشگاه وقتی به اوج خود رسید که علی خطیر در فضای مجازی علاقه مجدد استراماچونی به بازگشت را فاش کرد و بعد از آن بود که مجیدی بهترین تصمیم را گرفت و با انصراف از هدایت استقلال، مانع از فروپاشی هرچه بیشتر محبوبیتش نزد هواداران استقلال شد.
 
* حرکت سه‌جانبه استقلال
بعد از اعلام آمادگی دوباره استراماچونی برای بازگشت به جمع آبی‌ها، علی فتح‌الله‌زاده با یکی از دانشجویان ایرانی که در مقطع دکترای رشته شیمی در فرانسه تحصیل می‌کند و ارتباط خوبی با یکی از وکلای استراماچونی دارد و از اقوام نزدیک یکی از پیشکسوتان استقلال است تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد با وکیل استرا صحبت کند. به موازات همین موضوع، فتح‌الله‌زاده و خلیل‌زاده از رحمان رضایی که از دوستان نزدیک استراماچونی و مدیر برنامه اصلی وی است می‌خواهند به موضوع ورود کرده و باب مذاکره دوباره را باز کند. استقلالی‌ها به این اکتفا نمی‌کنند و این بار اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیأت‌مدیره از آخرین برگ برنده که شاید برنده‌ترین تیغ آنها باشد استفاده می‌کند و از خطیر که رابطه نزدیکی با استراماچونی دارد، استمداد طلبیده و حتی گفته می‌شود به او در این زمینه اختیار تام می‌دهد. مذاکرات نماینده استقلالی‌ها با وکیل، مدیر برنامه و خود استراماچونی در 3 جبهه متفاوت به اینجا می‌رسد که یکشنبه شب نشستی مهم بین طرفین در دوحه برگزار شود تا مذاکرات به صورت رو‌در‌رو انجام شود؛ مذاکراتی که حالا استقلالی‌ها بسیار امیدوارند حاصل آن مثبت باشد و منجر به بازگشت استراماچونی به تهران شود. برخی شواهد نشان از رضایت طرفین ماجرا برای حل‌و‌فصل این موضوع دارد و هیچ بعید نیست نتیجه مذاکرات یکشنبه در دوحه، بازگشت سرمربی این تیم باشد تا آغاز دور جدید تمرینات آبی‌ها با خود استراماچونی باشد.
 
* خطیر: به بازگشت استراماچونی خوشبینم 
حالا ریش و قیچی تماما دست علی خطیر افتاده است. معاون سابق باشگاه استقلال که چندین ماه است از سمتش استعفا کرده با درخواست خلیل‌زاده باز به میدان بازگشته و می‌خواهد در دوحه مذاکراتی را با وکیل استراماچونی داشته باشد. خطیر روز گذشته در مسیر سوییس به قطر با رادیو تهران گفت‌وگویی انجام داد.
او درباره اینکه از سوی باشگاه استقلال مأمور مذاکره با استراماچونی شده است، گفت: بعد از اتفاقی که برای استراماچونی افتاد، تحلیل نادرستی ایجاد شد که وی به خاطر پول رفته است. من می‌دانستم مشکل اساسی استراماچونی پول نیست. بعد از آن سفارت ایران در ایتالیا، وزارت ورزش و مسؤولان باشگاه تلاش کردند استراماچونی را با پرداخت مبلغ مدنظر بازگردانند. خوشبختانه آن پول هم به حسابش واریز شد. چون قراردادش در هشتم دسامبر فسخ شده بود، باید قرارداد جدید بسته می‌شد که بندهای جدیدی به آن اضافه می‌شد تا اتفاقات گذشته تکرار نشود و یکسری مسائل مثل پرداختی به بازیکنان هم در آن دیده می‌شد. وی با بیان اینکه روز یکشنبه (امروز) مذاکره‌ای با وکیل استراماچونی در قطر خواهد داشت، ادامه داد: قرار شد با وکیل استراماچونی روی یکسری موارد کار کنیم. اگر بشود استراماچونی یک مقدار شرایط را تلطیف کند تا با شرایط خوب او را روی نیمکت داشته باشیم. معاون سابق باشگاه استقلال درباره اینکه آیا تمام اعضای هیأت‌مدیره روی بازگشت استراماچونی نظر مثبتی دارند؟ تاکید کرد: به شخصه با تمام اعضای هیأت‌مدیره صحبت کردم. همه متفق‌القول این نظر را دارند که استراماچونی بازگردد. گزینه اول و صد‌درصد همه استراماچونی است چون با خود من صحبت کردند. اینکه حالا بعدا چه مواردی مطرح شد، چون من در جایگاه آنها نیستم نمی‌توانم صحبت کنم. امیدوارم شرایط روز یکشنبه در مذاکرات به نحوی پیش برود که برای استقلال و هوادارانش اتفاقات خوبی رخ دهد. خطیر درباره استعفای میرشاد ماجدی از هیأت‌مدیره استقلال هم گفت: من کارمند باشگاه استقلال نیستم. فقط از من خواسته‌اند در این مسأله کمک کنم، چون استقلالی هستم و دلم می‌خواهد استراماچونی بازگردد این کار را کردم. ماجدی از دوستان خوب من است. امیدوارم این خبر صحت نداشته باشد و اگر هم درست باشد با استعفایش مخالفت کنند. معاون سابق باشگاه استقلال درباره احتمال حضور رحمان رضایی در مذاکره با استراماچونی تصریح کرد: بله! رحمان هم هست. او از دوستان خوب من است. او رابطه خوبی هم با فدریکو پاستورلا، مدیربرنامه استراماچونی دارد. رحمان مدت‌ها در ایتالیا بازی می‌کرد و پاستورلا کارگزار رحمان هم بوده است. مطمئنم وجود رحمان صد‌درصد کمک می‌کند تا بتوانیم شرایط را برای عقد قرارداد جدید با استراماچونی فراهم کنیم. خطیر در پایان در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوار است مذاکره‌اش با استراماچونی مثبت باشد؟ گفت: به شخصه امیدوارم این اتفاق خوب برای هواداران استقلال رخ دهد.
 
