printlogo


کد خبر: 214528تاریخ: 1398/10/8 00:00
با گذشت حدود یک ماه از بازداشت علی‌اصغر پیوندی، روحانی رئیس جدید جمعیت هلال احمر را انتخاب نکرده است
جمعیتی بدون رئیس!
انتخاب سرپرست برای هلال‌احمر غیرقانونی است

گروه اجتماعی: حدود یک ماه از استعفا و بازداشت علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر می‌گذرد و روحانی در تعیین رئیس جدید این نهاد اجتماعی ناتوان است.
به گزارش «وطن‌امروز»، 12 آذرماه رئیس جمعیت هلال‌احمر بازداشت شد و 10 روز بعد شورای عالی هلال‌احمر 2 نفر را برای ریاست هلال‌احمر به رئیس‌جمهور معرفی کرد اما روحانی هنوز وقت نکرده است که حکم رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر را صادر کند. با توجه به اینکه طبق قانون تعیین سرپرست برای جمعیت هلال‌احمر غیرقانونی است، «بی‌رئیس‌ ماندن» این نهاد اجتماعی می‌تواند تبعات منفی زیادی داشته باشد.
دادستان دیوان محاسبات روز گذشته اعلام کرد که طبق قانون جمعیت هلال‌احمر نمی‌تواند با سرپرست اداره شود.
فیاض شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: براساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی تعیین سرپرست از سوی رئیس‌جمهور محدود به وزارتخانه‌هاست، علاوه بر این جمعیت هلال‌احمر از قانون مدیریت خدمات کشوری هم مستثناست و براساس این قانون هم نمی‌توان برای آن سرپرست تعیین کرد، بنابراین انتخاب سرپرست برای جمعیت هلال‌احمر وجاهت قانونی ندارد. دادستان دیوان محاسبات کشور همچنین در نامه‌ای در پاسخ به استعلام محمدحسین صوفی، بازرس منتخب مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر نوشت: بازگشت به استعلام مورخ ۲۷ آذرماه سال ۱۳۹۸ و با لحاظ قانون اساسنامه جمعیت هلال‌احمر و ماهیت حقوقی آن جمعیت که یک موسسه خیریه غیرانتفاعی و دارای شخصیت مستقل از دولت و قوه مجریه است بالاترین رکن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری جمعیت مذکور برعهده شورای عالی است. شورای مذکور جهت اجرای سیاست‌های اتخاذی 2 نفر را جهت تصدی منصب ریاست جمعیت به رئیس‌جمهور معرفی می‌کنند تا با حکم رئیس‌جمهور یکی از آنها به مدت 4 سال برای منصب مورد بحث انتخاب و منصوب شود، لذا انتخاب رئیس یا سرپرست برای جمعیت هلال‌احمر خارج از فرآیند مذکور در فوق مبنا و وجاهت قانونی ندارد و چنین صلاحیت و اختیاری برای هیچ یک از مقامات کشوری پیش‌بینی و تجویز نشده است.
آبان‌ماه امسال، رضا بامداد سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر شد.
 
