printlogo


کد خبر: 214535تاریخ: 1398/10/8 00:00
بانک

همتی: نرخ سود بازار بین‌بانکی را کنترل خواهیم کرد
رئیس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: این روزها با استناد به لایحه بودجه۹۹، فضای تبلیغاتی مملو از مطالب و شایعات درباره بانک‌ها، روند تورم، نرخ ارز و ... است. این فضاسازی‌ها به‌طور مرتب و روزانه امنیت روانی اقتصاد کشور را نشانه گرفته است. عبدالناصر همتی ادامه داد: فارغ از اهداف گویندگان اینگونه مطالب، واقعیت این است که در اوج تحریم و فشار حداکثری و به‌رغم تأثیر مقطعی اصلاح قیمت بنزین برشاخص تورم، بانک مرکزی تدابیر لازم را برای تداوم کنترل و مهار تورم انجام داده است. برای سال آینده، ازجمله مهم‌ترین برنامه‌ها مجوزهایی است که در لایحه بودجه ۹۹ آمده است و به این ترتیب خرید و فروش اوراق خزانه نقش کلیدی در کنترل نقدینگی و سیاست پولی پیدا کرده است.
وی افزود: در این راستا بانک مرکزی ضمن استمرار مدیریت موفق اضافه برداشت بانک‌ها، با به کارگیری عملیات بازار باز، تلاش خواهد کرد نرخ سود بازار بین‌بانکی را به گونه‌ای مدیریت کند که نرخ تورم در مدار کاهشی مورد نظر قرار بگیرد. بانک‌ها باید خود را با شرایط جدید سیاست پولی تطبیق داده و ترازنامه‌شان را نیز بر مبنای آن سامان بدهند. رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان اضافه کرد: اثرات این برنامه‌ها، خود را در کنترل تورم و رونق بخش غیر‌نفتی نشان خواهد داد. مردم عزیز اطمینان داشته باشند به‌رغم همه سختی‌های این ‌روزهای اقتصاد کشور و ناملایمات یک ماه اخیر، بانک مرکزی اقدامات ثبات‌ساز خود را با قدرت ادامه خواهد داد و هدف اصلی که همان کنترل و کاهش نرخ تورم و تقویت رشد اقتصادی است، به یاری خدا و یاری مردم تحقق می‌یابد.
***
کاهش ۲۱ درصدی چک‌های برگشتی
با وجود افزایش 20 درصدی تعداد چک‌های مبادله‌شده در آبان 98 نسبت به آبان 97، تعداد چک‌های برگشتی نسبت به کل تعداد چک‌های مبادله‌شده در این دوره زمانی، نسبت به مدت مشابه پارسال 21 درصد کاهش یافت.
به گزارش فارس، پس از راه‌اندازی سامانه چکاوک توسط بانک مرکزی در فروردین‌ماه ۱۳۹۶، بانک مرکزی میزان چک‌های برگشتی در هر ماه را به‌طور منظم منتشر می‌کند. بررسی گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد چک‌های برگشتی در آبان‌ماه ۹۸ نسبت به رقم مشابه سال قبل با وجود افزایش چک‌های مبادله‌شده کاهش پیدا کرده است. مطابق این گزارش در آبان‌ماه امسال بیش از 6/7 میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۸۳۶ هزار میلیارد ریال در کل کشور مبادله شده است. از این تعداد 9/6 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ۷۳۵ هزار میلیارد ریال وصول شده است. از طرف دیگر، از کل چک‌های مبادله‌شده در آبان‌ماه 98 از نظر تعداد چک‌ها تنها 9 درصد و از نظر مبلغ نیز 12 درصد برگشتی وجود دارد. این در حالی است که در مدت مشابه پارسال از 3/6 میلیون فقره چک مبادله‌شده، 869 هزار فقره چک یعنی 2/10 درصد از کل چک‌های مبادله‌شده برگشت خورده است. کاهش تعداد چک‌های برگشتی نسبت به مدت مشابه پارسال در حالی است که تعداد کل چک‌های مبادله‌شده در آبان 98 بیش از 20 درصد نسبت به آبان 97 با افزایش روبه‌رو بوده است.

Page Generated in 0/0056 sec