* تجمع دوباره مقابل باشگاه
از سوی دیگر هواداران استقلال دیروز شنبه بار دیگر در اعتراض به شرایط این تیم، مقابل باشگاه حاضر و نسبت به وضع موجود معترض شدند. اوضاع این روزهای استقلال باعث ناراحتی و عصبانیت هواداران این تیم شده است. آنها که پیش از این چند بار مقابل باشگاه و وزارت ورزش حاضر شده و اعتراض خود را نسبت به وضع موجود اعلام کرده بودند، یک بار دیگر چنین اتفاقی را رقم زدند. چند صد نفر از هواداران آبی‌های تهران دیروز در جلوی باشگاه استقلال حاضر و نسبت به اوضاع تیم شان معترض شدند. این هواداران خواهان بازگشت استراماچونی به ایران و نشستن دوباره او روی نیمکت استقلال بودند.
***
[هشدار؛ وکیل استرا در دوحه چه می‌کند؟]
همان‌طور که در گزارش اشاره شد خطیر برای دیدار با فدریکو پاستورلا عازم دوحه پایتخت قطر شده است. اما سوال مهم و بی‌پاسخ این است: چرا خطیر و  پاستورلا که هر دو ساکن اروپا هستند، در پایتخت یک کشور عربی با یکدیگر دیدار می‌کنند؟ باشگاه الریان که در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا در یک تک بازی میزبان استقلال است، به‌صورت جدی خواهان جذب استراماچونی است. به احتمال بسیار زیاد پاستورلا برای مذاکره با الریانی‌ها به دوحه رفته و اگر این خبر تایید شود آن وقت باید پرسید شانس علی خطیر برای متقاعد کردن استراماچونی چقدر است؟ فعلا طرفین حرفی در این باره نزده‌اند اما باید به حضور پاستورلا در دوحه شک کرد و امیدوار بود این مذاکره تنها برای آرام کردن هواداران استقلال نباشد. اگر چه خطیر در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن امروز» تاکید کرد به این جلسه بسیار امیدوار است اما از یاد نبرید که یک بار پیش از این خطیر برای بازگرداندن پاتوسی چنین سفری را به دوبی داشت که بعد از حضور در این شهر متوجه شد پاتوسی برای حضور در «بن یاس» از آفریقای‌جنوبی عازم امارات شده و تنها برای گرفتن پول بلیت خود از خطیر خواسته بود با یکدیگر در دوبی دیدار کنند. امیدواریم این بار آن حادثه به نوع دیگری تکرار نشود.

Page Generated in 0/0052 sec