* معرفی 2 نفر به روحانی
شورای‌عالی هلال‌احمر 2 هفته پیش 2 گزینه را برای ریاست جمعیت هلال‌احمر به روحانی معرفی کرده اما حکمی صادر نشده است. اعضای شورای‌عالی هلال‌احمر در جلسه فوق‌العاده خود در تاریخ 19 آذرماه با استعفای پیوندی موافقت کردند.
شورای‌ عالی هلال‌احمر به‌منظور ساماندهی هرچه سریع‌تر وضعیت این نهاد خیریه و امدادی در اجرای جزء 5 بند«ب» ماده 10 قانون اساسنامه جمعیت (معرفی 2 نفر از افراد واجد شرایط به رئیس‌جمهور برای انتخاب یکی از آنها به عنوان رئیس جمعیت) فرآیند اعلام نامزدی و نحوه بررسی سوابق و برنامه‌های افراد واجد شرایط را به اتفاق آرا تصویب کرد.
همچنین در این جلسه مقرر شد در اجرای مفاد مندرج در جزء 5 بند «ب» ماده 10 اساسنامه، افراد واجد شرایط عمومی و اختصاصی به شرح  شناخت کافی از ساختار، ماموریت‌های ملی و بین‌المللی و امور مدیریتی و جاری جمعیت، داشتن سابقه فعالیت در سطوح عالی جمعیت هلال‌احمر و پایبندی به اصول هفتگانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر و اصول و اهداف مندرج در اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی، نسبت به تحویل درخواست مکتوب به همراه رزومه و برنامه کاری خود تا ساعت 14 روز شنبه مورخ 23/9/98 به دبیرخانه شورای‌عالی اقدام کنند.
سرانجام در تاریخ 23 آذرماه، گزینه‌هایی همچون  «سلمان سامانی» معاون وزارت کشور، «سیدعلی مرعشی» رئیس اسبق مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر، «سیدمحمد اکرمی» رئیس مجتمع درمانی هلال، «مصطفی محمدیون» دبیرکل اسبق هلال‌احمر، «هادی پژوهش» عضو شورای عالی هلال‌احمر، «حسن علیمردانی» و «محمدرضا نوروزی» برای تصدی ریاست جمعیت هلال‌احمر با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت پس از انجام رای‌گیری، سلمان سامانی با 9 رأی و محمدرضا نوروزی با کسب 8 رأی بیشترین آرا را کسب کردند و از سوی شورای ‌عالی انتخاب و برای تعیین رئیس جمعیت هلال‌احمر به رئیس‌جمهور معرفی شدند.
اما با گذشت 14 روز از ارسال مدارک و مستندات جلسه شورای عالی به حسن روحانی برای صدور حکم ریاست جمعیت هلال‌احمر از بین 2 گزینه «سامانی» و«نوروزی» هنوز اتفاقی نیفتاده و رئیس‌جمهور برای صدور حکم رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر اقدامی انجام نداده است. امیر فریدون‌نوری، عضو منتخب شورای عالی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست هلال‌احمر و معرفی 2 نفر به رئیس‌جمهور برای صدور حکم و امتناع روحانی، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: منتخبان شورای عالی جمعیت هلال‌احمر تاکید دارند که انتخاب ریاست هلال و معرفى به رئیس‌جمهور محترم کاملاً قانونی، مطابق رویه و خدشه‌ناپذیر است؛ اصول هفتگانه نهضت (بشردوستی، بی‌غرضی، بی‌طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، یگانگی، جهانشمولی) باید مورد احترام همگان باشد و نیاز اصلی جمعیت حفظ آرامش و انسجام است.
 
* در هلال‌احمر چه خبر است؟
خیلی‌ها از عملکرد 2 ساله علی‌اصغر پیوندی در هلال‌احمر ناراضی بودند اما رئیس‌جمهور راضی نبود وی را برکنار کند. پیوندی 23 شهریورماه 92 با حکم قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر وقت بهداشت دولت یازدهم به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی منصوب شد و تا شهریور سال 96 ریاست این دانشگاه را برعهده داشت؛ مسؤولیتی که برخی اتهامات مالی را متوجه پیوندی کرد.
وی مرداد 96 به‌عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی تهران و عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی انتخاب شد اما 23 آبان‌ماه سال جاری با شدت گرفتن اعتراضات نسبت به عملکردش، در جلسه سازمان نظام پزشکی استان تهران از سمت ریاست این سازمان استعفا کرد. پیوندی یازدهم مهرماه 96 با حکم حسن روحانی، رئیس‌جمهور، رسما به مدت 4 سال به‌عنوان رئیس جمعیت هلال‌احمر جایگزین امیرمحسن ضیائی شد.  در مدت ریاست 2 سال و چند ماهه وی در هلال‌احمر نیز انتقادات زیادی نسبت به عملکردش وجود داشت. 
محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد علی‌اصغر پیوندی، رئیس مستعفی جمعیت هلال‌احمر به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: عملکرد بسیار ضعیف وی در زمان مسؤولیتش با توجه به وقوع سیل و زلزله در کشور نشان داد در برخی دستگاه‌های اجرایی رابطه و نفوذ جای شایسته‌سالاری را در انتصاب پست‌های مهم و کلیدی گرفته است. وی افزود: از همان روز‌های اول انتصاب وی در این پست، اخبار ضد و نقیضی به گوش می‌رسید که وی توانایی لازم و تجربه کافی را برای اداره جمعیت هلال‌احمر ندارد اما چون انتخاب مدیران این بخش به صورت هیات‌امنایی است، گویا به سفارس برخی تاکید شده بود که پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر شود. این در حالی بود که وی هیچ تخصص و تجربه‌ای در این زمینه نداشت. حالا پیوندی به اتهام مسائل مالی بازداشت شده و گویا رئیس‌جمهور هنوز رفتن وی را پس از حدود یک ماه باور ندارد؛ آقای روحانی باید بداند جمعیت هلال‌احمر با رئیس سابق عملکرد نامناسبی داشت و قطعا  بدون رئیس هم نمی‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

Page Generated in 0/0057 sec